Tips om gravad markrill och varning för sill
Tänkte bara tipsa för att det är så gott.🤤
Vi är väl många som försöker få i oss fet fisk för omega-3. Förut köpte jag sill (rå fryst alltså) ibland, men Willys tog bort den ur frysdisken och den ICA har är inte bra. Dessutom har jag nu lärt mig att "Nordostatlanten" kan betyda Östersjön ibland, så nu vill jag inte äta den om det inte specifikt står ett fångstområde som inte kan innebära Östersjön och det gör det aldrig.
Dessutom kan tillverkare vilseleda konsumenter genom att skriva att fisken kommer från Nordostatlanten. För de flesta svenskar betyder detta området mellan Island och Barents hav, men flera tillverkare använder en FN-definition där även Östersjön kan ingå.
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/sos-varning-for-sill/
Norsk snusklax äter jag inte heller. Kvarstår alltså makrill. Stekt makrill är jättegott, men det kan ju vara kul med variation. Nåt jag nyligen lärt mig själv är att gravad makrill är supergott! Tycker faktiskt det är godare än lax. Inte lika fin färg förstås, men vad gör det? Så nu äter jag ofta lite gravad makrill till frukostäggen. Om man vill kan man fejka hovmästarsås gnm att röra ihop CF med lite vinäger, dill, senap eller senapspulver, salt, peppar och nån sötning. Lite enklare att göra vartefter och man slipper oljan. Tycker det blir jättegott!
Recept? Pja, man gör precis som när man gravar lax. Paketen med djupfrysta filéer funkar utmärkt och är lagom mycket för mig också. Oroligt nog går det att skiva fisken mot skinnet, precis som man gör med lax, så det blir rätt fina skivor, även om små. 2 dygns gravning tycker jag blir lagom, men man kan säker smaka tidigare också.
Nu skulle jag ha lagt in en bild, men jag klömde fota innan jag åt upp det sista. Kompletterar nästa vecka. 😋
- Redigerat 2021-08-26 18:04 av hemul
Men vad kul! Vi älskar gravat och jag har testat röding men aldrig makrill.
Jag brukar kunna beställa kravlax, men ibland går det inte och ruskigt dyrt är det. Skall definitivt testa makrill. Tack för tips. 👍
Vad bra att jag la ut det då! 😛
Det blir assmaskigt! Var försiktig när du skivar bara. Skinnet är tunnt, men segt. Det där tigerrandiga är inte en del av skinnet, det kan bli kvar lite men gör ingenting. Själva skinnet är en genomskinlig hinna bara.
Och just ja, man får plocka ut benen med pincett först, innan man skivar, ivf från de djupfrysta filéerna. Sitter i en rad längs mittlinjen. Lätta att känna och få bort.
Nu letar jag andra feta fiskar att prova att grava. Men jag känner inte till några fler, inte som är lätta att få tag på ivf.
- Redigerat 2021-08-27 16:28 av hemul
Röding och forell är feta, men finns inte alltid. Jag är säker på att man kan grava även torsk och andra fiskar som har skinnet kvar. Måste de vara feta?
Jag tror de måste det för att det ska bli bra. Och är man ute efter omega-3…
Jo, det flesta laxfiskar. Men är strömming och makrill de enda andra fiskar som är feta? Ål så klart, men det får man ju inte äta längre.
Apropå, nu minns jag att jag för länge sedan gravade siklöja. Blir också jättebra. Och rosa! De sålde jättebilligt i fiskdisken. Senare fick jag veta att de tog in löja i augusti för att sälja som kräftbete! Smakade ju inte sämre för det. Men det är länge sen jag såg att de hade siklöja. Och man vill ju inte äta den heller. Kommer väl från Bottenviken där det är som allra värst.
Som Hjalmar Söderberg sa, jag är glad att jag är gammal… Eller snarare är jag glad att jag fick växa upp när maten inte var farlig. Fast det var den ju. Ivf fisken. Men man visste inte om det och behövde inte ha ångest över vad man åt.
Förutom pepparrot så…….👍😊
Gillarunte pepparrot? Det som är så gott! 😀
- Redigerat 2021-09-02 21:27 av hemul
Nä, men konstigt nog tycker jag att wasabi i lagom dos är gott. 🤔
Är det för starkt eller gillar du inte grundsmaken?
Jag har börjat använda det jättemycket. T.ex. är det jättegott till stekt kött, istället för peppar, man får riva på det på slutet.
