Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 354 ggr
Bjorne
0

havrekli

En sak jag har undrat över länge men inte hittat något riktigt bra svar på.
Jag tänker på havrekli eller kruskakli.
Är det lämpligt i en LCHF diet? Det innehåller ju en massa kolhydrater, 65% eller så, men samtidigt läser man ibland att fibrerna inte bryts ner utan passerar rakt igenom systemet utan att höja blodsockret och är jättebra näring för nyttiga tarmbakterier.
På andra ställen kan man läsa att kliet visst kommer att höja blodsockret, åtminstone till en del. Vad skall man tro?
Vi bruka blanda i en del kli i vårt LCHFbröd som för övrigt består av riven ost, ägg, keso, solrosfrön, fiberhusk, olja och bakpulver.
Det blir kanongott.

hemul
0

De kolhydrater som redovisas (i Sverige) är sådana vi kan tillgodogöra oss, inte fibrer.

Tror inte det är riktigt den där typen av grova fibrer (som i kruska) som är bra för tarmfloran. Nyttan är nog mer att de sätter sprutt på magen. För en del och om det behövs. Men jag kan ha fel. Nån annan vet säkert.

Bjorne
0

Ett svar bara som dessutom inte är riktigt säker på saken.
Jag tolkar det som att deltagarna av forumet är lika osäkra som jag.

CasaRamon
0

Det händer att jag blandar i Kruskakli i brödet. Det blir ju inte så många kolhydrater om man slår ut det per brödskiva.

hemul
0

Jag är säker på att kolhydrater är kolhydrater och fibrer är fibrer. 😃

Bjorne
0

Jo, men det finns kolhydrater och så det finns kolhydrater.
För att ytterligare komplicera situationen så finns det fibrer som består av kolhydrater. Gräs tex innehåller också kolhydrater men lär inte höja blodsockret på en människa om man skulle äta det. Många djur däremot, tex kor klarar av att bryta ner det och kan leva uteslutande av gräs och vatten.
Fantastiskt. Gräset innehåller tydligen allt de behöver.

hemul
1

Jo, men nu är det så vist ordnat att det som anges kom kolhydrater på förpackningar här i Sverige är enbart sådana kolhydrater som vi kan tillgodogöra oss. Fibrer räknas inte in där. I t.ex. USA är det annorlunda och krångligare.

De kolhydater som anges för ditt kli är alltså sådana som du direkt kan tillgodogöra dig, inte kostfiber.

• Redigerat 2021-04-12 01:02 av hemul