Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4760 ggr
mumsan
0

Hjälp!

Har köpt äkta getmessmör enbart kokt på enbart getmjölk. Vilken härrlig upplevelse. Har själv gjort mese för 25 år sedan. Men det är ju sött och jag undra hur det ligger till med kolhydraterna, fettet och proteinerna? Tycker det smakar som godis!

Någon som vet?

andreas0
0

Står det inte på förpackningen?

Messmör brukar ha för hög andel kolhydrater har jag för mig, men kommer inte ihåg exakt hur mycket.

grona-marie
0

Jag har också för mig att det är massor med kolhydrater, men som enstaka delikatess eller som krydda kanske det är o k. Man väljer ju själv vad man kan tillåta sig.

Brynhilde
0

mesost ca 30% fett - 39 g kh / 100g

mesost ca 17% fett fjällbrynt - 49,5 g kh / 100g

mesost mild ca 9% fett - 56g kh / 100g

Så här står det hos SLV i deras databas. Vad det är gjort på för mjölk framgår inte.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

hemul
0

Du får använda det som krydda, lite år gången. Det är ju gott i sås har jag för mig.

NancyAlke
0

Kommer inte ihåg vad det kallades… men när jag var liten hade vi i bland vispgrädde med getmese i, som "godis" typ, men det var säkert tänkt som tillbehör till något… Med grädden blir det ju annat med procenten…

Margareta
0

Nancy i min familj kallades den blandningen helt enkelt för "blaaaana". Min farmor matade oss barn med sked - samma sked för barn är så rena i munnen.

Numer pensionär i Nynäshamn

mumsan
0

Denna getmesen är inte samma som i butikshyllorna som är gjord av komjölk i huvudsak men kallas messmör.

Inte Fjällbrynt, det är en fuskprodukt!

Jag får väl ta det som efterätt en tsk eller två!

Det låter smaskigt getmese med vispad gräddde. Kanske jag skulle pröva!

Wildrat
0

Från wikipedia:

"Mese finns i två varianter. Dels den på komjölk som mest används till berredning av messmör och dels den ursprungliga getmesen.

Getmese är gjord på getvassle som är en restprodukt av ystningen till getost. Mesen har en ungefärlig fetthalt på 3%."

Vassle är mest mjölksocker. Det kan förklara den höga kolhydrathalten.

NancyAlke
0

Har funderat hela dagen och kommit på vad mese/gräddblandningen kallades… meseruppa Flört var det *hihi*. Gott är det och den ska självklart göras på riktig getmese.

mumsan
0

Det blir inga fler inköp av mese för mig, även om det är gott och påminde mig om tiden då jag själv ystade och gjorde mese.