Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 403 ggr
fiskenihavet
0

Fett

Äter inte mejeriprodukter, och undrar då hur jag kan inkorporera mer fett i maten. Svaret brukar bli "ät feta köttbitar", men det måste väl finnas mera fettkällor? Kan inte bara proppa i mig protein, för om jag äter för mkt protein får jag problem med njurarna. Då återstår typ bara smör. Det är ju gränser för hur mkt smör man kan proppa i sig varje dag. Tar olivolja, men vill begränsa mängden vegetabilier. Älskade kokosprodukter tidigare, men får våldsam diarré av kokos. Detsamma av grönsaker. Åt 200 g surkål i dag, och vatten kom ut. Detsamma i går, av broccoli (vääääl stekt).

Sindri
0

Kokosprodukter måste en del införliva i kosten stegvis. Har du testat att göra kefir på den fetaste kokosmjölken?
Olivolja känns inte direkt som vegetabilier.
Varför måste du få i dig mer fett?

hemul
0

För att bli mätt och få energi, kanske. Lite kolhydrater, lite protein…

fiskenihavet
0

Ja. Mer energi. Blir lite mat.

Tål inte kokos. Ätit kokos i många år. Allt kom rätt ut. Helt till jag slutade med kokosen.

hemul
0

Hur mycket/litet protein äter du då? Har då någon uppfattning om det?

Du äter väl ägg? Ett sätt att öka andelen fett och minska andelen protein är ju att äta mer gulor och helt enkelt slänga vitorna, även om det är slösaktigt.

Jag sparade en period vitor i frysen och gav dem sedan till en vän. Han hade massor av matintolerander och tålde vitor men kunde inte äta mycket gula. Han hade dessutom hårt pressad ekonomi (långtidssjukskriven och betalade privat rehab själv), så det var ett tacksamt proteintillskott för honom och gjorde att jag inte kände mig som en dålig person för att jag slängde mat. Känner man nån som bakar kan de ju bli maränger också. Fryst vita blir precis som färsk när den tinar. Jag samlade i en stor fryspåse eller glasburk bara, hällde ner vartefter.

• Redigerat 2021-11-17 03:34 av hemul
Sindri
0

#3: Men det är väl inte så svårt att hitta fet fisk och fett kött? Lägg till aromsmör.
För omväxlings skull kan man steka i ister, talg.
Sallad med olivolja till. Kan man behöva mer fett?

Med frågan om kokosfettet (det kan vara samma med syrad mat) menade jag att en del börjar stenhårt med kokosfett och kör en matsked i kaffe/te varje dag och så kan en del inte göra.

Det är en stor omställning för kroppen när man byter kost, man kanske har en urdålig tarmfloraoch det kan ta tid att bygga upp den med goda bakterier.

Hur mycket smör kan man äta? Ja, jag kan äta hur mycket som helst tydligen, har inga problem med det. Aromsmör och vitlökssmör till kött, citronsmör till fiskeller kyckling, ostrullar med smör……

Med mejerier - utelsuter du även ost, förresten? Det finns ju fina, franska feta ostar med fetthalt upp till 50%. Mums! Om det är laktosen du vill undvika så finns det ju getost, inte lika fett, men ändå.

Har du testat att göra egne kefir på grädde? Det blir som crème fraiche, kan göras många goda såser av. Inbillar mig att syrningen förändrar något med laktosen i grädden.

fiskenihavet
0

#5 Ja, det finns feta fiskar och feta köttbitar, men det är liksom det som är problemet som jag har skisserat i inlägget. I kött och fisk finns protein. Att bara äta feta fiskar när dubara får äta lite (40-55g) protein måste jag ha flera fettkällor. På så lite kött blir jag inte mätt. När jag inte äter mejerier blir det feks rent smör kvar. Eller olivolja. Inte lätt att trycka i sig mängder rent smör, även om det är örtsmör, när det inte finns nått kött att blanda det med.
Vill helst att kolhydraterna jag evt äter kommer från grönt. Men det får jag inte behålla, så måste äta det sparsamt (om jag överhuvudtaget äter det).
Tål inte kokos. Dessvärre.