Och som potatisätare kan jag även göra så med stekt potatis. Mkt smör och mkt pepparrot på slutet. Ska bli gyllene bara och suga åt sig smöret. Det liksom bakar ihop sig, blir ungefär som om man haft ströbröd på, men godare.
Ifall nu nån som GILLAR pepparrot är intresserad. 😃
Nä, jag gillar inte smaken av pepparrot.
Du är ju konstig du! 😁
Japp 👍😊
Jag hade visst fel om att man bara kan grava fet fisk. Kolla här.
https://www.google.com/search?q=gravad+torsk
Konstigt, alla sidor jag hittat förut som skrivit om gravid fisk har framhållit att fisken ska vara fet.
Då måste vi prova, fast det inte blir nån omega-3!
Nu har jag provat att grava torsk. Smaken blev inte alls dum, men den var inte färdig efter den tid som stod i receptet. Jag skrapade av den och skivade den så gott det gick och efter några dagar smakade den bra, hade väl gravat vidare trots behandlingen. Men konsistensen blev väldigt trist, träig. Men det tror jag var för att jag hade dålig torsk. Köpte en gäng paket blockfryst väldigt billigt, tillfälligt parti, okänt märke, och den var dålig t.o.m. kokt, trådig liksom. Så med bättre råvara tror jag det kan bli riktigt bra!
Brukar köpa blockfryst sej på Willys, den är fin. Ska prova att grava bara lite nästa gång jag äter. Rapport kommer.
- Redigerat 2021-12-31 02:19 av hemul
Det blev äntligen av att skriva till Willys (handlar mest där) och fråga var sillen som säljs under deras egna märken är fiskad. Fick snabbt och betryggande svar. Axfood är väldigt duktiga med det.
Vår sill och matjessill fångas i fångstzon 27 Norge/Nordostatlanten. Inte att blanda ihop med Östersjöfisk som är fångstzon 27IIId
Så Garant och Eldorado är OK från den här synpunkten. Nu är jag så lyckligt lottad att jag fortfarande kan köpa riktig saltsill på min ICA, så inlagd sill köper jag aldrig. Den är äckelsliskig nu för tiden, tycker jag. Det är matjessillen också, men det vill jag ändå ha ibland, så bra att veta att den är OK. Är extrapris på Eldorado den här veckan. 😉
Jag tor de nya reglerna för hur fångsområdena ska deklareras har trätt i kraft nu. Willys hade djupryst sill, vilket de inte haft på länge. Samma märke som förut, Lysekils "Sillflundror". Nu står det inte längre fiskad i Nordostatlanten utan "Fiskad i Norska havet eller Nordsjön IV, mestadels med ringnot".
Nordsjön IV, det är här det.
https://fish-commercial-names.ec.europa.eu/fish-names/area_sv?code=27
Nu är de inte så bra på att stava på Lysekils, men det kan man väl förlåta dem. 😉
- Redigerat 2022-10-29 20:51 av hemul
Varför går det inte att ladda upp på det andra sättet, gnm att klicka på ikonen i verktygsfältet? Koden ligger kvar i inlägget o tolkas alltså inte. Tji bild.
- Redigerat 2022-10-29 20:52 av hemul
Jo, jag ser bild!
Jag vet. Men jag använde mojen under fältet man skriver i. Använder man ikonen i verktygsfältet ovanför går det inte.
Aha!
Test:

Ska se om jag har mobilbilden kvar. Jo. Jag testar igen. Kanske är den som det är nåt lurt med. Vad nu det skulle vara.
![Uploading_5e1b3f08-250f-40cd-96b1-d4ee5b33b059]()
QED! 😃
TEST
![Uploading_09599756-7797-40a0-8c5f-6512c6cfce9c]()
TEST 2

Ha! Jag har kommit på det!
När man laddar upp bilden skrivs först koden som syns i #25. Först när man börjar skriva under bilden, eller ivf klickar, fylls ytterligare kod på, den som innehåller nödvändig info.
Om man alltså bara laddar upp en bild och klickar på Submit utan att skriva något (eller bara klicka i textaren) blir det alltså knas.
Ska berätta det för Niklas.
#27: Nej så är det inte däremot får man ibland vänta ett tag för att koden ska bli komplett.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ja faktiskt. Men det tog ett jäkla tag.
Och nu testade jag med en bild där ingenting händer.
#29: Konstigt för du skrev ju text 😱
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.