Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 368 ggr
Nillah59
0

Ost vs tex turkisk yoghurt

Hej! Jag undrar om ost innehåller mer kasein än tex turkisk yoghurt?
Min mage har inte tålt smör, utan har ätit ghee i fem år, för att läka bla magen. Varje gång jag testat smör har magen brakat ihop. Men nu är den såpass bra så jag kan äta smör. Då testade jag också ost, eftersom jag trodde det skulle vara bättre än andra mejerier, men det gick inte. Nu har jag testat turkisk yoghurt, och det har hittills (ta i trä) gått bra. HURRA Ska senare testa grädde och cf mm.
Jag funderar på om det är kaseinet i osten som är boven, eller vad kan det vara som gör att jag tål turkisk yoghurt men inte ost?

mooonlight
3

Smör innehåller <2% protein, varav kasein är ett.
Turkisk yoghurt innehåller ~4% protein.

Ost beror på sort. T.ex. Herrgårdsost innehåller ~26% protein - och rimligen avsevärt mer kasein än smör och turkisk yoghurt.

Ricotta, däremot (om den är gjord på traditionellt sätt), görs på vasslen som är kvar efter osttillverkning, och innehåller således relativt lite kasein. Men en del tillverkare idag tillsätter mjölk till vasslen, för att få den att koagulera bättre, och därmed ökar också kasein-innehållet.

• Redigerat 2021-12-10 12:08 av mooonlight
Nillah59
0

#1: tack moonlight det kan ju förklara saken. Och kanske jag kan klara ricotta också. Det vore fantastiskt.

Nillah59
0

Kan säga att det inte gick med yoghurt, magen brakade ihop på flera sätt. Men, ta i trä, smör verkar gå bra. Det är skönt att slippa göra ghee. 😃

hemul
0

Vad märkligt. Undrar vad det är du inte tål.

fiskenihavet
0

Du skriver att magen brakar. På vilket sätt?