LCHF och njursvikt?
Jag försöker hjälpa min pappa att hitta en bra kost till hans njursvikt. Den är inte jätteallvarlig och värdena har hållit sig stabila sedan de började mäta (ca 5 år sedan).
Har googlat väldigt mycket, men felen jag hittar är att det dels skrivs överallt om dialys, vilket han nog inte kommer att behöva. Och så handlar det om att ersätta protein med fett och kolhydrater. Jag har hållit på i flera år och försökt få honom att dra ner på kolisarna så det rimmar ju illa.
Bönor och linser innehåller ju proteiner, men är dåliga på andra sätt, det gäller att hitta en bra balans där.
Finns någon här som har njursvikt som kan hjälpa mig. Om någon känner till en vettig kostrådgivare så är jag villig att betala för en kostplan till honom. Skall åka dit om ett par veckor och tänkte ha med mig lite dokumentation och lära honom bra kostvanor utan alltför mycket kolhydrater.
Han äter också medicin för högt Blodtryck och hjärtsvikt om det spelar någon roll. Vill så oerhört gärna att han skall må bra den tid han har kvar.
Men han behöver väl inte erätta protein med fett OCH kolhydrater? Det viktiga är väl att han håller proteinintaget nere. Som "de" ser det måste han ju då äta mer kolhydrater, men så är det ju inte.
Jag sökte lite snabbt i min gamla idol Kwasniewskis bok (har den både i pappers- och PDF-format).
Hans diet är låg på både kolhydrater och protein (fast inte så låg på kolisar som LCHF Original, 50 g är ett minimum). Hittar inget specifikt om njursvikt, bara att njursten och sånt löser sig på kosten.
Det intressantaste var kanske i ett intervjuavsnitt där han blir tillfrågad om han har haft någon patient som inte mått bättre på kosten.
- Are you aware of any people who were resistant to the
optimal diet, for whom this model of nutrition did not suit or in
whom it produced adverse effects?
- I know the case of one patient, a woman who suffered from
obstruction of the kidneys. This person was convinced by someone
from her circle to try my diet. Without consultation with me, without
precise directions she began to feed herself on the advice of a third
person. As I was told later, this lady had to terminate the supposedly
optimal diet when her condition deteriorated. I was able to analyse this
particular case. Diseased kidneys - that always means increased
amounts of urea and creatinine, thus in such a case additional protein
should not have been included in the diet. Meanwhile this patient
started from enrichment of her diet with proteins since she "preferred
this kind of food over the fats". And that was her mistake. Her liver
was unable to tidy up the mess which that person cooked up for
herself.
Han säger ju inte att hon skulle ha blivit bättre om hon gjort rätt, bara att hon blev sämre för att hon gjorde fel. Men det är kanske lite underförstått.
Så varför inte byta ut både kolisarna och en del av protein mot fett?
- Redigerat 2021-04-30 00:54 av hemul
Det är svårt att lära gamla hundar (över 90) att sitta….. Pappa är ändå rätt duktig på att ta till sig saker, men för mycket fett får jag inte i honom. Han har tidigare blivit rekommenderad statiner, men inte tagit, så du fattar, lite rädd är han allt även om det blivit bättre.
Min tanke var att hitta t ex bönor som inte innehåller så mycket antinutrienter och blanda i grytor så han får i sig lite växtproteiner. Han skulle inte orka sätta igång med groddning heller. Han lagar all mat från grunden och tycker bara det är rätt tungt.
Bröd är helt hopplöst, han orkar inte baka själv och jag bor i andra ändan av landet så jag kan inte förse honom med det heller. Så han äter kolhydrater och gluten och allt som jag tror han skulle må bättre utan.
Ja, det är ju så klart ett problem. Men det viktigaste i hans situation kanske är att han förmår hålla proteinet lågt. Till att börja med ivf. Klarar han den biten?
Han har ju haft det här i några år nu och jag har inte läst på om det, men jag har däremot tjatat på honom att äta tillräckligt med protein. Han är rätt liten och tunn, är så rädd att han skall förlora för mycket vikt, så därför har jag tjatat om protein. Han har ett tag tagit proteindrinkar, men det förstår jag ju nu att det inte är så bra.
Jag vet inget om njursvikt men känner till en duktig funktionsmedicinsk terapeut som gör kostplaner i enlighet med vad tester visar.
http://www.vivoforto.se är länken
Numer pensionär i Nynäshamn
#5: Tack snälla, det skall jag kolla upp! 🌺
#4 Ojdå.
Jag tänker att om han ska leva på minimalt med protein borde det vara väldigt viktigt att få det från så bra källor som möjligt så han får i sig alla viktiga näringsämnen man från animalier. Ägg så klart, han behöver ju inte äta alla vitor. På köttsidan kanske han har råd med riktigt bra, gräsbetat kött om han inte äter så mycket.