#4 Trikset med äggulor var inte dumt. Får starta med det. Hoppas det hjälper lite.

Sindri
0

Du måste alltså hålla en diet med lite protein, jag har inte fattat det. Vet att man skall vara försiktig när man har njursvikt.
Men du räknar väl rätt på proteinet i kött och fisk? Nötkött innehåller t ex 26 g protein per 100 g. Det blir en rejäl biff på 50 g protein.
Stekt älgfärsbiff innehåller ca 18 g protein per 100 gram. Det gör en biff på minst 250 gram och kryddat med aromsmör borde du bli väldigt mätt.

Fisk innehåller något mindre protein per 100 g så där kan du äta ännu mer.

fiskenihavet
0

Tack för idéer :)
Blir fortfarande för lite fett. Tycker det blir svårt att tugga på bara smör, oavsett om det är aromsmör. Blir så lite med bara aromsmör oxå. Tycker om det, men då måste jag laga det själv. För mkt kolhydrater i varianterna här.
Äter ca 200 g kött pr dag. Blir absolut inte mätt, så fettmängden måste upp.

hemul
0

Dessutom är det godara med större andel gula om man t.ex. gör omlett eller "pannkaka".

Bakar du? Har inte gjort det på länge nu och de flesta LC-bröd smakar just ingenting i sig själva, men med smör och pålägg smakar det som vanlig smörgås. Det blir lätt massor med fett. Om du tänker dig ett tunnt bröd med mycket smör och t.ex. räkor, majonäs och ett par kokta äggulor eller skinka och nån röra på CF eller bara mycket smör och några skivor ost. Det blir lätt väldigt fett utan att man behöver så himla mkt protein.

Fattar problemet om du inte får äta mer protein än så. Jag åt jättemycket fett förut, som Sindri har jag inga begränsningar där, och kunde ligga på 60-70 g protein. Det gick bra, var inte ens något medvetet val, utan blev bara så, då jag hellre slafsade i mig fett, men mindre än det tror jag jag skulle känna av.

Är det din läkare som sagt att du måste äta så lite protein eller har du kommit fram till det själv?

Sindri
0

Om man har njursvikt kan inte njurarna bryta ner en del av proteinet. Leder på sikt till gikt, dialys och annat trist.
Har en anhörig med det och det är en ständig kamp och ett räknande av proteiner hit och dit. Väldigt tråkigt och jobbigt.

fiskenihavet
0

Har inte njursvikt. Att ha det måste vara hemskt.
Jag får njursten som brev på posten.

LCHF bröd har jag inte provat mig på. Mest för att det blir mkt kolhydrater. De vill jag helst nolla, pga GRAVT sockerberoende. Och vill inte äta nått med mjöl.

Hur gör ni majonnäs?

• Redigerat 2021-11-22 02:49 av fiskenihavet
CasaRamon
0

#11: Majonäs är väldigt lätt att göra :

Häll 2 dl rapsolja i en burk, gärna den som majonäsen ska förvaras i.
Knäck i ett helt ägg.
2 tsk vitvinsvinäger, (äppelcidervinäger)
2 tsk osötad senap
lite vitpeppar.
Jag tar också i hackad dill, då jag tycker det är gott.
Ställ ner stavmixern i botten, och starta mixern. Lyft sakta mixern genom oljan, upp och ner några gånger. Kanske upp till en minut.
Klart.

fiskenihavet
0

Låter spännande. Men man måste använda en hög kolbe när man mixar? Kom på att jag har gjort majonnäs tidigare, men fluffet på majonnäsen uteblev utan riktigt utstyr.

