Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketter: lchf-för-nybörjaremedlemmarvi-som-vill-gå-ner-i-vikt
Läst 821 ggr
kickaro74
4

Ny på forumet :)

Hej! Jag är ny här och tänkte bara hälsa. Jag har kämpat med vikten hela livet och har nu 50+ kilos övervikt. Jag har ätit lchf förut i omgångar men har alltid trillat av banan av olika anledningar. Jag mår bra av att äta det så jag har bestämt att det är min väg att gå. Senaste månaden har jag lyckats tappa 5,4 kg och jag hoppas det fortsätter så. Jag skriver ett inlägg då och då och berättar hur det går. Ha det bra så länge : )

Sindri
0

Välkommen och lycka till! 👌

Herveaux
0

#0: Välkommen hit!
Grattis till dina framgångar så här långt och lycka till på fortsatta resan. 😀

// Harley

kickaro74
3

Vägde mig idag och jag har tappat 2,1 kg sen förra veckan, jippi :D

willowpysen
0

Heja dej och lycka till! Kanske kan sporra varandra? Omstart på LCHF dag 4 och har 50kg övervikt. Gått upp nästan 30 kg på bara senaste året pga. Depression och tröstätande. En dag i taget 💪

"En stund i taget - här & nu"

kickaro74
0

#4: 50+ kg övervikt här också men det får ta den tid det tar. Vi får peppa varandra :D

hemul
1

Lycka till båda två! Kul med nya ansikten. 🙂

Kan ju tala om att jag gick ner just 50 kg, drygt t.o.m. (men det var mer kvar), men jag fick hålla koll på kalorierna också. Sen gick jag tyvärr upp 14 igen. P.g.a. olyckliga omständigheter ska jag säga, inte för att det jag gjort innan slutade funka. Så det går!

kickaro74
0

Jag skulle göra ostpuffar i mikron igår, hade hittat ett recept på nätet och det så så bra ut. Men det blev inte puffigt alls, osten flöt ut som en stor slibbig pannkaka : ( Vet inte om det beror på min gamla mikro eller på osten. Nåväl, jag hade ädelost och Cola Zero som jag festade loss på så jag blev nöjd ändå. Idag vet jag inte om jag ska äta nåt extra eller om jag ska hålla mig till den vanliga rutinen, vi får se vad det blir. Nu blir det OS för hela slanten. Ha en fin dag alla : )

kickaro74
0

Här är vi trötta idag. Var vaken till rätt sent men har sovit skapligt men trött ändå. Blir bara att ta det lugnt, äta det jag ska och inget mer. Imorgon ska jag till sjukgymnasten med arm och knän få se vad hon säger. Det blir väl några övningar jag ska göra hemma antar jag.Jag ska även FÖRSÖKA ta mig ut på en liten promenad, jag får se hur jag mår annars får det bli ett litet lätt zumba pass här hemma. Ha en fortsatt skön söndag : )

willowpysen
1

Jag jobbade 3 timmar på förmiddagen, vilat och varit på promenad med hund och mannen. Färgade håret och råkade kladda färg i soffan 😱, imorgon kommer jag öka upp jobbet till 50% och fortsatt sjukskriven på 50% månaden ut. Gjorde hel kyckling i ugn med en smarrig currysås, avocado, sallad och kokt broccoli. Ost med smör och gurka på kvällen med bubbelvatten. Funderar över tänkbara träningsformer utöver promenader. Är det svårt med Zumba? Ska kolla lite vad det finns på Youtube, jag har step-bräda, hantlar, skivstång o kettlebell hemma…. Dock väldigt sparsamt använda…. Ha en god natt!

kickaro74
0

#9: Jag kör en 10 min variant för kraftigt överviktiga och den är ganska lätt. Finns på you tube om man söker på zumba 10 min : )

kickaro74
0

Jag vaknade med jordens panikångest imorse så jag avbokade sjukgymnasten. När jag mår så så finns det inte en chans att jag kan gå utanför dörren. Jag få boka en ny tid helt enkelt. Och så får det bli lite lätt zumba här hemma, så har jag rört LITE på mig i alla fall.

