Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 193 ggr
hemul
0

Erytritol i bakning

Köpte upp mig på ett lager ren erytritol för nåt år sen till bra pris. Den är mycket svagare i smaken än t.ex. Sötströ, så jag brukar förstärka med lite stevia, men till t.ex. dillkött som man inte vill ha så sött räcker det som den är.

Har märkt att den smälter dåligt om man inte kokar grejerna. Nu provade jag att baka på den och det gick inte alls det. Min för torra kladdkaka knastrade av "socker", hade inte löst upp sig alls trots 175 ° i ugnen.

Hjälper det om man mixar erytritolen? Nån som använt ren erytritol och provat?

F.ö. ska jag äta dillkött idag. Hittade lammhals på en invandrarbutik som har chark, färsk, från Irland. Nåt jag aldrig sett säljas tidigare. Den blev otroligt mör. Lamm man kokar har ju annars en tendens att bli trådigt - inte detta kött. Inte så konstigt, borde ju motsvara karré på en gris. Så hittar ni det och gillar lamm så testa!

• Redigerat 2022-02-26 18:44 av hemul
LCHF-arkivet
0

Ja, du kan absolut mixa den. Eller så kanske du kan lösa upp det i lite lite vatten innan. Det tar lite tid, men nog borde det lösa sig efter en stund.

LCHF-arkivet, med över 1000 goda och hälsosamma lchfrecept.

hemul
0

Det skulle inte vara nån vätska i kladdkakan. Jag har försökt koka sockerlag på erytritol och den kristalliserade sig när den kallnade. Mysko grejer det där!

Tack! Då ska jag mixa nästa gång. Det är inte erytritolen jag är rädd om, har massor, det är de andra ingredienserna. 😛