Laxolja för djur
Hittade det här när jag sökte på foder åt min hund. Tyckte det kunde vara intressant även ur människoperspektiv… Åsikter, någon???
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Det borde ju funka!
212:- per liter. Undrar om de är noga vid förvaring!?
Mina hundar äter inte upp om jag har foder som innehåller lax, skulle inte kosta på oljan.

Det kan väl inte bli sämre än ICAs…
Jag tänkte att man kanske kunde frysa oljan som små iskuber… både för hållbarheten och för att det kanske går att svälja det som tabletter… en kanske inte helt genomtänkt fundering…
Det går ju att fråga dom hur det förvaras. I mina öron låter det som kylvara.
Jag har länge kört med exakt den här oljan på mina hundars mat och de har alltid ätit med god aptit (en av dem är rejält kräsen men den andra äter nog vad som helst om hon är hungrig). Men mina hundar älskar lax och får då och då varsit rått laxhuvud som de slukar. Den luktar dock inte så god så jag skulle själv inte vilja hälla den på min mat och jag vet absolut inget om förvaring vid transporter och lagring mm som Pasi är inne på. Själv förvarar jag den i kyl och klämmer över lite på hundarnas mat kanske 3-4 gånger i veckan.

Jo, jag hoppas det. I så fall är det ju ett billigt alternativ.
Eller så köper man en bit lax och har till lunch istället 
Blir det några rester över kan ju husdjuret få dom.

Jag mailade om förvaringen av oljan och fick det här svaret:
oöppnad kan oljan förvaras i rumstemperatur. Inte varmare och inte i solsken! Öppnad har den bäst hållbarhet i kylen men fungerar i rumstemp men inte lika länge.
Låter lite mysko när den skulle vara kallpressad och utan konserveringsmedel.
Tack för tipset. Jag har använt Salmopet till mina hundar, men det var i en vanlig flaska och det rann utefter den när man hällde upp. luktade inte gott. Men de blev otroligt fina i pälsen!

Brynhilde - Flaskan kan vara uppfylld med koldioxid eller kväve, då ökar hållabrheten eftersom det inte finns nåt syre att reagera med (oxidera), dessutom kanske den innehåller allt naturligt e-vitamin som har en något skyddande effekt!?

Jag använder laxoljan sedan ett år tillbaka till min vovve, han hade utslag och allergi. Problemen minskade avsevärt, och hans päls blev riklig och glänsande. Den stora fördelen också att jag får det 'hemkört' eftersom jag köper den hos Mälarö färskfoder, där de har även riktigt bra frysta köttfärsbiffar för vovvar. Laxoljan finns i en vanlig pumpflaska utan drivmedel, och resultatet har inte försämrats, men det finns även halvlitersflaskor om man inte använder så mycket. Lustigt, men jag har aldrig tänkt på att smaka själv. Det är på tiden. Somsagt jag kan bara rekommendera.
ebet

ebet, jag har inte provat oljan, vare sej på mej själv eller på min hund, men jag ska försöka jaga fatt i den här nere i Skåne.
Färskfodret du köper, ger du det rått till hunden? Barfar du eller blandar du med torrfoder? Jag är intresserad för jag tror att min jycke kanske skulle må bättre på nån sån föda. Pälsen är inte dålig, men den skulle kunna bli bättre. Nordic hundfoder tillverkas i Ystad. Det är färskfryst foder och det är nog det jag lättast kan få fatt i.

http://www.m-farskfoder.nu/ är där jag köper, men det kommer visst från skåne. Finns färdigblandade biffar, eller enbart kött, vilket då man kan efter behag blanda med torkade grönsaker också för ett rimligt pris. Jag ger den rått till hunden, han var väldigt kräsen när vi fick honom, men då jag erbjöd en Bravo biff, så var det slut på kräsenhet. Kvaliten som 'kommer på andra ändan' har också förbättrades markant. Halleluja, känns det kanske, men sant, jag ska aldrig mer ge ngn annan mat till vovven. Annars barfar jag inte, han får ingen kycklingben eller kanppt några andra heller, nöjer oss med tuggben för tändernas skull. Men får kanske fundera lite på det också. Kolla upp allt de säljer, du kan få lever jättebilligt. Suverän hundgodis torkad i ugnen.
ebet

Tack för svaret. Ska kolla upp det. Det verkar ju vara en mycket bättre mathållning för hunden med färskfoder, så jag kommer att prova.
Färskfoder är toppen för kräsna hundar…