Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 358 ggr
hemul
10

Vårdcentralens nya affärsmetod?

Gick in på 1177 och begärder receptförnyelse (Levaxin). Nästa dag hade jag fått svar, det var för länge sedan jag tagit blodprov. Man hade satt upp en tid för provtagning. Den passade inte mig och jag avbeställde den omedelbart. Lyckades efter ett par dagar komma fram per telefon och boka en ny tid. Blodprov tagna, recept erhållet, frid och fröjd.

Not! Igår fick jag en faktura Där jag debiteras kr 400 för att jag inte avbokat/avbokat den första tiden för sent + 70 i faktureringsavgift. What?!?

På deras sajt kan man läsa att om man avbokar senare än 24 timmar innan besök händer detta.

Nu är grejen att jag INTE bett om en tid och inte givits möjlighet att godkänna den tid jag erbjöds. På detta kommer att deras meddelande om tiden för provtagning är daterad mindre än 2 dygn innan tiden för provtagning. Även om jag förväntat mig ett meddelande om provtagningstid (vilket jag inte gjorde) och suttit och uppdaterat 1177 och stuntat i sömn och annat så hade jag haft mindre än 24 timmar på mig att avbeställa tiden utan att drabbas av deras fräcka avgift.

Jag var smart och ringde kommunens konsumentrådgivning innan jag ringde vårdcentralen. Fick lära mig att detta kalla negativ avtalsbindning och är olagligt. Jag förstod ju själv att det inte kunde vara rätt, men alltid bra att ha på fötterna.

Negativ avtalsbindning går alltså i princip ut på att ett företag säger att om du inte tackar nej till vårt erbjudande så anser vi att det gäller. Så får man inte göra!

Min vårdcentral, liksom många andra, har blivit uppköpta av ett "nätdoktorföretag" (doktor.se i mitt fall). Tänker att det kan ha lite med saken att göra, känns som en affärsidé… Så jag tänkte att andra kanske kan ha nytta av den här informationen. Det räckte med att jag sa "negativ avtalsbindning" och "olagligt" för att de skulle stryka fakturan. 😋

• Redigerat 2021-09-23 12:21 av hemul
hemul
3

Tappade ett par ord och för sent att redigera.

Det skulle stå så här:
Negativ avtalsbindning går alltså i princip ut på att ett företag säger att om du inte tackar nej till vårt erbjudande så anser vi att vi har ett gällande avtal.

Sindri
2

Mycket bra gjort! Men hur många motsätter sig……

Pyttelite
0

Man vill inte krångla - hutlösa affärsmetoder för service vi redan betalat för.

Råkade ut för nästan samma taktik fast hos veterinären som blev uppköpt av ett storföretag.

Katten var 4-5 år gammal och plötsligt måste den ha en kompletterande spruta för att de saknade information om kattungevaccinering.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

hemul
2

Ja, visst får man känslan av att de gör så med flit? Sköterskan (eller sekreteraren eller vad det nu var jag pratade) förklarade med svag röst att det måste ha skett ett misstag. Men jag undrar det, jag.

Du har fullständigt rätt, det är enklast att bara betala. Lätt att bli rädd också när man får ett sånt brev, komplett med information om vad som händer om man inte betalar: dröjsmålsränta, ytterligare avgifter och, underförstått, inkasso.

• Redigerat 2021-09-23 22:27 av hemul
Pyttelite
0

#4: Det är en ful metod och oärlig - vi är inte vana vid att sjukvårdskostnader är villkorad beroende på hur kunniga vi är utan vi tror blint på vad vi får.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-09-23 22:48 av Pyttelite
Sindri
2

Skriv till Region Stockholm och klaga. Skriv till finansinspektionen och klaga.
(Jo sånt kan löna sig, jag har gjort det mot mitt kortföretag, och nu finns det en bestämmelse att förstavalsbetalning av månadsfakturor överlag inte får vara uppdelat på flera inbetalningar.)

hemul
1

Fel region.😋
Nja, det KAN ju ha varit ett misstag. Det troliga är kanske att det är ett automatiskt system och att man inte tänkt på att detta händer när de sätter upp en tid utan att kolla med patienten först. Men hade de framhärdat så…

Sindri
0

#7: Dumma mig! 😒 Så hemmablind man är. Men alla fall….din region.
Men du räddar ju många av dina medmänniskor som inte är så bestämda som du.

hemul
0

Stockholmare! 🙄😛

Sindri
0

🤐

Denna kommentar har tagits bort.