Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 12985 ggr
hibisqs
2

mat enligt din blodgrupp

några ideer om blodgruppsmat med tanke på kolhydrater-fett-protein.

tycker själv att boken ät rätt enligt din blodgrupp kändes bra men jag tycker också att fett-protein kosten känns bra.

hibisqs

venuseva
0

Tror att det kan vara en fördel att ta ett test där man ser vilken saliv-sort man tillhör. Och ta med vad en föräldrar är för typ. Är de t ex O så är man ju ingen äkta A utan det spiller över en hel del från O.

Känn in vad som känns bra för dig. Ät kyckling och kalkon och fisk och skaldjur och lägg till smör, olivolja och grädde som sås när du lagar mat. Efter ett tag när socker och kolhydrater är ute ur kroppen kommer du kunna lägga till nötkött om du vill. Kycklinglever borde fungera bra för dig med.

svaleng
0

På mig som är O- så stämmer det bra att jag inte ska äta sädesslag, spec. vete.

Det är sådan mat jag mår dåligt av, och jag upptäckte efter att ha ätit strikt LCHF några veckor att jag fick ont i magen och blev uppblåst när jag tog en bulle till kaffet på hembygdsföreningen.

Trots att proverna var negativa så har jag tydligen dold celiaki.

Skaldeman
4

Jag har blodgrupp A.

Sten Sture

shintaida
9

Jag är RH negativ 0…

Vad innebär det, mer än att jag inte kan ta emot blod från vem som helst? hehe

Jag menar ur kostsynpunkt nu,  givetvis,

// Shintaida

andreas0
0

Jag har ingen aning vilken min blodgrupp är, och tror inte på att det gör någon skillnad alls vad gäller kost, förutom möjligen en placebo skillnad.

Tror inte att evolutionen skulle anpassa oss för olika mat när vi lever tillsammans och äter samma saker.

Margareta
0

Blodgruppernas utbredning runt jordklotet är rätt intressant läsning - för det skiljer sig en hel del - det som är vanligast här i norr är det inte i Afrika osv."Vanligheten" mellan olika blodgrupper har förändrats med folkvandringarna… och därmed förmågan att tåla viss mat.

Om boken det står i har rätt fakta dvs…Fundersam.

Numer pensionär i Nynäshamn

venuseva
0

Jag kombinerar min blodgrupp O- med lchf och har äntligen nått tillräckligt hög effekt av fett. Har ju varit fettskrämd i mer än 40 år så det har tagit 3-4 månader att bli fri från den rädslan. Men skam den som ger sig. Idag efter 4 månader, 16 veckor har jag nu ätit tillräckligt med lever också. Äntligen "får" jag äta så mycket lever som jag vill. Har ju varit fast i att det bara skall ätas en gång per vecka. Och så är det det här med att lever är ett reningsorgan. Men nu skiter jag i det. Såg staplarna igår kväll vad de innehåller för näringsämnen och det övertygade mig samt SSS:s svar. Så tack för det med.

#4, lever borde vara kanonmat för dig med.

hemsidan www.anderssonforlag.se finns där man kan titta på de olika grupperna och vad som rekommenderas.  Man får välja själv om det är något att ta till sig. Det var bra för mig för 7 år sedan, det räcker för mig.  Nu är ju LCHF-kost som klippt och skuren för blodgrupp O så jag klagar inte. Det verkar som att genom att ta bort kolhydraterna/sockret så ändras många parametrar.  

Vet bara att det som står som undvika stämmer med vad som ger mig gaser och förstoppning. Men kan nu äta vispgrädde vilket är något som jag borde undvika. Kommer att göra det när måttet är rågat, men inte förrän dess. Kram alla.

hibisqs
0

gillar lever och har ibland tyckt att det är konstigt, lever är nog en sån mat som man gillar eller inte kan äta alls,

känns ännu bättre nu efter näringsdiagrammet, har förut aldrig tänkt på att köttprodukter har så mycket näring trodde bara att de innehöll järn. roligt med all ny kunskap tack alla för tips och råd, vilken kunskapsbank en sån här sajt blir helt otroligt!!

dufva
0

Jag är ganska säker på att blodgruppsteorin bara är bluff eller åtminstone en efterkonstruktion utan stöd i vare sig forskning eller evolutionen..

