Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 229 ggr
fiskenihavet
0

Gas

Har ätit carnivore ganska länge. Har i en period på 1-2 veckor lagt till grönsaker. Mest broccoli. Men shit så mycket tarmgas detta ger! Helt sjukt! Vad kan det bero på? Kanske att jag äter en kur antibiotika just nu? Fiser hela tiden, och magen är uppblåst. Nån hjälp att föreslå?

Scorpio97
0

Jag vet såklart inte vilka mängder du äter, men det blev kanske för mycket om magen är ovan vid grönsaker helt enkelt? Särskilt kål-grönsaker som broccoli. Jag skulle testa att minska mängden kraftigt och sedan öka mycket långsammare och se om det fungerar bättre

//Jessie

CasaRamon
0

Jag gillar broccoli, men magen klarar bara en mindre mängd, helst kokt som jag gör broccolimos av. Mer lättsmält. Jag är känslig för alla kålsorter, men klarar blomkål bättre än övriga.

Namiko
1

Det tar upp till två veckor för dina tarmbakterier att anpassa sig till ny mat. Antibiotikan hjälper såklart inte då den slår ut dom tarmbakterier du redan har och förhindrar nya att växa. Om du vill undvika gaserna, vänta tills du är klar med antibiotikakuren och börja sen med väldigt små mängder broccoli dagligen och öka sakta under två veckor för att ge tarmfloran en chans att anpassa sig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

fiskenihavet
0

Ja, det är nog ett bra alternativ. Får ju så ont i magen oxå.

hemul
1

Tålde du kål innan LC då? Många är ju väldigt känsliga för det.

Tillaga kålen väl också. Det ska till en del bryta ner de där sockerarterna som annars hanteras av tarmbakterie. Det är den processen som orsakar besvär.

fiskenihavet
0

Vet inte, men tror det. Åt bara socker då.

Är broccoli det samma som kål? Eftersom du skriver det.

Kanske måste koka/steka broccolin ännu mer?

Scorpio97
0

#6 Japp, broccoli är en typ av kål. Ordentligt tillagad brukar vara mildare för magen

//Jessie

fiskenihavet
0

Tack. Ska pröva det