Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketter: allt-om-lågkolhydratkostlchf-för-nybörjarehälsapersonligtlchf-problem
Läst 628 ggr
[caroline.88]
0

LCHF gav mig blindtarmsinflammation

Hej.

Vill bara börja med att säga att det här inte är bevisat men lägger man ihop faktan så verkar det inte helt osannolikt.

I måndags började jag med LCHF igen, har gått på det i flera omgångar och det har gått bra. Som alltid första veckan på lchf kissade jag väldigt mycket och på fredag stod vågen redan på - 2 kg. Jag drack däremot lika mycket som jag brukar.

Fredag kväll hade jag gäster över och började vid middagen få ont på höger sida. Trodde först matförgiftning eller magknip. Smärtan gick inte över utan började kräkas och åkte in akut under natten.

Väl på akuten tog de prover som visade att jag var extremt uttorkad, och hade väldigt hög mängd ketoner i urinen och i blodet. Jag berättade att jag startat lchf tidigare i vecka så då sa dom bara "jaha- det förklarar det".

Hur som, ett ultraljud gjorde på blindtarmen och då visade den blindtarmsinflammation med appendikulit- alltså fekalstenar (små bajsstenar) som fastnat i ingången från tarmen till blindtarmsbihanget. Dessa stenar bildas tydligen lätt om man är förstoppad enligt läkaren… vilket man blir om vätskan försvinner snabbt från kroppen..

Var livrädd för operation och ångesten blev inte bättre när jag insåg att jag högst troligt varit ansvarig för detta själv..

Vet inte vart jag vill komma med detta. Operationen är gjord. Blindtarmen hade börjat dö så den behövde komma ut. Vill nog mest lyfta en varningens finger om att detta faktiskt kan hända, har läst på och hittat en del andra som verkar dra samma slutsats.
Jag tyckte jag ändå var duktig på att äta fiberrik lchf kost men jag kommer nog i fortsättningen varna vänner när de startar med lchf att låta hela övergången gå långsammare.

Ärligt talat så skäms jag. Att en diet kan göra mig så sjuk att jag behöver opereras. Just nu 5 dagar efteråt är det verkligen inte värt det.

Om någon hittar fakta som motsäger detta vore jag tacksam att få höra det.

Hälsningar Caroline
32, kvinna.

Sindri
5

En bättre rubrik kanske hade varit "Uttorkning gav mig blindtarmsinflammation".
Uttorkning kan ju ge en rad följder så det är väl inte konstigt. Om man kissar väldigt mycket måste man ju ersätta vätskan med något. Salt är bra på att binda vätska och många som börjar med LCHF visar symptom på saltbrist. Så det är alltid bra att vara påläst vad man än skall syssla med.
Men att just en inflammation skall komma så snabbt verkar lite konstigt - men jag är ju inte läkare.

• Redigerat 2021-09-22 23:30 av Sindri
Herveaux
1

#0: Jag tänker lite som Sindri här.
Hade det funnits ett fastställt samband mellan LCHF och förhöjd risk för blindtarmsinflammation känns det som att framförallt kvällstidningarna hade tryckt sina vanliga skräckrubriker.

Efter lite googlande så verkar det skilja väldigt mellan folks upplevelser av LCHF och blindtarmen. Alltifrån som här nämns knappt en vecka av LCHF till 3 mån, 6 mån…15mån. Men ingenting från en läkare eller liknande som faktiskt bekräftar sambandet. Sen har jag inte dammsugit internet i ämnet.

I TS fall tror jag knappt en vecka är för kort tid för att utveckla de symptomen pga dieten men så är jag inte heller utbildad i ämnet.

// Harley

CasaRamon
0

Detta låter ju helt galet. Har aldrig hört något liknande. Att läkarna uttrycker sej som dom gör är inte så konstigt. Många av dom är ju motståndare till LCHF, det finns (fanns) ju inte i deras läroplan.
Vätskebrist kan vem som helst få, behöver inte vara att man utövar någon diet. Men jag har svårt att tro att det skulle ge blindtarmsinflammation.
Vet inte var du har fått dina fakta ifrån, men är övertygad om att det inte finns något som hels belägg för detta påstående.

Sindri
0

#3: Jag tolkar läkarens uttalande som att LCHF förklarar den höga andelen ketoner i blodet. Diagnosen blindtarmsinflammation kom lite senare.

hemul
0

Så tolkar jag det också. Ser inte att det står nåt om att läkaren utalat sig varken negativt eller positivt om LCHF.

Intressant historia. Inte hört förut om att någon blivit uttorkad. Har du problem med att dricka för lite, typ uppfattar inte törst?

• Redigerat 2021-09-23 22:30 av hemul
CasaRamon
0

#5: Ts skriver att hon talat om för läkaren att hon precis startat med LCHF, och dom svarar " jaha- det förklarar det" Det tolkar jag som en negativ bedömning. Alltså hon har fått detta problem pga LCHF, vilket jag har svårt att förstå.

hemul
1

Och vi tolkar det som att han menar att det förklarar hennes höga kotoner. Det är alltså positivt, != diabetes.

• Redigerat 2021-09-24 10:40 av hemul
Sindri
2

Ok - men läs i rätt ordningsföljd här:
"Väl på akuten tog de prover som visade att jag var extremt uttorkad, och hade väldigt hög mängd ketoner i urinen och i blodet. Jag berättade att jag startat lchf tidigare i vecka så då sa dom bara "jaha- det förklarar det".

Hur som, ett ultraljud gjorde på blindtarmen och då visade den blindtarmsinflammation med appendikulit-"

Blindtarmsinflammationen konstaterades efter att läkaren hade uttalat sig. Bara att läsa innantill. Att LCHF ger ökade ketoner i blodet är väl känt och hela vitsen med att äta LCHF. Det är absolut inget alarmerande i sig. Det alarmerande var att TS var uttorkad.

Denna kommentar har tagits bort.
graleh
0

#0: Jag fick gallstensanfall från helvetet av LCHF och det slutade med en operation. Jag tål inte LCHF, gör mig så illamående och svullen. Känns verkligen som att inflammation i kroppen går i taket. Alla kosthållningar är inte för alla :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Condor
0

#0:

Tänkte bara ge dig en förklaring till vätskan. Kroppen lagrar kolhydrater i form av glykogen i muskelcellerna och i levern. Glykogen binder vatten i cellerna. En gram glykogen binder 3 g vatten. En människa kan spara upp 300 - 400 g glykogen = 0,9 - 1,2 liter vatten. En bra tränad människa kan spara upp 600 g glykogen.

Om man undviker kolhydrater, förbrukar kroppen sina glykogenlager och vätskan som var bunden kissar man ut.. Därför kissade du mer fast du drack i samma mängd och det var viktnedgången.

Muskelglykogenet förbrukas upp i takt med att du rör på musklerna. Leverglykogenet behövs för hjärnan. När leverglykogenet är förbrukat, börjar kroppen att bilda ketoner av fettet som man äter eller av kroppsfett om man förbrukar mer kalorier än vad man äter.

Sen brukar low carb dieter ofta vara rika på protein. En proteinrik kost kräver mer upptag av vatten, eftersom protein som inte förbrukas far ut genom njurarna. Det behövs det vatten för. Jag gissar att det var orsaken till dehydrationen, att du drack för lite. Vatten behövs också för att tarmen ska fungera. Vattenbristen var nog anledningen till att det fastnade fekalstenar i ingången från tarmen till blindtarmsbihanget.