Hemkunskapsundervisning
Nästa termin kommer jag undervisa en årskurs 5 hemkunskap. Det blir en ny upplevelse för mig som jag ser fram emot! Har ni några tips på hur jag, fint och försiktigt, kan få in lite lagon LCHF-tänk? Vad jag kommit på hittills är att istället för kostcirkeln/tallriksmodellen ta upp fett, protein och kolhydrater och vad de gör i kroppen. Och självklart kommer jag att använda helfeta naturliga produkter. Därmed hamnar vi osökt på fettets farlighet! Åh, vad jag önskar att jag vore smal! Liksom lättare då att tala om att man har nyckeln till viktnedgång och välmående
.
Det här blir en utmaning eftersom jag absolut inte tänker göra våld på mig själv genom att lära ut något som jag själv inte tror på, men samtidigt inte tänker göra mig till ovän med någon på grund av detta. En balansakt alltså!

Helt klart en utmaning…för det är ingen självklarhet hur långt man vågar gå.
Önskar dig lycka till! Hoppas du hittar balansen och får fram budskapet till barnen att man skall äta naturliga fetter och naturlig mat.
Lycka till det behövs! En god idé kan väl vara uppmärksamhet på tillsatser och hur det går till när man tar bort smakbäraren fett och använder tillsatser istället.
Numer pensionär i Nynäshamn

Du kanske kan tala om "naturlig mat"; inga tillsatser, e-ämnen, om naturliga fetter…
Borde man inte ha Skaldemans bok som underlag för matlagningen - han gör det så väldigt enkelt och gott.
(Kommer själv ihåg ett undervisningsmoment från min egen skoltid som hette "Från ax till limpa"…)
Är det inte lag på att ni måste lära ut tallriksmodellen? Eller är det bara för högstadiet?
Vad står det i skolverkets utbildningsplan?
Måste du följa tallriksmodellen?
Vad jag har förstått så är tallriksmodellen bara en rekomendation från livsmedelsverket, eller?
Läs läroplanen och utgå först och främst från den, annars får du problem. Allt annat är upp till dig. Viktigast är väl att lära ut att tillsater inte är bra för oss och var de finns samt att fett (mättat) är bra och var det finns. Ta det försiktigt med margarinet men försök påverka där också. Det viktigaste (som jag saknat) är nog information om varför… Ta reda på vilka myter de har om mat och slå hål på dem!
Jag skulle nog lära dem att göra egen ägg-smör sås från grunden (bea, hollandese) - här kan de säkert impa på sina föräldrar sedan, tror ni inte det? 
Sedna skulle jag även visa hur man kan reda en gräddsås helt utan spannmål genom att vispa i äggula - jag har HÖRT att det skall fungera och du som är hemkunskapslärare kan nog det (har själv aldrig fått det att fungera).
Sedan som andra också påpekar skulle jag göra dem medvetna om alla tillsatser i maten och prata specifikt om vissa av dem och dess inverkan på vår hälsa och varför mattillverkarna lägger dem i maten…
Lycka till!

LCHF är ju kontroversiellt fortfarande och man måste bestämma sig för att vilja äta det. Kör med kostcirkeln / tallriksmodellen men lägg till egna kommentarer, t ex att en del personer mår bättre av att äta så här istället, samt berätta varför naturligt fett är bättre än industriellt framställda lättprodukter. Berätta att lättprodukter kan innehålla en hel del socker och berätta vad människor åt på jägarstenåldern, samt vad olika ursprungsbefolkningar ätit. Dessutom tror jag det är viktigt att barnen får lära sig att laga någon form av maträtt. Det är en sådan sak som kan stärka självförtroendet rejält.

Min son fick lära sej att koka blomkål på hemkunskapen. Utan några tillbehör alls… Sen skulle det ätas. Utan några tillbehör alls…
Visst blir barn inspirerade och nyfikna på matlagning av ett sånt urval av kostcirkeln… *ironi*
Det här var väl sådär 16-17 år sen. Jag hoppas det inte är lika torftigt idag.
Lycka till med undervisningen! Barn behöver lära sej bättre mathållning. Vuxna också, för den delen.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag skulle nog inte heller rekommendera dig att predika allt för mycket. Koncentrera dig på att få dom interesserade av matlagning och att lära dom det, sen kan du ju nämna att fett inte är så dåligt som man trott, och att det främst för mycket socker som skapar övervikt och sjukdommar. Sen kan det ju nämna i sammband med det att dom oftast ersätter det borttagna fettet med socker i lättprodukter, för annars smakar det inte gott.
Att prata lite om tillsatser och att man bör göra mat på så rena råvaror som möjligt istället för att äta massa snabbmat och färdiglagat är nog en bra ide det med.
Kan dom ta till sig det, så kommer dom nog på resten själva så småning om, när dom 5 år senare kommer i kontakt med någon annan LCHFare (om inte revolutionen kommit ännu då, så dom får höra det via media
)
#10, Idag kan det vara ännu torftigare. En del skolor har sparat in på bla hemkunskapen så maten får de laga hemma! De får recept i skolan och sen ska de göra det hemma "som läxa"
. Underbart, eller hur!

#12 Suck… jag blir bara sååå trött…
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Det finns väl både teoretisk slöjd och gymnastik numera?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Tycker själv det är få LITE teoretisk gymnastik i skolan. Alla kan inte springa runt eller spela fotboll… Alla borde ha samma förutsättningar att få bra betyg i idrott (förlåt, helt OT. Ska skärpa mig).
Har ett barnbarn som har hemkunskap i skolan.
Hon är väldigt medveten och kunnig om varför man skall äta LCHF.
Hon är dessutom väldigt debattlysten och tar gärna diskussioner med läraren i hemkunskap. Får delvis medhåll av läraren men har blivit tillsagd att när det gäller proven måste hon hålla sig till vad livsmedelsverket säger för annars dras betyget ner för henne.

#16 Min son som är 11 har också disktuerat med sin lärare i hemkunskap. Jag sa att han kunde ta med boken Välfärdens ohälsa av Lars Wilsson och låna den åt henne. Ska bli intressant och höra vad hon säger när hon läst den.
Vår hemkunskapslärare har fått Stenålderskost av Frank Nilsson
Numer pensionär i Nynäshamn

Katti, jag har inga råd. Jag tycker alla som går i framkant och försöker vända en opinion är jättemodiga och beundransvärda. MEN, jag är ÖVERTYGAD om att tiden jobbar för dig och oss.
Jag önskar dig varmt lycka till och GO GIRL!!!!
Tack alla för goda råd och glada tillrop!
Jag ska lusläsa kursplanen nu under jullovet, så att jag har ryggen helt fri! Annars är min tanke den som de flesta av er har framfört; att förespråka rena livsmedel och inte lättprodukter.
Jag ska också låta dem studera innehållsförteckningar och försöka ta reda på vad alla siffror och bokstäver står för. Konsumentkunskap kommer det också bli, något jag i efterhand har saknat från min egen skoltid.
Jag kan förtydliga att jag jobbar som fritidspedagog och alltså inte har regelrätt undervisning till vardags. Men jag ser fram emot det här!

Heja Katti!
Gör ett experiment och låt en klick smör och en klick margarin stå framme en vecka så får de lukta (och smaka) på det sen.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se