Hälsovinster med LCHF
Hej! Är ny medlem, men har ätit enligt LCHF i 10 månader. Har köpt en mängd böcker om kost och hur och vad man bör äta. I mars 2007 fick jag ett reklamblad från Soma Products där en viss Skaldeman berättade om hur han gått ner i vikt.
Det lät intresssant, jag skaffade hans bok, började söka på nätet. Hittade en mängd intressanta saker. Annikas blogg, Litsfelt, Ravnskov m.m. Jag fattade grejen.
Min dotter likaså, hon blev ganska arg eftersom hon insåg hur lurade vi blivit att äta fel. Idag äter min dotter, hustru och jag LCHF. Vi mår alldeles utmärkt på denna kost. Flera av våra vänner och bekanta har också börjat. Budskapet sprids. Livremmar kortas av och vi mår bra. Ett stort problem som jag haft i över 10 år är sväljproblem.
Maten har till och från fastnat i matstrupen lite övanför bröstvårtorna. Ibland har jag lyckats få ner den med vatten. Men i bland har matstrupen krampat ihop så att inte ens vatten gått att få ner. Mycket obehagligt. En gång blev det ambulansfärd till lasarettet. Man mätte PH-värden och sväljreflexer men inga åtgärder inga kostråd. Av en kompis fick jag veta att problemen hjälpte med Losec.
Har under dessa 10 år försökt att sluta med Losec. Men var tvungen att börja när sväljproblemen blivit för svåra. Har dessutom varit sur i magen med halsbränna. När jag i mars i når började med LCHF slutade jag med Losec och har inte behövt dem sedan dess. Den sura magen är borta.
Jag är verkligen tacksam mot Sten-Sture, Annika och alla ni andra som kämpar för att människor skall få ett bättre liv. Det finns mer att säja om hälsovinster med LCHF, men det tar vi en annan gång.
Vi hörs. Timmermannen
Hej Timmermannen och välkommen hit!
Jag läste ditt inlägg med stort intresse och framförallt det om dina problem att svälja - jag har haft precis samma erfarenhet själv men har aldrig pratat med någon om det.
I våras var jag på en gastroskopi och fick veta att magmunnen inte sluter tätt - den stänger inte som den ska. När jag äter LCHF som jag skall har jag precis som Du berättar - inga problem alls - medan minsta avsteg gör att magen surnar och behovet av Losecliknande medicin tilltar. Jag hade en strupkatarr i somras och fick äta Omeprazol (som Losec) mot det - den medicinen var inget min mage gillade. Jag har ätit LCHF sen våren 2005 och är alltså inte helt frisk, men får gott hopp när jag läser om andra som haft samma problem.
Stackars läkemedelsbolagen om till och med mjölkkossan Losec får färre kunder….
Numer pensionär i Nynäshamn
Väldigt roligt att höra! Hoppas du inte har något emot att jag skapade lite mellanrum i din text, det var lite svårt att läsa när texten var så tjock. 

Grattis till dej, och sorry Astra ;-)
Välkommen, farsan!! :)
Kan ingen (kanske Margareta) förmå iFokus att fixa så att vi med den i alla andra sammanhang så bra webläsaren SAFARI (för mac) kan skriva riktiga meddelanden här??

Någon som har aktier i läkemedelsföretag?
Sälj dem innan alla slutar äta socker! 
Säg det åt dina kollegor istället Doc. De verkar vara de största innehavarna.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Välkommen timmermannen och kul läsning hoppas du ska trivas här på kolhydrater i Fokus
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Mycket intressant det här med sväljproblemen. Jag har också haft problem, men av ett lite annat slag. Det har varit struplocket som inte har stängt till och jag har fått vattnet i luftstrupen i stället. Det har bara varit problem med flytande, aldrig maten. För att kunna dricka har jag måst koncentrera mej - SVÄLJ! -. Annars har det hamnat fel med våldsamma hostattacker som följd. Så här har jag haft det emellanåt, inte dagligen, men ofta nog för att vara störigt. På 3½ mån med LCHF har jag svalt fel EN gång! bra va. En sak till som har försvunnit är att nu stannar maten kvar i magsäcken istf att komma tillbaka upp i matstrupen om jag böjer mej framåt efter måltid. Helt säker på att det är kostomläggningens förtjänst.

Välkommen - Timmerman!
Jag tycker alltid det är lika kul att höra om alla hälsovinster folk gör, det tröttnar jag aldrig på…
Firefox funkar bra för Mac-användare!! Laddas ner gratis.
jag vet, #11, men jag vill inte ha två webläsare öppna.
Välkommen! och grattis till hälsovinsterna. Kul att hela familjen är med!
vi får väl regga mamma också.
Undrar vad hon ska heta…
Timmermamman??? ;)

Jaaaaaa!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
ja för inte kan väl hon räknas som lösvirke eller?

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Med tanke på att hon ätit LCHF i 10 månader
så är det inte frågan om lösvirke utan kärnvirke!!

Numer pensionär i Nynäshamn

Välkommen hit, Timmermannen, din berättelse är härlig läsning.
Besika, jag kör firefox på mac… och har bara den öppen.
MEN jag måste numera ha den i 2 versioner. Internetbanken sa att jag måste uppgradera, och jag gjorde så, bara för att upptäcka att med den nya versionen kunde jag inte öppna länkar i nya tabbar genom att hålla musknappen nere… (vadå uppgradering!)
Så jag använder den gamla versionen (1.5) här och överallt annars, men då jag ska in på banken får jag öppna den nya versionen… men det kan bero på att jag fortfarande kör med mac os 3, visserligen uppgraderad till 3.9…
Safari har jag aldrig lyckats bli vän med… 
"still lost in space and time"