eksemaktiga kliiningar
Har någon erfarenhet av sådana?
Har följt den här kosten till och från(med max 60 gr kolhydrater sisådär) under ett och etthalvt år ca. Jag äter rätt mycket fett men inte enorma mängder, äter även lite mer grönsaker än vad merparten på den här sidan verkar göra. Tyvärr har jag ätit för lite fisk, undras om det kan hjälpa att öka den mängden?
Funderar lite om ökat fettintag skulle kunna hjälpa kroppen att inte få så mycket inflammationer?Uppfattar mina kliiningar som detta, det bränner och kliar i underliv, fötter, ansikte. Känns inte som allergiska utslag men jag vet inte…Någon som har erfarenhet?
Kan det ha något med annat att skaffa? Lever, njurar? Ja, ni ser jag har rätt dålig koll på hur kroppen fungerar….
Har du läst tråden om Candida? Det låter ju som om det skulle kunna vara boven.

Det var min första tanke också.
Kanske i kombination med att ingen riktig omställning till fettdrift skett..
en fråga är du svullen?

Vi är många här som har dina problem och de flesta blilr bättre med mera fett i kosten och uteslutande av kolhydrater. Vi har rosacea, candida, psoriasis, och dina symtom kan passa in på alla. Jag säger som Nancy. Leta efter tråden på sökfunktionen uppe till vänster här. Omega-3 tillskott har hjälpt mig. Smörj kroppen, smörj, smörj. Korsett vet mycket om sånt. Jag har i åratal smörjt mig med Propyless (apoteket) i halvlitersdunkar. Om du har jätteproblem skall du be att få utskrivet av din läkare, för det kostar ganska mycket om man skall smörja kroppen dagligen.
Jag har eksem, kliande på mitt ena ben, den blommar upp när jag är stressad. Just nu är det inget som riktigt hjälper, men silvret tar bort klådan.
Hej alla och tack för svar.
Nej, candida är det INTE. Har kollat både de kliande fötterna och underlivet hos läkare/fotvårdare(i rätt ordning:=)och det är inte svamp. Det var min första tanke , men jag har aldrig ätit godis i större mängder och inte varit sockerberoende och som sagt svamp har uteslutits som kliorsak.
#5 Ja, eksem känns mera rätt och jag äääärrrr stressad, tyvärr. Silver? Har läst lite om det men hur och vad tar du?
#4 Propyless har jag aldrig hört talas om, vad är det? Rosacea och psoriasis ska jag googla lite på. Tack för tipsen!
#3 Nej, jag är inte svullen alls.
Idag har jag försökt sätta i mig mängder med fisk, har för mig att fiskolja ska vara inflammationshämmande. Hoppas det! Nån av er med klisymtom(som inte varit candida) som blivit hjälpt av kosten?

Kan ju vara nån allergi, eller!?:/
Jag baddar mitt med kolloidalt silver.
Kollodialt silver är det Mervi använt, alltså silver upplöst i vatten.
Det kan vara allergi mot tvättmedel eller sköljmedel! Jag tål inget annat tvättmedel än VIA!!!! Det är det tvättmedlet jag är uppväxt med och min hud vill INTE att jag byter. Tål inte alla sköljmedel heller men det är mindre kinkit…

Tål bara tvåltvättmedel Grumme tvättsåpa. Propyless är hudcreme som snabbt går in i huden och inte lämnar ng kladd kvar utanpå. Jag är överkänslig (inte allergisk) Det lär vara skillnad fast yttrar sig likadant. Som värst när jag gick i väggen. Huden är vårt största organ och är man stressad och har taskigt immunförsvar så kan man inte försvara sina yttre ytor, och i mitt fall inte sina inre ytor heller.
Jag har alltid haft problemhy och önksar att jag hade vetat tidigare vad jag vet idag om kost etc.
Min hud i ansiktet har blivit väldigt torr de senaste veckorna. Fettet som jag äter hamnar i allafall inte där. Jag brukar bli torr vintertid men det är ju inte ens kallt ännu. Ska smörja in mig ordentligt, det kanske ger sig.
Allergi har jag funderat över men jag har inte bytt tvättmedel men kanske har jag utvecklat en allergi..*funderar* som jag inte haft tidigare?
Det lustiga är att det känns som att det kommer innifrån på något vis. Som någon slags inflammation(som jag fö haft i musklerna från och till på senare tid). Kan vara någon ny födoämnesallergi kanske. Har funderat på allt möjligt. Tål inte laktos , gluten, kaffe och cola sedan tidigare. Funderar över hur mjölkPROTEINallergi uttrycker sig?
Alla era svar hjälper mig att fundera. Har läst lite om psoriasis men det syns aldrig något där det bränner/kliar. Ska det inte göra det?