Gräsbetat kött finns inte att få tag på där han bor, tyvärr.
Jag tänkte mer att han äter lite mindre av animaliskt protein (så mycket han "får") och kompletterar med bönor av bra kvalitet.
Men bönor innehåller ju också mycket protein. Det är väl inte bättre för honom för att det är vegetariskt? Eller är det?
Jo, det är just det animaliska proteinet som njurarna har svårt att ta hand om.
Det är därför man drar ner på det animaliska och kompletterar med växtprotein. Men som sagt bönor har ju vissa nackdelar också.
Jaha, det visste jag inte!
#10: Jag har för mig att kroppen har svårare att absorbera växtbaserad protein. Har läst om dietister som rekommenderat envisa veganer att äta kött för de led av protein brist (bland annat).
Jag kan däremot fatta om man äter för mycket animaliskt protein att det blir svårt för kroppen att hantera.
Man måste äta mycket mer av växtbaserad protein för att nå dagligt intag. Mycket av det växtbaserade riket har människan svårt att absorbera i jämförelse mot djurriket. Vi drar fördel när någon annan organism har konverterat ämnena till något vår kropp kan bryta ner enklare.
Man behöver inte äta kött större än sin egna handflata om dagen, tyvärr är protein väldigt överskattat pga. sporten även fast det finns studier som pekar på att en större mängd än nödvändigt inte har någon effekt på muskelbildning.
Men du kan gärna dubbelkolla om jag har fel. Lycka till!
Och nu även inom lowcarbrörelsen. Det går mot mycket protein instället för mycket fett.
Det du säger om veg. protein har jag också läst. Jag var väldigt fascinerad av en polsk läkare som heter Jan Kwasniewski förut. Hans kost går ut på att begränsa både kh och protein, men skiljer sig också från de flesta LC-dieter iom att man inte ska går för lågt på KH, inte lägre än 50 g. Jag har läst de av hans böcker som är översatta till engelska och någonstans finns en lista på i vilken grad man tillgodogör sig protein från olika källor. Kött kom förstås högst, fisk var sämre och veg allra sämst. Jag har förtvivlat sökt efter den där listan, men hittar den inte och orkar nog inte läsa om böckarna från pärm till pärm. Men kul att höra att någon annan läst samma sak, även om källan antagligen är en annan. 😉
- Redigerat 2021-12-22 01:46 av hemul
Proteiner i växter kontra djur är inte så väldigt krångligt egentligen.
Proteiner är kedjor av aminosyror, som vanligen är ett par hundra aminosyror "långa", men det finns både kortare och avsevärt längre. Vi använder 20 olika aminosyror, och olika proteiner har helt enkelt olika föjld på aminosysrorna, men uppenbart också olika mängd av olika aminosyror.
När vi äter proteiner, spjälkas de i magsäcken och tolvfingertarmen till de ingående aminosyrorna, som sedan tas upp i tunntarmen. De transporteras via blod till kroppens celler, där de används för att bygga nya proteiner. Så du är vad du äter. Och djur och växter har olika behov. När man t.ex. tittar på en människa, så ser man i princip proteiner, som är byggda av aminosyror i proteiner man ätit. Om man bara tittar på växter resp. djur - vilken av dessa grupper verkar ha mest av de aminosyror som människokroppen behöver?
Aminosyror som inte används i cellerna - men t.ex. vid svält även egna kroppens aminosyror från musklernas proteiner - kan användas för att "ge energi", allstå som subtrat till glykolysen och citronsyracykeln. När så sker bryts kväve loss från aminosyran och övergår till ammoniak. Ammoniak är giftigt för kroppen, och omvandlas i levern till urea, som sedan utsöndras via njurarna till urin. Denna process är dock besvärlig och kostsam, och en del individer kan ha problem med detta. Njursvikt är ett exempel.
I synnerhet för dessa personer är det angeläget att inte äta "onödigga" aminosyror (proteiner), men ändå via kost tillföra tillräckligt mycket av dem som kroppen behöver för att dess celler ska kunna bygga nödvändiga proteiner - och tillföra tillräckligt med annat som kroppen gärna använder till metabolism istället för proteiner.
- Redigerat 2021-12-22 08:00 av mooonlight
#13: Har inte varit så aktiv i de inre kretsarna av LCHF förut men låter dystert att det går den vägen.
Det kanske är rimligt att inte gå för lågt med kolhydrater om du också drar ner på proteiner.
Kroppen är väldigt anpassningsbar men när det inte finns ett överskott på proteiner kan inte kroppen tillverka den glukos som hjärnan behöver för att ersätta underskottet av kolhydrater.
Vet nu inte om det är dåligt att ersätta glukos med ketoner helt men jag har personligen inte haft problem att äta strikt och kontrollerat proteinerna samtidigt… inget jag gör i dagsläget dock, det var mest att jag ville bevisa en hypotes jag hade.
