Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1670 ggr
Bookjones
0

Om kolesterol, statiner och biverkningar.

La in den här länken i en kommentar i blodtopps tråd "men kära nån" men tycker att sidan är så bra och har en uppsjö av information om kolesterol och biverkningarna från olika kolesterolsänkande mediciner att den är värd sin egen tråd.

Spacedoc är en föredetta austronaut och forskare från NASA som hade skrämmande minnesförluster av LIPITOR. Han började undersöka statinerna och har skrivit ett par böcker om ämnet.

Finns massor med artiklar om olika skrämmande sideffekter på sidan.

Bookjones
0

Som ett PS det finns en ganska aktivt forum på sidan också.

Pasi
0

Bokmärkt! 

För att rädda ett liv (från hjärtinfarkt) per år måste 143 hjärtpatienter (enl 4S-studien, en av de framgångsrika studierna) behandlas med statiner….och för varje hjärtsjuk så behandlas troligen minst 1-2 friska som de anser har för höga kolesterolvärden. Det betyder att minst 286 patienter behandlas, och får biverkningar som nedsatt kognitiv förmåga/cancer/muskelproblem, för att rädda 1 människa per år från hjärtinfarkt.
Den totala dödligheten kan fortfarande vara den samma eller högre…frågan är då - ska man gå med på detta?

blodtopp
0

…"ska man gå med på detta?"

Nej för f*n! 

Men det värsta är ju att 'alla' litar så på sina läkare att de tror att läkarna har rätt. Och då är det ju fler och fler som får mediciner mot sånt som de egentligen inte behöver.

Skrämmande skrev jag i min andra tråd, och det är nästan så jag ångrar att jag börjat bli så pass medveten om vad som sker. Känns som att lilla jag är för liten för att kunna göra nåt åt det här. Men om alla hjälps åt och sprider information om detta så kanske det händer nåt så småningom. Man får börja med det lilla.

Bookjones
0

Läste idag att Merck vill sälja sin Mevacor receptfritt…. Folk vet ju fortfarande inte vilka fruktansvärda biverkningar de har. Det vart ju nixat av regeringen den här gången men de nämnde i slutet på artikeln att drogen var så jättebra att den borde tillsättas till kranvattnet.