Glögg och Pepparkakor
Snart stundar Advent och Jul, fick en tanke är det någon som har tips Glögg.
Som diabetiker är jag inte van att dricka glögg, men det finns ju andra än diabetiker här i denna gruppen.
Vad äter ni i stället för Pepparkakor.
Nu äter jag gjärna mandlar och russin till glöggen, både i glöggen och i handen :) Pepparkakor kan jag dock äta om jag vill, i och med jag inte är diabetiker. Men jag tänkte forsöka få tag på sockerfria pepparkakor, eller recept på sådan.
Glöggen gjör jag själv utan socker och utan alkohol (recept finns här inne, har postat det)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
tack Rita.S om jag hade tittat innan jag skrev så hade jag sett det, jag skall prova detta.
Ingenting jag kommer sakna, gillar inte smaken. Jo det skulle vara pepperkakorna då men äter jag en är det risk att hela burken stryker med. 
Ha ha - numera äter jag mandeln men skippar glöggen…! Pepparkakor har jag aldrig varit så förtjust i, så det saknar jag inte. Däremot har jag svårare med själva julmaten - har alltid varit en passionerad lutfiskätare och då MÅSTE man ju ha mjölsåsen till…!
Så nu i jul blir det för första gången ingen lutfisk (för om inte jag har med det till familjens jullunch (vi kör alltså typ knytis) så har ingen annan det). Har istället tänkt bidra med något riktigt LCHF-aktigt. Kanske Tjocka revbensspjäll med hemmagjord gräddsås. Eller ägghalvor med räkor + majonnäs m.m.
MegN, kan man inte göra den vita såsen utan mjöl. Det borde gå.
Jo, det kommer nog att bli både glögg och några pepparkakor här. Pepparkakorna så att jag säkert blir snäll, så att tomten kommer.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Glöggen kommer jag nog att ta ett litet glas, det är ju bara en gång om året det är lucia. Pepparkaka tar jag med en stor klick grädde på, är mycket gott och så känns det åtminstonde lite rätt.
bre smör på pepparkakorna, det är jättegott!
Mögelost är också gott på, har jag för mig…

Smör och Ost är Ljuvligt Gott på pepparkakor.
En riktigt god hårdost passar alldeles förträffligt, nu blev jag sugen på pepparkaka…….inte alls bra

jag dricker te med en stjärnanis i (är det så det stavas?) Tycker det e rätt juligt…
Kan man inte göra någon sås på grädde med kryddpeppar till lutfisken? lutfisk är gott.
Glöggkryddor i rödvin och inget socker.
Ssystemets Glögg Tindra utan tillsatt socker, om man inte är rädd för sötningsmedel. Jättegod. 5 kollisar
Yoghurt med pepparkakskryddor och ev. vispad grädde är gott och juligt

Fick tips förra året om att blanda vispad grädde med lite pepparkakskrydda och, för den som tål, blanda i tärnade clementiner. Mums!
Pepparkakstryffel är riktigt gott det är lite socker i men en smakbit tycker jag är OK. Vanlig glögg har jag aldrig varit särkillt förtjust i men vit kall spetsad med lite citronvodka mmmm
Jag drack just lite Tindraglögg (lättvarianten från vanlig butik) med artificiellt sötningsmedel. Egentligen undviker jag sötningsmedel, men tänkte att det är ju bara Lucia en gång om året. Herregud vilken sötchock jag fick! Det var inte alls gott, och enbart på grund av att det var så sött. Nästa gång eller år, vilket som kommer först, blir det rödvin med glöggkryddor. Helt osötat. Söta saker är inte goda längre. Ugh. 
Apotekets glöggkryddor (tinktur) + rödvin + brännvin + så mycket socker eller sötningmedel man vill ha. Enklare kan det inte vara.