Såvitt jag vet har de olika blodgrupperna utvecklats pga mutationer som orsakats av kontakter med olika virus under vår utveckling.

Någon speciell koppling till hur vi bör äta borde alltså inte finnas..

Jag tror att det vore fel att försöka få nån att äta på nåt visst sätt med hänvisning till detta inte minst med tanke på att jag tror att alla egentligen mår bäst av kött och fett..

venuseva
0

#9, så kan det säkert vara dufva. Men för mig var det som att få facit i hand. Allt som ansåg som välgörande var det som jag som barn älskat i matväg. Så jag tog till mig det och återtog ganska mycket av mitt välbefinnande med det. Behövde helt enkelt vägledning och fick det!!

LisaJ
0

Man ska äta mat efter hur fingeravtrycken på tummarna ser ut.

Det Arnesen, Jensen et al, som har utvecklat en avläsningsmetod som "vanliga" människor lätt kan använda. Googla!

marimu
0

Håller på att läsa "Ät rätt för din blodgrupp" av D'Adamo. Är det den boken du menar #1?

Författaren verkar oerhört fettskrämd! Annars verkar kosten för blodgrupp 0 stämma rätt bra med LCHF. Jag har själv blodgrupp 0 Rh+.

venuseva
0

Ja, den boken och en fortsättningsbok. Upplevde inte någon fettskrämdhet. Utan enl O- skall jag lägga till ganska mycket fett. Hade inte hört talas om LCHF 1998 när boken första gången kom i min väg.

Däremot tillförde boken att jag tog bort alla sädesslag, mest vetemjöl, potatis, griskött och jag fick verkligen se vad som gav mig gaser och förstoppning. Allt det som stod undvika på var precis de livsmedlen. Jag lärde mig också att hitta nya grönsaker så för mig har det bara varit positivt under de snart 7 åren jag praktiserat eller följt det.

Men helt renlärig är man väl aldrig. Samma med LCHF, man gör så gott man kan. Äter t ex vispgrädde nu vilket jag inte gjort på väldigt många år. Men slipper socker och andra stärkelser som jag inte tål just nu.

Mizzi
0

Hur ska man äta om man är 0 +  ??

anki1
0

Jag är 0- jag har fått fina sprutor efter varje graviditet tom efter den som slutade i missfall. Jag har sparat det "blodgruppskort" som jag fick då. utifall att. Jag har det i plånboken. När man blir gravid brukar man få reda på vilken grupp man tillhör och  om man aä rh positiv (+) eller inte Jag är som sagt rhnegativ (-)

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

venuseva
0

#14,

"Blodgrupp 0

Ät kött.
Undvik vete och de flesta andra sädesslag.
Träna regelbundet med fysiskt krävande aktiviteter.
Risken för att få inflammatoriska sjukdomar och magsår ökar med felaktig kost.

Exempel på särskilt lämplig mat: nötkött, lamm, vilt, kallvattenfisk, adzukibönor, valnötter, pumpakärnor, olivolja, råg, broccoli, vitlök, lök, alger, kålrot, palsternacka, katrinplommon, nästan all frukt.
Var försiktig med mjölkprodukter från kor (mozarella, getost och fårost kan fungera). Sojamjölk och sojaost är utmärkta alternativa högkvalitativa proteinkällor.
Undvik vete i alla former förutom bovete och speltvete (Dinkel). Undvik också majs, linser, bacon, rökt lax, inlagd sill, cornflakes, avokado, blomkål, oliver, potatis, svamp."

