Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 72123 ggr
Skaldeman
12

Vad heter rømme på svenska?

Vi har ju några norskspråkiga på den härlistan, ni vet kanske?

Sten Sture

Tanten
3

Det heter gräddfil

Skaldeman
2

Aha! Jag valde mellan gräddfil, smetana, sur grädde och creme fràiche…

Sten Sture

DaMum
9

Fast som norrbagge måste jag lägga in en liten, liten protest…

Römme är verkligen inte att likna vid gräddfil, utan mer som Creme fraiche.

Gul, fet och god. Jag skulle helt klart ta Creme fraiche i stället.

clajo
2

DaMum hann före; römme är som creme fraiche. Jag tycker t.o.m att den är godare; rundare i smaken på nå´t vis! Och lika fet, om inte mer…

Skaldeman
2

Okej. Det blir två mot en. 35 % såg jag någonstans, och det talar för creme fraiche. Vad är det för skillnad på säterrömme och vanlig römme?

/SSS

Rita-S
1

Römme smakar inte likt eran gräddfil alls skal jag lova :) Konsistensen är mer som creme fraiche men smaken.. jag kan inte beskriva den! Smakstärk på sitt eget vis utan att rakt av va sur så som svenska gräddfilen är, (fast den är god den med ;D) jag kan bara inte beskriva det.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Tilda-T
1

Kan det inte vara nåt som är ungefär som den norrländska långfilen eller tätte.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

clajo
2

Glöm långfil! Man använder den på samma sätt som creme fraiche och har en liknande smak och konsistens (som sagt…). Syrad helmjölk och grädde.

"Seterrömme" är krämig och fet  (35%) "som man gjorde den på sätern förr" (djurens sommarbete uppe i fjällen).

Lättrömmen ligger på c:a 18-20 % fett. Magrare än så finns inte, så vitt jag vet.

(Redigering: finns tydligen en "mini-römme" på 10% nu, men jag har inte sett den i butikerna. Struntar i det: köper bara seter-römme!)

DaMum
1

Som mycket liten flicka åkte jag runt med pappa på säter och fick nygräddade våfflor (sic!), römme och socker! Ah! Det var ljuvligt, men farligt förstås… fast det visste man inte då.

Dessa budeier! Härliga kvinnor som visste vad som smakade gott.

Römmen är mäktigare och lite tyngre i smaken än creme fraichen, och ändå rundare och mulligare liksom. Svårt att beskriva i ord.

Sten Sture, jag tycker att du ska åka till Norge och smaka!

Kram!

DaMum
2

Oh, nu kom jag att tänka på spekemat och römmegröt… det är gott det!

Glad

monkan
0

Helt enig med DaMum och Rita - Det finns inget i Sverige som påminner om Rømme. Konsistens som Creme Fraiche, men annan smak. Som fet filmjölk på ett vis eller lite sur grädde. Lettrømme är 20% och Sæterrømme är närmare 40% tror jag. Mycket gott till spekemat, vaffel, (rømmegröt liker jag ikke…) tacos.., som bas i kall sås till kött…

Karin20
0

Och vad är då römmegröt?

//Karin

Rita-S
1

Römmegröt är ungefär som smörgröt, fast smörgröt gjör man på smör, mjöl och mjölk. Du kan starta likadan med römmegrötne och ha i en del römme i stället, men min mormor gjorde på smör, lite mjölk, lite vispgrädde och römme i massor, inga mjöl :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Karin20
0

Värmer man det eller rör man bara ihop?

//Karin

Skogiz
0

I Särna/Idre äter man römgröt med kokt eller stekt fisk. Det är gjort på vanlig grädde och vetemjöl, i alla fall den jag ätit. Ganska segt. Och mycket gott.

MillisB
1

Hej Karin20!

Rømmegröten kokas ihop till den blir tjock och fin. Den är helt speciell i smaken, syrlig och söt liksom, och den äts alltid på 17 mai i min norska familj, plus andra högtider. Det är inte vardagsmat…

Jag är förtjust i römmen, som används precis som creme fraiche i Sverige, och den har absolut ingenting med gräddfil att göra, enligt min mening.

Och du Sten Sture, kom hit till Norge så ska vi bjuda på riktig rømme!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Skaldeman
1

Norge är fint. Jag har mest varit i Oslo, men jag skulle gärna vilja komma till Bergen, Stavanger etc. GI-Noll! översätts just nu till norska. Den bör komma om ett par månader. Då är det kanske dags?

/SSS

Wildrat
3

Boksigneringsturné kanske? Åka runt och äta römmegröt Skrattande…

DaMum
2

Sten Sture, du borde besöka mina hemtrakter också, Trondheim!

Har du varit i Nidarosdomen någon gång? Eller den vackra Vår Frues Kirke?

Det finns mycket god mat i Norge också, även om de är en smörgåsnation…Flört

Skaldeman
0

Jodå, jag har ätit massor med fin mat i Norge. Ribbet, rakörret, lutefisk med baconflott etc. Det jag missat hittills är syltad kveite den ska jag spåra upp.

/SSS

DaMum
0

Ribbe och surkål, det åt jag alltid till jul som liten!

Fast inte den tüska surkålen, utan den specifika, norska. Kokas med kummin till en sörja som smakmässigt påminner om våran rödkål. Ibland med lite äppelmos i också, för smakens skull.

Rakörret ja, härligt! Det är grejer det!

asagasa
2

Jag har varit i Lofoten två gånger och dit längtar jag alltid tillbaka. Det är obeskrivligt vackert!!

Rita-S
0

#22 närmaste jag har kommit här i sverige till den är den svenska brunkålen på glas. Utan kummin, men close enough för vardagen.. :) Brunkålen är lite… sötare i smaken på et vis, flatare, medan norska surkålen för mig står som lätt syrlig, lätt söt, kumminsmaken sätter sitt preg ….. mumma, norska surkålen!

Arnedanc
0

Jag åker 'hem' till Norge ungefär varannan månad för att besöka min mor + min bror och hans dotter, vi bor hos morsan.

Vi kjöper alltid med oss saker hem till Sverige, saker som inte finns här. Efter att jag började med LCHF, så har det blivit andra saker som vi kjöper, men ändå, vi är en motvikt till allt handlande norrmän gör i Sverige.

Römme, Stabbur-makrell, surkål, stabbur-pølse (den svarta), Mills Ekte Majones (även om det är socker i den, så tror jag den är bättre än det som finns i Sverige), torskerogn, Stabburet Pariser-agurk, fiskekaker är nått av det vi kjöper med oss + flatbrød till min fru som inte är på LCHF.

MillisB
0

Hallo Sten Sture!

Har skickat ett pm till dig på din personliga sida…

Millis

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

monkan
0

Ang Rømmegröt - Ziggy på Lavkarbo.no (han med polarbrödreceptet) har också recept på både rømmegröt och smörgröt - kan vara något nu inför jul…

Pasi
0

Nån som har prisuppgifter på Carob/johannesbrödpulver?

DaMum
0

Åh, som jag saknar norsk mat nu!

Mörrpölse… Svolvaerpostei… Gammelost… Fenalår… 

Mina kusiner och min morbror fiskar och jagar, så jag brukar få ripa och "örret" ett par gånger om året.

Ibland får jag hjortron också, men nu går de fetbort. Tyvärr. Moltkrem…

Kram!