kickaro74
0

Jag svettas, är orkeslös, lättirriterad och är smått förstoppad + har en ljuvlig andedräkt. Ketos så det smäller om det så det ska väl ta på kilona. Blir inga stora grejer idag heller, OS och ett litet zumba pass om ork finnes.

willowpysen
1

Jobbigt med panikångest. Tack för tipset, ska kolla Zumba 10min. Igår var jag ute med hunden 5,5km, jobbade kvällen och gick några ärenden med 2st brukare så stegräknaren landade på över 18000 steg. Var längesen jag kom upp i de siffrorna…. Blir desto mindre idag. Ledig idag och imorgon. Ska göra lax med kokos/limesås från lchf-arkivet. Kul att testa nya recept. Är nog i ketos för jag stinker i munnen och svetten luktar väldigt 🙈. Dessutom uppe i varv, svårt att somna, sover mindre och på högvarv när jag vaknade. Har varit så slö och bara velat sova hela tiden under en längre period. Imorgon tänker jag besöka kallbadhuset, bada o basta medans yngsta sonen är i skolan.

kickaro74
0

#13: Här är det tvärtom, totalt orkeslös och trött. Men det vänder väl : )

willowpysen
1

Får hoppas det! Njuter av att ha energi idag för det var det läääängesen jag hade 🙈, hoppas det håller i sig ett tag. Måste lära mig att bromsa i tid bara 🙈

kickaro74
0

God morgon. Gått ner 1,4 kg sen förra veckan och 7,1 kg allt som allt sen i Januari så det är jag glad och nöjd med, Är i förmodad ketos så jag mår lite si så där just nu men det tar jag och det är ju övergående. Ha en bäst dag alla.

• Redigerat 2022-02-09 08:24 av kickaro74
willowpysen
1

De första 10 dagarna gjorda och -4 vätskekilon. Ett steg i taget. Badat i havet 3,2 grader och bastat. Imorgon blir det jobb halvdag.

kickaro74
0

#17: Bra jobbat och skönt med bad och bastu. Jag är fortfarande trött i kroppen, orkade knappt borsta tänderna :D Men det gör inget bara det går framåt.

kickaro74
0

#17: Jag har förresten hittat andra dans workouts på you tube. Sök på Sharona´s Hill så hittar du det : )

kickaro74
1

Körde lätt "zumba" nu på morgonen, ett 10 min program jag hittat på you tube. Är så pass stor och har varit stillasittande så länge så jag blir anfådd för minsta lilla men huvudsaken jag gör nånting. Blir nog hemma resten av dagen för jag stinker aceton ur munnen och ketossvett, spelar ingen roll om jag borstar tänderna eller tvättar mig. Men det ska väl gå över på några dagar. På eftermiddagen har jag telefonmöte med min socialassistent, bara en avstämning om hur jag mår och sånt så det ska gå ganska snabbt. Sen är det inget mer denna veckan så jag kan slappna av. Nästa vecka börjar KBT:n hos psykologen, få se vad det kan tillföra. Ha en bra dag allihop : D

kickaro74
0

Jag är så trött i kroppen men inte i huvudet. Försökte vila middag men jag ligger bara och halvlurar. Ingen zumba eller rörelse överhuvud taget idag, bara ta det lugnt och låta ketosen ha sin gång. Jag fick andra tabletter för ångesten utskrivna idag i alla fall och de fungerar bra faktiskt. Inga attacker så jag kippar efter luft som en fisk på torra land.

kickaro74
0

God kväll/natt. Tittade färdigt på Morden I Midsomer fast jag redan sett avsnitten. Var på väg i säng men blev sugen på något litet så det fick bli ett par ägg med majonäs och rökt skinka. Bra inte så mycket kolisar i det. Ska smaska i mig det och krypa till kojs, natt natt.