Sindri
0

Det går lika bra med elvisp. Jag har också gjort det för hand. Det är lite jobbigare men det går.
Vill man kan man göra varianter med vitlök, då tar jag ingen senap i. Att lägga till lite svart vitlök också ger en fantastisk smakupplevelse.

hemul
0

Det blir väl inte mkt kolhydrater av lågkolhydratbröd heller. Det är ju därför man gör det. 😀

fiskenihavet
0

A, men det är väl mjöl, av någon sort, i det?
:)

hemul
0

I de flesta recept är det inte mjöl. I en del är det det, men då väldigt lite och man behöver inte ta vetemjöl.

Nu har jag inte gjort bröd på länge, men mitt enklaste resept är bara ägg, poribler och lite fiberhusk. smakar inte ett skit, pricis som köpebröd! 😁

Hade godare bröd när jag brukade baka, men detta var så enkelt och snabbt. Gucka ihop, låte svälla en stund, smeda ut tunna plättar på en bakplåt, in i ugnen, klart. Som sagt smaklöst, men med smör, ost, skinka eller vad man nu vill ha på blev det mumma ändå.

hemul
0

Nu är ju inte ägg så bra för dig iom att du ska hålla nere proteinet, men man kan göra väldigt tunna brödkakor och sen kan du ju ta mer smör än pålägg… 😀

fiskenihavet
0

Ja, kanske det 😊
Hur lagar du det?

hemul
1

Brödet? Kommer inte ihåg på rak arm. Har bott på hotell medan det renoverats här i huset och alla grejer är hoppackade. Verkar inte ha haft det på datorn, ivf inte så jag kan hitta det. Hittade det ursprungliga receptet, men sen har jag moddat det.

2 stora ägg
3 msk sesamfrön
2-3 msk pofiber
salt
bakpulver (står inte hur mkt)

Sen rationaliserade jag bort både sesamfröna och bakpulvret. Så vispa alltså ihop ägg o pofiber o lite salt och låt det stå och svälla en kvart eller så. Du får köra lite på känn, det är inte så noga. Det ska vara som tjock våffelsmet. Inte en deg, men en riktigt trögflytande smet kan man säga.

Sen klickar du ut på bakpapper på en plåt och kletar ut till rundlar med baksidan på en matsked (funkar för mig). Tunna ska de vara, som pannkakor, högst! Brukar göra stora som tekakor ungefär, men det gör man ju som man vill.

Skulle säkert funka att bre ut över hela formen också och sporra rektanglar efter gräddningen. Hade tänkt prova det, men sen la jag av med bröd.

Har inte skrivit temp på lappen jag hittade, men jag tror 175 ° i vanlig ugn. Det går fort, mindre än 10 min tror jag. Du får vakta på dem. Det ska få lite färg, men då gäller det att ta ut dem ganska kvickt. De bränns lätt.

Lägg i en trave och låt svalna under en handduk. Förvaras bäst i en plastpåse i kylen, tror jag, iom äggen. Ivf gjorde jag så.

Obs att dessa inte är goda i sig. Inte äckliga heller. De är totolt smaklösa, men funkar fint som underlag för smör och pålägg. Det finns roligare LC-bröd. Men de här är så snabba och okladdiga att göra och kalorisnåla är de också om man jämför på bröd baserat på nötter eller ost.

Det finns gott om brödrecept både här och på Fetbobba. Här är brödavdelningen på Fetbobba:
https://forum.fetbobba.net/index.php/board,5.0.html

Fetbobba kraschade tyvärr i samband med en serverflytt och eftersom det var i princip heldött har jag inte orkat göra nåt åt det. Skulle få börja om från början då mjukvaran är så gammal. Får ligga kvar som det är bara ifall gamla medlemmar letar efter nåt eller vill få kontakt med nån annan. Tyvärr funkar inte alla underforum, men brödavdelningen verkar göra det.