Denna info om blodgrupp O. Det verkar som den detaljernade lista som fanns tidigare på hemsidan för förlaget är bortttagen. Vad synd. Nu måste  man tydligen läsa boken.  Den första finns på biblan att låna. Men äter man enl LCHF behöver man inte någon mer info, mer än att man kan vara restriktiv med mjölkprodukter. Smör och olivolja går bra däremot och nötter fast ej jordnötter.

Skaldeman
0

Jag har som sagt blodgrupp A. Kolla vad boken säger om mig och dra sen era slutsatser.

/SSS

venuseva
0

Jo, jag är medveten om det SSS att du skall äta kyckling och kalkon helst och inte nötkött. Funderade på om du är en med den salivsort som är avvikande 5%, för de har entrecote som välgörande samt att dina föräldrar härstammar den ena eller båda från O. Det finns många parametrar som spelar in faktiskt och helt enkelt är det inte.

Däremot skulle det vara kul att höra vilka dina favoritgrönsaker är, t ex blomkål som jag med O inte fixar.

Gick in på forumet och såg att Ingrid som varit en av grundarna på det forumet nu skrev att hon gått över till LCHF som är en fortsättning av blodgruppstänkandet, vilket jag själv känner att det är. En utvidgning s a s. Ett steg till i riktningen mot högsta välbefinnande. Men mitt mål är fortfarande att kuna äta råris någon gång och dinkelspagetti någon annan, men är ej där ännu. Bukspottskörteln behöver mer vila och jag rensa sockeröverkänslighet.

Hoppas du känner dig stolt över vad du uppnått så långt med det du presterat och med de böcker du givit ut.

Pasi
0

Men hur sjutton kan spelt vara okay om inte vete är det?
Varför är inte rökt lax ok? Är rökt kött ok?Skrattande
Har man tagit en stor grupp med blodgrupp 0 att satt dem på att äta varje enskilt livsmedel i flera dagar!?
Kan man finna dessa undersökningar nånstans?Flört

mizztlur
0

Spelt är ett mycket gammal vetesort och inte förädlat något. Dessutom tar du bort groddämnet när du resnar spelten för att mala den (om det nu kan ha någon betydelse). Många glutenaallergicker tål spelt.

venuseva
0

På hemsidan finns information: http://www.dadamo.com/ och i böckerna.

Pasi, dina frågor: är de relevanta för LCHF?

Personligen har jag väldigt svårt för rökt mat. Men har trott att det är för att gallblåsan är bortopererad?

Pasi
0

Frågorna är relavanta i frågan om blodgruppsmat som tråden handlar om.Glad
Jag undrar helt enkelt hur de kommit fram till att man inte ska äta vete men spelt går bra….och vad som händer om man äter spelt resp vete (i kroppen)….eller skillnaden mellan rökt kött resp fisk.
Tycker ju att boken borde tala om hur man fått fram detta om den ska uppfattas som riktigt trovärdig, eller?

Spelt är nog förädlat då de allra äldsta sorterna troligen gav väldigt få korn. Finns ett ännu äldre vete - Emmer (triticum Turgidum) men det betyder inte att det är bättre på nåt sätt.Flört
Att några tål spelt bättre än vanligt vete kan ju bero på Ursula Jonssons teorier om basallergi!?

mizztlur
0

Lite info om spelt 

Spelt innehåller mer protein ocn en annorlunda aminosysrasammansättning än vanligt vete, dessutom odlas det ofta ekologiskt…och avkastningsnivåerna är mycket lägre än vanligt vete.

Vanligt vete 6-14 ton/ha och spelt kanske max 5 ton /ha betydligt mindre i ekologisk produktion

http://www.hush.se/l/ekologi/pdf-filer/Speltvete.pdf

venuseva
0

Personligen ointresserad av dina frågor.

