Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2143 ggr
MillisB
0

OT - Osanna myter

Ser i den norska dagstidningen Aftenposten som kommer ut i Oslo att BMJ /British Medical Journal har undersökt några medicinska myter om kroppen och dess funktioner, som efter noggrann granskninga alltså visar sig vara osanna. Här ett par av dessa:

**Drikk minst åtte glass vann daglig
**Feil, og det kan til og med være farlig å drikke så mye vann.

**Man blir spesielt søvnig av å spise kalkun
**Oppfatningen er at man blir spesielt søvnig av aminosyrene som finnes i kalkun, men disse finnes også i kylling og kjøttdeig. Forskerne forklarer: Ethvert stort måltid kan føre til søvnighet fordi blodstrømmen og tilførselen av oksygen til hjernen minker. Måltider som er rike på protein eller karbohydrater kan føre til søvnighet. Det samme kan inntak av vin.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Pasi
0

Jag älskar att tugga i mig ett par myter till kvällsmål!*Slickar mig om munnen*Räcka ut tungan

hemul
0

Fast… dricker nån mindre än 8 glas vatten? Om man antar att det är normalglas på 2.5 dl så är det ju bara 2 liter. Jag skulle törsta ihjäl om jag drack mindre. Är jag onormal?

parsley
0

Den som äter kolhydratfattig kost behöver dricka mer än den som äter kolhydrater.

felixifokus
0

Du blir vad du äter

parsley
0

Mörk choklad är inte nyttigt, enligt Aftonbladet idag, eftersom det innehåller fett. Oskyldig

reamdn
0

Oj då, jag tycker knappt jag dricker någonting sen jag ställt om kosten. Dricker aldrig till maten, bara när jag blir törstig. Och det är inte ofta…. Fundersam

Ska man inte lita på kroppens signaler då?

Wildrat
0

Jag är törstig hela tiden men jag äter ganska mycket salt. Men jag får i mig strax över 1 liter om dagen, dricker jag mer måste jag springa på toa hela tiden. Det är som att det är fullt och om jag försöker fylla på mer så rinner det över…

Har aldrig kunnat dricka mycket, finns inte en chans att jag kan få i mig "rekommenderad" mängd.

Pasi
0

Jag dricker också mindre på den här kosten och kan klara mig lääänge mellan vätskekontrollerna.
2 liter, som hemul skrev, är knappast för mycket för någon eller iallafall inte allt för många. Det som är myt är väl att man ska dricka si eller så mycket….en myt som fått allehanda människor att ständigt gå runt och smutta på en vattenflaska….bättre låta kroppen bestämma. Man undrar hur djuren klarar sig utan någon som berättar hur mycket de ska äta, dricka och motionera!?Flört

maxiq
0

Så här på vintern ligger jag väl på 2-3 liter kolsyrat vatten (hemgjort) om dan men under sommaren kan det bli både fyra och fem liter. Jag har alltid druckit mycket men före LCHF var det Pepsi Max, päronjuice och mjölk som gällde.

Mona-Stina
0

#9 Päronjuice! Det är därför du är grön Maxiq  Skrattande

maxiq
0

Nä, att jag är grön skyller jag på mina päron!