eller med cognac istället för brännvin
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag gillar glögg. Tar gärna en stor bit roquefort på en liten bit pepparkaka.
Minns med fasa mins svunna glöggfikor, när man vid 2-3rycket halvhungrig efter en brunch äter sig mätt på pepparkakor och halvberusad på glögg. Dubbel baksmälla, sprit och socker…
Gillar inte glögg men däremot julmust. Åt en lussebulle och drack ett glas julmust idag. Det var godare i tanken än i verkligheten. Lyckligtvis fick jag inget direkt sockersug av det, kanske kommer imorgon…
Egentligen är det väl kryddorna vi gillar. Man borde kunna komma på något annat man kan äta som smakar lika pga kryddningen… Ni som äter ost kan väl krydda osten med pepparkakskryddor istället för att ha osten på en pepparkaka?
# 17 och 18. Det låter enkelt och bra. Men jag föredrar nog cognac i så fall.
Men tänk, att man har kunnat ändra smaksinne så snabbt? Det är ju bara drygt ett par månader sedan jag åt söta grejer och uppskattade dem. Nu var det inte alls njutbart, mest plågsamt.
# 20. Vilken kul bild jag ser för min inre syn (men timmen är ju sen förstås): Resten av sällskapet sitter och mumsar pepparkakor med mögelost. Jag tar en bit mögelost, hivar upp en kryddburk med pepparkakskryddor ur väskan och kryddar på osten. Det vore i och för sig kul att se deras miner. Typ så här:
Man kanske skulle prova? Det kanske är en riktigt kul idé du, Wildrat!

Kanske göra Potkäs och blanda i julkryddor? 
Ja, kanske det? Jag har aldrig gjort potkäs, men man kanske skulle prova.
Men! Brännvin är ju den traditionella basen. Sedan började de blaska med vin och nu ska ni ha cognac i också! 
Slår inte kryddorna ihjäl cognacssmaken? Verkar lite onödigt att slösa något så gott (och dyrt) på glögg. 
Förr, när jag var kolhydratätare, gillade jag systemets starkglögg modell lyx med cognac i. Kryddorna och cognacen trivs finfint ihop, tycker jag. Men nu skulle jag säkert tycka att den var för söt. Så du menar alltså att vin inte är den traditionella basen? Det var nytt för mig. Min glöggkonsumtion var redan tidigare högst blygsam, så det blir nog inget stort problem med de få dropparna cognac. 

Det är gott att göra glögg på rödvin och congac. Har man i bara aningen socker eller inget alls så blir den inte sötsliskig heller.

Vill man ha pepparkakskänsla utan att behöva äta dom kan man använda aromalampa + eterisk olja gjord av julkryddor.
Den glöggen har jag inte provat.
Det fanns säkert tidigt båda varianterna. Kryddat vin är ju en gammal huskur även här uppe i norden. Men en variant var ivf att hänga upp en sockerklump över en bytta uppvärmt brännvin och tutta eld på det hela så det brända sockret droppade ner i brännvinet. Jag har exakta angivelser i en bok, men den hittar jag så klart inte nu. Det var nog en ett tjusigt skådespel om inte annat!

borde kunna gå att pepparkakskrydda pannacotta
Hörni, ost är ju gott på pepparkakor… Borde det inte gå att göra kajsa56s goda ostmaränger men ha i pepparkakskryddor också? Man kan ju klämma dit en mandel på toppen så blir det som pepparnötter. 
http://kolhydrater.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=ad7ed6f5-9c90-4eea-860f-facb812da6ce

Där sa du nåt. Det skulle kunna gå. Intressant förslag.
Kanske man kan puttra kryddorna i lite smör och sen röra i det? Borde väl dra ur smaken. 

Smör har ju lätt för att ta åt sej smaker.
Vad många intressanta idéer! Så kreativa ni är. Hemul, det låter spektakulärt med den där sockerklumpen (sockertoppen?) över spriten. Alltid får man lära sig något nytt.
Jag gillar att krydda min kyckling med Garam Masala, det innehåller bla de traditionella pepparkakskryddorna så när man steker kycklingen luktar det pepparkakor!
Men det finns mycket man kan krydda med pepparkakskryddor, meze (yoghurt+grädde), LCFH-glass, mascarponekräm…
Varför inte en blandning av riven mögelost, mascarpone eller philadelfiaost och pepparkakskryddor?