Low GI bra eller dåligt?
Regina Wilshire går igenom en studie som gjorts om fördelarna med att hålla GI lågt. Hon har mycket att säga om studien och resultatet som var lite överraskande.

Nån större skillnad är det inte då den glykemiska belastningen är densamma….dvs mängden blodsocker och insulin är densamma.
Det som troligen skiljer (fast inte visas) är mängden kortisol och GH (hög GI ger mer kortisol o antagligen mindre GH) vilket borde ge utslag på längre sikt.

Kolhydrater är kolhydrater och påverkar i alla fall mig likadant oavsett om det är högt eller lågt GI. Enligt personlig erfarenhet.
Det skrämmande är att lågt GI på fullt allvar rekommenderas eftersom det inte påverkar blodsockret lika mycket… Det gör det och insulinsvaret blir nog lika högt.
Men ni kan väl inte på fullt allvar mena att det är lika farligt att äta en knippe broccoli som det är att äta rent socker?
Jag har en känsla av att vi diskuterat detta förut men jag kan bara inte tro att det är sant… Jag vill väldigt gärna ha bevis för att det skulle vara farligt att äta t.ex. 1 hg broccoli.
För min del har det viktmässigt stor vikt vilken sorts kolhydrater jag äter.
Jag tror tvärtom som du, Ulf_S, att man inte kan jämställa olika sorters kolhydrater, på samma sätt som det inte går att jämställa olika sortser fetter och inte heller olika sorters protein.
Jag märker själv att min kropp reagerar olika på nötkött, fläsk och fisk. Samma sorts protein? Vem vet? Såvitt jag vet har ingen forskat på sånt här förut så vi kan inte veta säkert.
Det är inte farligt att äta ett hekto broccoli. Det är inte farligt att äta 2 g socker heller. Vilket mostvarar kolhydratmängden i ett hekto broccoli. 
# 4 motsvarar det 2 st strösocker-korn?? :)
Nä, det är nog minst 200! 
Om det inte är kandisocker förstås. 
För övrigt vill jag bara säga att enligt min erfarenhet funkar GI alldeles utmärkt, men inte lika bra som LCHF vad gäller hälsan. Men jag har kört hela kittet, bakat surdegsbröd o.s.v. Det hade säkert funkat ännu bättre om jag laddat på mer fett.

#3: zeretki, jag pratar förstås om kolhydratmängden… Man får äta en j-a massa broccoli för att det ska motsvara en brödskiva eller två. Eller ett hekto socker.
Det går liksom inte att jämställa 1 hg grönsaker med 1 hg socker vad gäller kolhydratmängden i dem.
#8 Ja, det låter lite mer logiskt i min hjärna…