D'Adamo och hans far fann samband efter hundratals patienter och började samla data med hänvisning till vilken blodgrupp människorna hade. Finns mer information i bok/böckerna men sån info lagrar aldrig jag. Behöver inte det utan går på min magkänsla. Vad som fungerar för mig. Kroppen talar sitt eget språk.

Spelt/dinkel anses vara ett grundvete och har annan sammansättning.  Därför uppför sig det annorlunda i kroppen.

Skaldeman
0

venuseva, jag har alltid gillat blomkål. Nu gillar jag det särskilt mycket sedan jag börjat att göra "Floridasallad". Fast jag gör den i stil med Cole Slaw, med fransk senap, citron och en smula creme fraiche. Och massor med bacon!
Sten Sture

PS Massor med människor har berättat för mig att jag måste ha blodgrupp noll. Det har jag alltså inte. Men en mer utpräglad kött- och fettätare än mig är svår att finna.

venuseva
0

Jo, jag har förstått det. Min svåger är likadan. A fast älskar kött.  Fast som jag skrev, en sort har entrecote som välgörande.

Jag kände iallafall när jag fick blodgruppsboken i min hand med två föräldrar med A att jag hade mer eller mindre varit förgiftad hela livet. Gick ständigt från bordet med ond mage. Det var ju inte bara matens fel utan andra orsaker också så klart.

Nu nästan återställd med mage som är i kontakt så väljer jag min mat. Ser fram emot frisk bukspottskörtel och fungerande sköldkörtel också. Livet kan börja…

venuseva
0

SSS du borde skriva till D'Adamo.com och berätta din historia. Skulle vara kul att höra vad du får för svar.

Pasi
0

Men jag är ju intresserad av mina frågor!Fundersam

Typiskt, ingen vill svara på realistiska frågor som ifrågasätter…
Wikipedia om dieten.
Har för mig att jag är B-, fast är inte helt säker… normalt ovanlig i europa men hyfsat vanlig i Finland om jag förstått allt rätt.

[--] Cavalli-Sforza publicerar också kartor över fördelningen av enskilda gener. Många för differentieringen av befolkningsgrupper viktiga gener i Europa visar en fördelning i strimmor från söder till norr. Så är t.ex. fallet med blodgruppsfaktorerna AB0 (Cavalli-Sforza 1994:kartorna 99-114). I fråga om blodgrupperna finns det i Europa en övervikt för 0 i väster, B i öster och A däremellan. Mönstret stöder ett skeende där de isbefriade randzonerna tagits i besittning av den befolkning som har bott närmast söder därom.

Skaldeman
0

Nä, jag har nog med att sköta min ordinarie korrespondens. Jag har bara ögnat igenom Adamos bok. Fascinerande teori och hade jag haft blodgrupp noll skulle jag ha varit en anhängare. Nu ser jag den mer som en intressant tanke, men med påtagliga brister, ungefär som Sanna Ehdins skriverier.

Sten Sture

marimu
0

SSS!

Har för mig att de som har blodgrupp A eller B kan vara A0 eller B0, med A eller B som dominant. Jämför ögonfärg där brunögda kan få blåögda barn.

Jag är 0, men min pappa var A (=A0). Jag ärvde hans 0.

Det kan förklara varför du även kan äta enligt 0. Vet inte om D'Adamo tar upp det, har inte hunnit så långt i boken ännu.

venuseva
0

#19 Pasi skriver: Men hur sjutton kan spelt vara okay om inte vete är det? Varför är inte rökt lax ok? Är rökt kött ok?Skrattande Har man tagit en stor grupp med blodgrupp 0 att satt dem på att äta varje enskilt livsmedel i flera dagar!? Kan man finna dessa undersökningar nånstans?Flört

Ursäkta, om du inte fick svar på dina tekniska frågor. Spelt är ett ursprungsvete och uppför sig annorlunda än det vete som är manipulerat och blir som ett klister i kroppen. Den biokemiska uppbyggnaden går jag inte in på, för är totalt ointresserad av det.