kickaro74
0

Jag hade tänkt ta en liten promenad nu på morgonen men regnet öser ner så icke. Få se om det kan bli lite zumba istället senare på dagen. Har nyss haft anticimex här, vi hade vägglöss i somras/höstas och så kom de tillbaka för nån månad sen men nu var de borta, hoppas det håller sig så nu. Glad Alla Hjärtans Dag till er alla .

willowpysen
1

Testade 10 Zumba för första gången. Det var lagom rörelse för min tunga trötta kropp. Hade ett par bra dagar förra veckan och hoppades på att det vänder nu. Men nu är jag obeskrivligt trött igen. En dag i taget. Ätit 2 stekta ägg med 2 skivor bacon. Kaffe med en skvätt grädde. Till middag ska jag göra brysselkål med baconbitar i ugn och riva parmesan över och till det en bit torskrygg med örter o smör. Kanske en klick remouladsås oxå.

kickaro74
0

#24: Här har det varit segt också, inte mycket till rörelse alls. Ketosen håller i sig så jag är fortfarande trött både i kropp och huvud. Bara att ta en dag i taget : )

LCHF-arkivet
2

Om man har problem med huvudvärk och andra saker, så är det fullt normalt och ofta så beror det på saltbrist.
En tsk salt långt bak på tungan och skölj ner det med ett glas vatten kan göra susen.

LCHF-arkivet, med över 1000 goda och hälsosamma lchfrecept.

kickaro74
0

#26: Tack för tipset, ska prova det : )

kickaro74
0

Vägde mig nu på morgonen och har gått ner 0,9 kg sen förra veckan, 8 kg allt som allt så det går framåt : )

willowpysen
1

Härligt! Jag ska väga mig imorgon. Varit helt slut idag. Sovit så fort jag fått en chans. Hoppas på mer energi imorgon.

kickaro74
0

#29: Jag har varit trött hela dagen också, bara legat och glott på dåliga b-skräckisar. Lycka till med vägningen imorgon : )

willowpysen
1

-1,5kg denna veckan. -5,5kg totalt. Mkt vätska såhär i början såklart, men mår förövrigt bäst på LCHF-kost så det känns bra. Varit och simmat en tur i havet och bastat, ska göra kycklingwok till middag och jobba ikväll. Har mkt mer energi idag. Behövde förmodligen all sömn igår. Klurigt att hitta balansen och inte köra på för mycket när man har bra dagar

kickaro74
0

Igår kväll blev jag helt plötsligt så sugen på ägg och räkost, fin kombination så jag satte i mig 4 ägghalvor, en bit kassler och lite gräddost på det. Det var ju till att överäta en smula men huvudsaken att det inte blev så många kolisar. Fredag idag och jag har för övrigt en förkylning på gång så jag ska bara ligga på soffan och halvsova till dåliga skräckisar.Kram till er alla och ha en bäst fredag.

kickaro74
0

Jag har funderat på att börja med yoga här hemma, finns fina nybörjarprogram på you tube, men jag kan ju inte stå på knä (ONT) och vänsterarmen är helt förstörd så jag kan inte lyfta den. I tanken är det mycket jag vill göra, promenader, zumba etc men sen säger psyket och kroppen stopp och det blir ingenting. Men man ska ju inte tvinga sig själv heller för då blir det bara negativt. Jag får vänta och se vad det blir….

kickaro74
0

Jag hittade ett program med sittgympa på you tube som jag ska prova. Har ju ont i knän, rygg och ena armen + social fobi och panikångest så jag kommer inte ut mycket. Ska testa och se hur det känns : )

