Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 455 ggr
fiskenihavet
1

Fermenterad mat

Ni som ätit fermenterad mat, kommer ni ihåg hur det var i början? Fick ni magtrubbel? Hur i så fall? Hur lång tid tog det innan det gick över?

Sindri
0

Nej, min mage har bara varit glad. Om du börjat helt plötsligt och fått problem kanske magen måste vänja sig långsamt och vid små mängder.

Caeli
0

Alla tål inte det histamin som finns i fermenterad mat.

https://www.allergia.se/prov-mater-nedbrytningen-av-histamin/

I dag finns ett särskilt prov som patienter med misstänkt histaminintolerans kan få ta. Samtidigt finns det stora kunskapsluckor i vården.
Sindri
0

Det där var nytt för mig. Bra att känna till.

hemul
0

Visste heller inte om detta med histamin. Då borde det inte vara bra för folk med migrän. Hade en kompis som inte kunde dricka rödvin av den anledningen.

Jag har heller aldrig haft problem av fermenterat.

fiskenihavet
0

Köpte fermenterade gurkor, typ pickles. Följer med mycket vätska. Är det på sunt å få i sig? Det är väl kanske kolhydrater i vätskan?

Sindri
0

Nej, nej, Bara vatten och salt. Drick du. Tror mig hört att man kan baka på vätska också.

fiskenihavet
0

Aha. Tack.
Bara irriterande, milt sagt, att maten kommer ut nästan med en gång jag äter fermenterade grönsaker.

Sindri
0

Du kanske måste vänja dig långsamt. Har du en helt annan bakterieflora kan den ju bli lite sur!
Börja med en väldigt liten bit, och öka på när det går bättre.

Caeli
0

#7: Du är kanske histaminintolerant?

fiskenihavet
0

#8 Ja. Kanske det är en idé. Jag får prova det. Får inte behålla nått egentligen av det jag äter. Det är nog oxå för att tarmfloran är taskig. Kanske.

• Redigerat 2021-10-11 20:17 av fiskenihavet
fiskenihavet
0

#9 nej, är inte det. Men intressant artikel. Får inte behålla nått.

• Redigerat 2021-10-11 20:16 av fiskenihavet
hemul
0

Är du säker på att du fått tag på riktiga grejer? Typ Tistelvind? Mycket fusk med ättika och även om det verkligen är fermenterat är det ofta pastöriserat och helt dött.

fiskenihavet
0

Det är ju inte så lätt att veta, sannerligen. Men var kyld, står att den är opastöriserad, köpt på hälsokost.

Sindri
0

#13: Då är det rätt. Kanske du är känslig för histaminer.

fiskenihavet
0

Nej, inte problemer med histaminer.

Har ätit stora mängder protein i det sista, och det fick jag konstigt nog behålla. Men så utløste det njursten. Haft njurstensanfall helt sedan fredag.

hemul
1

Säg inte det. Har berättat förut att jag gav en bekant en burk av min surkål. Hon blev förvånad att hon kunde äta den utan att få ont i magen som hon brukar. Ställde samma fråga till henne, köper du "riktig" surkål. Hon svarade samma som du, står i kyldisken så…

Det var ICAs surkål, KRAV och allting. Se vad den innehåller.
https://www.ica.se/handla/produkt/surkal-500g-krav-klass-1-ica-i-love-eco-id_p_7318690093305
Både citronsyra och askorbinsyra. Varför skulle man behöva tillsätta det? Och inte ett ord om "levande bakterikultur". Inte en chans att de skulle missa det försäljningsargumentet.

Är den fermenterad men pastöriserad bör det stå. Tror det måste göra det,

Handla online från din lokala ICA-butik.
  • Redigerat 2021-10-18 19:34 av hemul
fiskenihavet
0

Den är från Polen, vet inte vad de har för regler där, men säljes på en sida där det står att det är levande bakterier. Men man vet ju aldrig.

hemul
0

Men då är det säkert OK. Men sida, du sa ju att den stod i kyldisken?

fiskenihavet
0

Sida, ja. Går att läsa om produkterna på internet, jag är inte så bra på polska att jag kan läsa direkt på burken. Så hämtar man i affär.
😊

• Redigerat 2021-10-23 01:30 av fiskenihavet
[blanketburrito]
0

Enligt doktor Eric Berg så är fasta en bra metod att stärka bakeriefloran hör och häpna, jag antar att det är det du vill.
Sen för att hålla bakterierna vid liv är fermenterad mat bra men det är svårt om det inte finns så många till och börja med så det går att köpa bakteriekultur på hälsobutik eller apotek.