Ja, det är ju vad man har lärt sig, men inom LCHF menar man numera att man tillverkar glukos av fett. Innan jag ser nåt belägg för det tror jag nog på min gamla kunskap.
Det fanns rätt många förut som mådde rejält dåligt av att äta strikt. Tyvärr var ju inställning att det inte kunde vara så, det enda som kunde vara fel var att man åt för mycket kolhydrater, inte för lite. Så tyvärr blev det väl så för det flesta att de lämnade kosten helt. Jag tror ju inte att det är allt eller intet.
Det finns fler lowcarbförespråkare som också menar att så lite som möjligt inte är bra, Diana Schwarzbein t.ex. Ingen favorit, men det hindrar ju inte att hon kan ha rätt.
Och redan den av den tidiga LCHF-rörelsen så hyllade gamle upptäcktsresanden Viljamur Stefansson varnade för att en extremt kolhydratfri kost inte var gynsam i längden. Han noterade att eskimåerna verkade bränna sitt ljus i båda ändar, så att säga. Det är det Schwarzbein är inne på också, det blir en slags katabol slagsida. Stefansson levde en tid på kött och fett för att bevisa att det gick att överleva på sådan kost utan att bli akut sjuk, inte för att bevisa att det var en nyttig kost, som man ville ha det till.
Jag vet inte, jag. Jag vet bara att JAG inte mådde bra av att utesluta alla större kolhydratkällor, kom aldrig ur den där omställningsfasen. Och att jag mår jättebra på att fortfarande äta begränsat med kolhydrater med inkludera lite potatis och frukt, typ. Sen får LCHF-maffian säga vad de vill. De förändrar ju sitt budskap så ofta så snart är nog potatis grejen, ska ni se. Bönorna har ju redan gjort sitt ärevarv. 😉
- Redigerat 2022-01-13 21:40 av hemul
#16: Hmm.. Jo. Felet är nog att många säger att du kan äta hur mycket fett somhelst och ändå gå ner i vikt.
Men om du äter mer energi=kalorier än nödvändigt så bidrar det till att ratio förändras mellan kolhydrater, protein och fett. Så möjligtvis finns det en mättnadsgräns på ketoner innan det bildas glukos, då är ju klassiska lösningen att samtidigt hålla sig strax under den mängd kalorier din kropp förbrukar (om viktnedgång är önskvärt med LCHF d.v.s.).
Ja, alltså, har som sagt slutat med min restriktiva kost, inte för att det inte funkar men det var mest ett experiment för mig, varken en permanent eller hälsosam livsstil i längden. Man skulle kunna säga att jag har onödigt mycket självdisciplin, haha.
Sen åt jag ju också bara ett litet men energirikt mål om dagen nog att täcka det dagliga behovet och det var innan jag visste att man blir mindre hungrig av att äta mer sällan så det bekräftar min erfarenhet.
Skulle stanna på dieten själv men har för lite tid, pengar och flera munnar att mätta nu så jag lagar samt äter deras mat. Har rätt hyfsad kunskap om vad som är bra och dålig mat ändå.
För att återgå till ämnet… Om TS är rädd att hans pappa går ner i muskelvikt tror jag inte att legumer är en särskilt bra proteinkälla.
Som LCHF alternativ har nötter högt fettinnehåll i förhållande till kolhydrater samt en del protein också men vissa nötter bör inte överdrivas i mängd av vissa skäl orelaterat till kolhydrater.
Kan dock för lite om njursvikt för att ge ett kliniskt råd gällande LCHF.
Däremot om syftet bara var att uppehålla muskelmassa tror jag definitivt att LCHF är bra till viss mån eftersom man förlorar inte muskelvikt (förutsatt man inte är underviktig && äter underskott på kalorier), det gör nog dessvärre ingen större skillnad så länge han inte är fysiskt aktiv också men att det kanske saktar ner muskelnedbrytningen iallafall till skillnad om han bara åt "kaninmat".
Det blir många faktorer att tänka på när du planerar kosten, t.ex. vad en äldre människa behöver mer av i stigande ålder… jag är rädd att det blir rätt krångligt.
Ja, tyvärr är det krångligt och det går dessvärre åt fel håll. Han blir mindre och mindre rörlig, samlar på sig vatten.
Det blir lite korta sjukhusvistelser då och då vilket i och för dig verkar liva upp honom. Han är väldigt trött och får allt mindre energi.
Flytta från sitt stora hus vill han inte, och jag förstår honom och stöder honom där.
Men bättre kost som är gynnsam för hans njursvikt och som han faktiskt vill äta, får jag nog ge upp.
- Redigerat 2022-01-14 09:47 av Sindri
Har skummat igenom lite om njursvikt, låter verkligen hemskt. Vet ni orsaken som ligger bakom?