Nessan07
0

Tragiskt att du behöver gå ner i vikt. Det är ett oerhört tråkigt och svettigt jobb;(

willowpysen
1

Finns lättare yoga program på Youtube. Jag sökte på yoga obese så kom det enklare övningar. Och viktnedgången bygger vi i köket med mat samt stressreducering och tillräckligt med återhämtning…… Rörelse är ju mer för att må allmänt bättre och öka rörligheten, inget man ska stressa fram. Lyssna på kroppen så hoppas vi på att den är samarbetsvillig och successivt släpper ifrån den överflödiga vikten. Det är så jag tänker iaf. Har bantat nog i mitt liv och tänker att jag vill inte pressa mig mer. Den psykiska hälsan går alltid i första hand! Lycka till och styrkekramar. Idag tänker jag åka till bowlinghallen med mina tonåringar och bowla lite…. Det var längesen 😍❤️

kickaro74
0

Vikt idag 126,2 kg. Har tappat 0,7 kg sen förra veckan och 8,7 kg allt som allt. Nöjd med det : )

willowpysen
1

Härligt! Bra jobbat! Jag ska väga mig imorgon.

willowpysen
1

Vikt idag 124,0kg. -1kg sedan förra veckan och totalt 6,5kg. Idag ska jag jobba halvdag och förhoppningsvis få till någon promenad. Har fläsklägg, kålrot och morot i crocpoten som sköter sig själv under dagen. Blir lite mer kolhydrater idag fläsklägg&rotmos. Kommer lägga till blomkål till min portion för att ta lite mindre av rotmoset. Går enkelt att anpassa min mat till resten av familjen. Ha en härlig Torsdag ❤️

kickaro74
0

#39: Bra jobbat! Jag var uppe igår kväll och snaskade i mig Åseda ost, en köttbit och varm Alpro mandel, överätande men inte många kolisar i alla fall. I morgon har jag min "ätardag" då jag får äta utan att tänka på mängden, brukar ha en sån dag i månaden. Ska göra lchf ostkaka med grädde och hallon smask. Ha det så gott och kämpa på : )

hemul
1

Kul att det går så bra för er! Själv måste jag skärpa till mig. Har börjat, men det är en liten inkörningsperiod vet jag av erfarenhet. Man tänker rätt men misslyckas ofta i början. Kolhydraterna har jag inga problem med, mer att jag är för hungrig av mig och motionen har gått i stå.

• Redigerat 2022-02-26 18:29 av hemul
kickaro74
0

Jag har börjat min fakir vecka idag, laddat upp med kött, smör och ägg. Det blir i princip samma mat varje dag men det är ok när det bara handlar om en vecka. Jag ska laga en gryta av något slag till gubben så kan han äta på den 😛

kickaro74
0

Vägning idag: 0,6 kg ner, 9,3 kg allt som allt. Sakta men säkert kryper det neråt : )

willowpysen
1

Härligt! Bra jobbat! Jag har helt ballar ur….. Igen…. Och ätit av sånt som inte tillhör LCHF och dessutom mkt 🙈, nya tag igen…. Vill inte väga mig men ska göra det imorgon.

kickaro74
0

#44: Kämpa på, alla trillar av banan ibland. Kram och pepp till dig.

kickaro74
2

Jag är inne på sista dagen av min fakir vecka nu och det har gått jättebra fastän jag ätit i princip samma sak varje dag. Imorgon övergår jag till vanlig, strikt lchf igen. Jag har även lyckats köra sittgympa programmet varje dag i 2 veckor och imorgon ska jag prova på att ta mig ut på en liten promenad + jag ska till psykologen igen på KBT.

Ha en skön söndag alla : )

kickaro74
1

Idag var jag hos psykologen (2a besöket med KBT) och vi kom överens om att jag ska försöka ta små promenader varje dag denna veckan, så när jag kom hem tog jag tjuren vid hornen och gick en sväng. Det kändes bra så nu ska jag göra det varje dag tills jag får in rutin på det : )

kickaro74
0

Vikt idag: 125,4 kg, 0,2 kg ner sen förra veckan. Inte så mycket men jag mätte mig också och det har försvunnit 7 cm runt midjan sen sist : )