Jo, psorias fjällar ju. Har du födoämnesallergi sedan tidigare så är det väl troligare att det ligger där?

Ofelia!
Kan det vara skabb? Med anledning av gårdagens avsnitt av Andra Avenyn. ;-)
Mjölkproteinallergi gör att man får ont i magen och diarée. Testa och uteslut all mjölk så visar det sig om det är problemet.
Glutenintolerans har ju en tendens att förstöra tarmen så mjölkallergi brukar komma som ett brev på posten.
Skabb är det inte heller, har ju varit hos gyn och kollat allt som går, i omgångar.
#15 Ja, mjölkprotein har jag funderat på eftersom jag har de andra besvären men när man läser om det stämmer det inte riktigt heller.
Idag försöker jag igen med massor med fett och fisk, det blev omelett på 2 ägg + rökt lax till frukost….ska försöka mig på tonfisksallad till lunch.
Låg i sängen i natt(när jag återigen vart väckt av kliiningarna) och funderade över tvättmedel. Kan det verkligen ge så starka reaktioner? Ni som inte tål tvättmedel hur visar sig era problem?
Min tvättmedelskänslighet visade sig genom en intensiv klåda framför allt på knän och underben. Ingenting hjälpte förrän jag råkade få lakan tvättade i det tvättmedlet jag tål. Klådan kommer tillbaka om jag byter tvättmedel, även till "bra" och milda tvättmedel.
Det är också viktigt att tvättmedlet sköljs ur kläder och sängkläder ordentligt. Använd lite mindre tvättmedel än "normalt" och välj om möjligt extra sköljning. Testa en omgång tvätt utan sköljmedel, en del kan vara känsliga bara mot det.

Äter du p-piller? Jag fick en enorm klåda på benen när jag bytte sort.
Kunde inte förstå vad som var fel förrän jag helt plötsligt kom på att läsa om biverkningarna för pillren. Mycket riktigt, under sällsynta visserligen, fanns det med. Tvärslutade med de nya, hade min mens, gick tillbaka till de gamla och blev av med besvären så fort mensperioden var över.
kroppens utrensingar kan man märka av i allt som ska vara fuktigt. Inte ovanligt med klåda i underlivet några dagar efter healing som exempel.
Om du inte har någon biverkning av medicin så testa om du får igång cirkulationen med lymfareningsdrycken. Smörj kroppen med olivolja. För benen kan du tillföra några droppar eterisk olja som rosmarin i olivoljan innan du smörjer. Smörj på fuktad hud så går den in bättre.
Jag har provat att smörja med många olika medel. En del med kortison i och Helosan, Idomin, Olivolja osv. Inget sådant hjälper. Den med kortisonet i hjälper en aning.
Det jag inte förstår är att det liksom kliar ihärdigt på en enda punkt och att klia hjälper liksom inte. Känns som att bli stucken inifrån på något vis…
P-piller äter jag inte men östrogentabletter….kan det vara dessa? Fast jag har ätit samma i fyra år.
#17 Det var som tusan, att det har sådan effekt med tvättmedel. Ska testa att köra mina sängkläder och några underkläder i 90 graders vatten utan tvättmedel en gång. Man har lite svårt att fatta att det ska kunna påverka så mycket.

"Det jag inte förstår är att det liksom kliar ihärdigt på en enda punkt och att klia hjälper liksom inte. Känns som att bli stucken inifrån på något vis…"
Precis så där kändes det för mig med p-pillren, så jag förstår precis vad du menar med att det verkar komma inifrån. Jag kliade mig så vansinnigt mycket att jag fick blåmärken - skulle nån sett mig utan byxor skulle de nog undrat om jag blivit våldtagen eller nåt, jag såg förskräcklig ut på insidan av låren… Jag vaknade till å med på natten av att jag låg och kliade mig i sömnen
Kolla på www.fass.se efter dina piller om du inte har bipacksedeln kvar till dem.
Fast att byta tvättmedel är ju en enkel sak att testa också 
Just den intensiva klådan stämmer ju på svamp också, har du läst Candidatåten? Det finns många sådana tåtar, men ofta är dom länkade till varandra…