• Redigerat 2021-11-28 21:38 av hemul
hemul
0

Det här är väldigt likt riktigt bröd, men lite mekigare. Betfibrerna gör det tuggigare, känns lite grövre än LC-bröd brukar. Det är mjöl i, men väldigt lite. Som du ser är det 33 g kh i hela satsen och den räckte en vecka till mig. Ett par gram per dag alltså. Jag använde rismjöl då, men övergick senare till majsmjöl (köper Örtekrams, eko). Vetemjöl går så klart bra också, om du inte räds det.
https://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3920.0.html

Det där med en liten mängd riktigt mjöl i brödet var något jag lärde mig av doktor K. En del recept där är snodda från hans böcker (då står det det). Det gör stor skillnad faktiskt. Men vill man inte helt undvika bröd tror jag säkert det funkar med lite fiberhusk istället. Hade inte lärt mig använda husk 2015. Men höll senare ibland i fikat i en förening där en del inte tål gluten och då lärde jag mig baka med havre och bovete och ersätta gluten med fiberhusk.

• Redigerat 2021-11-28 22:05 av hemul
CasaRamon
0

Apropå LCHF- bröd så kan man hitta många fina recept på dels Dietdoctor.com eller Youtube. Man söker då på LCHF-bröd. Där får man ju se hur det bakas med videos.

Ett recept som jag fastnat för är:
Low carb flat bread Totalt 8 gr kolhydrater.

5 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1/2 tsk salt
2 msk olivolja
(brödkrydda)
Blanda allt och rör ihop med hett (kokt) vatten, lite i taget, till en lagom deg.
Plasta in skålen och låt vila i 30 min.
Dela upp i 5-6 lika delar och kavla ut mellan 2 bakplåtspapper.
Tag ut rundlar med ex en liten skål.
Stek i stekpanna torrt, tills fin färg.
Jättegott, tycker jag. Lycka till.

fiskenihavet
0

Tack, tjejer. Låter bra, ska nog testa.

CasaRamon, vet du ca hur mkt kolhydrater det er i ett bröd baserat på ditt recept?

fiskenihavet
0

CasaRamon: Åh,ja, ser att det står totalt 8 kolhydrater. Är det pr skiva då?

hemul
0

Det är nog för hela satsen.

En bra grej med lowcarbbröd är att när man testat några varianter så fattar men liksom grejen och kan experimentera hejt vilt. Har hittat på många bröd och även om jag förbättrat dem eftersom har faktiskt inget varit helt misslyckat från början.

Äggvita som vispas hårt är en bra bas. Så om du gör som jag föreslog och äter mer gulor än vitor så kan du spara vitorna och använda till bröd. Ja, protein, men gör man tunna kakor blir det väldigt lite per styck. Och du behöver ju inte baka på ALLA vitor du inte äter. 😉

Eftstom du vill ha i dig mer fett och mindre protein är ett tips att göra röror med majonnäs eller CF eller både och. Ett sånt där platt bröd med smör som man viker ihop om några salladsblad eller gurka och en stor klick av nån röra med lite räkor, lax, kall kyckling eller vad man nu gillar blir både gott och mättande. Och man behöver inte ha så mycket av proteinet. Helt annan känsla och mättnat än om man bara slafsat i sig röran på ett fat. Tror mättnad sitter lite i huvet också. Man håller mackan i handen, mer att tugga på, tar lite tid att få i sig jämfört med att sleva i sig från ett fat som går på nolltid. Det gör faktiskt skillnad. Nu behöver kanske inte du tänka på kalorierna, men du vill ju hålla dig mätt!

• Redigerat 2021-11-30 01:36 av hemul
CasaRamon
0

#23: Ja, som jag skrev i #22, totalt 8 gr kolhydrater.

CasaRamon
0

#24: Nej den totala kolhydratsmängden är på hela receptet. Sen beror det ju på hur stora bröd du gör. Jag brukar gör 6 st på den satsen. Så på 6 bröd= 1,3 gr kolhydrater per bröd.