Sindri
1

Det är ofta bättre att använda måttband än våg. Jag blev av med några kilon när jag började med LCHF. De har så sakta smugit sig tillbaka - men till helt andra ställen.
Midjan består men jag har fått både höfter och rumpa. 😁

kickaro74
0

Jag tog en ketosticka igår och till min förvåning ligger jag på det högsta. Jag har inga symptom som jag hade i början förutom klåda lite varstans. Vi får se vad vågen säger nästa vecka : )

kickaro74
0

Idag blir det ingen promenad. Jag är totalt orkeslös och höll på att svimma i duschen pga en ångestattack. Vet inte om kraftlösheten beror på ketosen men jag håller mig hemma idag, vilar och tar hand om mig själv. Imorgon är det dags för session 3 med psykologen som jag hoppas ska avlöpa smärtfritt.

Sköt om er allihop.

kickaro74
0

Dagens vikt: 125 kg prick. Gått ner 9,9 kg allt som allt : )

Sindri
1

Så roligt att se. Kom ihåg bara att du antagligen kommer att hamna på en platå någon gång och det verkar som om du inte går ner i vikt. Men fortsätt kolla på måttbandet och ge inte upp. 👍

kickaro74
0

#53: Jag använder Matdagboken och räknar det jag stoppar i mig och i slutet på månaden ska jag bli plusmedlem så får jag personlig rådgivning när/om det behövs. Jag kämpar på i alla fall och det får ta den tid det tar : )

kickaro74
0

Ingen promenad idag heller, inte blivit av på 3 dagar för jag är så trött och orkeslös. Imorgon ska jag ta en sväng i alla fall, jag ska till psykologen så då kan jag promenixa direkt efter. Inatt/går kväll impuls åt jag lite extra också, inget "förbjudet" utan ägg med majonäs och gubbens philadelphiaost. Nåväl så blir det ibland. Skön söndag till er allihop.

kickaro74
1

Jag har stått still i vikt den senaste veckan men jag har extra ätit på kvällarna (inga kolisar) så jag är nöjd ändå. 125 kg fortfarande alltså och kämpar på.

kickaro74
1

Vägning idag, 1,7 kg ner sen förra veckan och 11,6 kg totalt : )

kickaro74
1

Påsken är snart över och jag har överätit så magen står i 4 hörn sad Inga kolisar dock, bara lchf mat men alldeles för mycket. I morgon är det tillbaka till gängorna igenmed både mat och motion. Hoppas ni alla haft en fin helg heart

willowpysen
1

Omstart för sjuhundrafemtioelfte gången…. Dag 2. Orkar inte vara så tung som jag är. Har investerat i en elcykel så nu blir det till att trampa till jobbet varje pass. Fördelen är att man kan välja hur mkt hjälp man vill ha av elen i uppförsbackarna, även om jag har elen på max så får jag ändå ta i en del i och med att jag är så tung. Ska försöka motionera något varje dag.

kickaro74
0

Hade lyckats gå upp i vikt denna veckan sad och jag vet varför. Jag har ätit det jag ska under dagen men sen har jag smaskat imig grejer sent på kvällen också och det har blivit nästan varje dag. Visserligen har jag hållt mig till lchf käk men det har blivit för mycket helt enkelt så nu är det skärpning som gäller heart

willowpysen
1

#60: tufft när man är hungrig/sugen….. då är det lätt att det blir för mycket mat….

kickaro74
0

Tappat 0,7 kg denna veckan. Kanske går ner resten som jag gick upptills nästa vecka.

kickaro74
0

Har överätit i ett par dagar nu sent på kvällarna. Är inte hungrig på något sätt men jag går upp och trycker i mig i alla fall. Det har gått så bra i veckan annars förutom igår och idag. Får ta tjuren vid hornen och kämpa bort det beteendet, annars blir det bara värre och värre.

kickaro74
0

Vägning idag och jag har gått ner 1,1 kg, 12,6 kg allt som allt så det får man vara nöjd med. På lördag har jag min "ätar dag", lchf mat men får äta fritt utan att mäta och väga. Blir smarrigt med kladdkaka, ost chips och lite annat smått och gott : )