Varför ej rökt mat? Samma där, står säkert skrivet, men mitt ointresse tar överhand och orkar ej, har ej tid att gräva i den engelska boken. Har ej den svenska översättningen själv.  Min egen fältstudie brukar resultera i att jag får en uppstötning, s a s rapar eller stöter upp den rökta smaken. Eller som med griskött att jag blir väldigt hård i magen. Det är svar nog på att det ej är ultimat mat för mig.  Däremot lever som anses välgörande är precis så, väldigt välgörande.

Har ej sett att Sanna Ehdin skrivit negativt om blodgruppsdieten i de sammanhang jag läst vad hon skrivit? Hennes biokemiska bakgrund ger hennes uttalanden tyngd förstås.

Skaldeman
0

Lite dålig syftning av mig där, venuseva. Sanna Ehdin borde vara positiv till blodgruppsdieten.

/SSS

marimu
0

Jag tycker fortfarande att författarna är fettskrämda. Jag ser ingenstans att de rekommenderar mycket fett.

Sid 59 (den svenska utgåvan, blodgrupp 0): magert kött

Sid 60: mycket magert kött

Sid 65: nötter innehåller för mycket fett

Sid 73: använd såser och andra tillbehör med låg fetthalt

Sid 79 (recept): skär bort synligt fett.

Dessutom rekommenderar de (Sid 64) fleromättade fetter)

signemo
0

Jag är A rh negativ och äter just nu det mesta. Men det kanske jag inte bordeSkrattande

Var rädda om varandra

Pasi
0

Nä, man ska inte äta det mesta utan helst bara det som är människans ursprungsföda, vilket varken innefattar adzukibönor, pumpakärnor, råg, spelt eller soja oavsett blodgrupp.Glad
Dieten föreslår att jag ska äta bönor och spannmål eftersom jag har blodgrupp B, men jag vet ju att det är helfel för mig.

Att fransmän har 0, tyskarna A och finnarna B spelar knappast nån roll för vad vi är lämpade att äta.
Blodgruppsdieten har säkert ett och annat bra att komma med eftersom de verkar titta på människans ursprung, men jag tycker inte det är riktigt trovärdigt…Här är lite läsning/granskning av den, för de som vill.

venuseva
0

#13, boken skrev 1998 och varken Atkins eller LCHF var väl aktuell just då. Och bara för att man rekommenderar magert kött, så betyder det inte att man är fettskrämd. För om man sen ser till andelar fett man skall äta är ju råden annorlunda.

Pasi
0

Atkins skrev sin första Atkinsdietbok 1972 men även en 97 o 98.Glad

Margareta
0

Min mamma åt efter Atkins på 70-talet - men sen blev Viktväktarna när de kom till Sverige…

Viktväktarna var Atkins från början - men sen styrde prof Björn Isaksson om det programmet till svenska förhållanden och det blev efter SLV.

Pasi
0

Nähä…menar du att svenska atikinsrörelsen byte spår?Förvånad
Succesivt?

Margareta
1

Mycket succesivt - jag har tänkt skriva en artikel om det länge - men det har inte blivit av - finns på min att göra lista.

Viktväktarna på 70-talet var trots en rostad vit brödskiva per frukost helrent Atkins. Sen kom "svenska" kostvanor och SLV in och gjorde om. Det dröjde tex länge innan potatis kom med och nu är det fritt.

Man kan säga att SLV's rekommendationer förstörde ett på mig väl fungerande program. Jag minns mängder och allt från den tiden eftersom jag nådde min målvikt (-16kg) rätt lätt när jag väl bestämde mig. Det svåraste var att hålla sig kvar på banan eftersom man var ständigt sugen då det var fettsnålt till tusen.

morochdotter
0

#7: Blodgrupp 0 är oftast laktosintolerant eller känslig mot laktos.