LCHF-nybörjare symtom
Hej! Har precis börjat äta LCHF igen, åt det för ca 5 år sen och gav det några veckor men mådde inte bra och slutade därför. Nu har jag börjat igen då jag vill optimera min hälsa, varit utmattad i perioder, hjärndimma, trötthet etc. Jag upplever dock samma symtom som när jag började med LCHF sist och överväger att sluta då det är så pass jobbigt. Sömnen är totalt rubbad och jag har svårt att somna samt vaknar om nätterna. Känner mig konstant stressad och det susar i hela kroppen. Vad jag läst mig till så skulle det kunna bero på salt/kalium/vätskebrist. Jag tycker dock att jag saltshotar, dricker vatten och äter avokado/spenat men upplever ändå dessa symtom. Jag tycker också att jag äter tillräckligt med fett, igår kväll åt jag t ex 1 pkt bacon + 3 skivor fläsk, 1/3 tallrik gröna bladgrönsaker, 1 avokado, 2 matskedar smör. Hade svårt att somna ändå.
Kommer detta gå över? Eller vad gör jag för fel? Bör jag öka på med lite kolhydrater?
Du kanske går ut för hårt, en del klarar inte det. Det är ju en omställning för kroppen och alla är olika känsliga.
Hur dags äter du middag? Jag har svårare att sova om jag äter för sent.
För matdagbok och skriv ner i den här tråden vad du äter och vilka tider, få se om några här kan klura ut vad som är fel.
Så gott som alla övergångsbesvär går över, man får ha lite tålamod och som sagt, kanske börja lite lätt, fasa ut en del och fasa in en del saker.
När jag började med LCHF förbättrades min sömn fantastiskt, så det bör gå att fixa.
Jag tror att man ska ta det lite lugnt med för mycket fett i början. Speciellt om kroppen inte är van. Och inte äta på kvällen. När jag drack kaffe med kokosfett vid 18-tiden, så fick jag yrsel och illamående på natten.
Kör inte igång med strikt LCHF i början, då ökar omställningsbesvären. Börja långsamt och dra ner på kolhydraterna vartefter och öka sedan på med fettet när kroppen börjar bli van.
Mantrat är väl att det ska gå över på ett par veckor. Men det gäller inte alltid. Jag mådde skit i månader. Då la jag till lite kolhydrater och har mått bra sedan dess. 16 år.
Numera rekommenderar jag ingen att gå "cold turkey". Det är så jäkla bakvänt. Tror inte de flesta behöver gå så radikalt lågt på kolisarna sedan heller. Börja med att ta bort onödigt, som socker och spannmål. Men käka lite potatis och nån frukt och se hur du mår på det.
Eller bit ihop och stå ut och hoppas att det går över efter x antal veckor.
Jag hade inte mycket problem i början, kanske för att jag körde GI över ett år innan, så kroppen hade börjat vänja sej. Jag ville gå ner ca 5 kg, men istället gick jag upp 3 kg. Dom 3 kilona försvann efter en tid, men mer har jag inte lyckats gå ner. Står på samma vikt efter 14 år på LCHF, så jag tolkar det som att det vill kroppen att jag ska ha. Däremot började jag tappa hår efter ca 1 år. Kollade om det var problem med sköldkörteln, men alla prover var bra. Efter en tid, började håret komma tillbaka. Jag "fuskar" aldrig och kör 16/8 alltid.
Mår hur bra som helst och kommer aldrig att byta livsstil.
Så ge inte upp även om du mår dåligt. Det kommer att förändras. Du kommer att kunna sova bättre.
Det är inte alls säkert. Och det finns de sommår bra i början men börjar må dåligt efter en tid också. Det var en hel del, då i början. De hoppade av eftersom de inte fick något gehör. Fick de nåt råd var det väl att äta ännu mindre kolhydrater.
Det är ett misstag att inte vilja kännas vid dessa människor och att tro att det ska funka precis likadant för alla. Det finns t.o.m. lågkolhratförespråkare som varnar för att gå för lågt på kolhydraterna (flera av dem de gurus man gärna talade om i början).
Hade jag inte läst andra böcker och sajter än de svenska hade jag säkert lagt av jag också. Men tubbades ju att tro att det var allt eller intet. Så är det inte. Tror det snarare kom sig av en vilja att profilera sig, göra det som senare blev LCHF till något eget och inte bara en kopia av redan existerande dieter. Var väl inget annat som återstod än att minska kolhydraterna ännu mera.
Nästan alla av de dieter LCHF grundar sig på ligger på runt 50 g kh. Och då får man t.ex. rum med ett par potatisar, en frukt och ett glas mjölk, även om inte alla rekommenderar just den sammansättningen. De som rekommenderar 50 g och bara ovanjordsgrönsaker måste äta en ruskig mängd av dem! Tyvärr är råden ofta inte särkilt genomtänkta om man börjar titta på detaljerna.
- Redigerat 2021-03-22 11:26 av hemul
#5: Självklart är ingenting helt säkert, men värt att prova. Eftersom aajda nu börjat på nytt med LCHF, så ska vi väl peppa istället för att komma med negativa synpunkter.
Det gäller att prova sej fram. Efter en tid så märker man vad man mår bra av. Men att skynda långsamt med att dra ner på kolhydraterna tror jag är allra bäst. Inte köra alltför strikt från början. Kroppen måste vänja sej.
Varför ska aajda acceptera att må så dåligt? Nu vet vi iofs inte hur länge hon har hållt på. Men varför inte öka kolhydraterna lite och må bra och fatta beslutet om vilken nivå hon vill ligga på senare?
#7: Ja, men det är ju precis det jag säger. Att skynda långsamt med att dra ner på kolhydraterna. Mao öka på kolhydraterna och inte köra strikt från början.
Då får kroppen tid att vänja sej. Då kommer hon att må bättre.
Hejsan allihopa hopps ni mår bra:)! Jag började med LCHF förra året från maj månad till ungefär november månad så slutade jag igen körde strikt med 20kolhydrater per dag allt funkade som det var tänkt fick dem flesta symtomen man kan få men det som fick mig och sluta va när jag blev totalt förstoppad och detta ledde till att jag fick rent ut sagt riktigt jävla ont i röven och fick hemorrojder på köpet haha. Jag tänkte börja igen men vill gärna ha tips på vad jag ska göra för att undvika och bli förstoppad för orkar inte få hemoroijder eller ont i röven igen! Mvh Magnus
#8: Ursäkta mig, jag måste ha läst slarvigt. Och såg inte ditt svar förrän nu.
#9: Pja, som vi säger. Gå inte ut så hårt den här gången. Man behöver inge ner på 20 g. Trappa ner lite gradvis och låt magen anpassa sig lite innan du går vidare och gå inte lika lågt som sist, ivf inte innan du vet hur det går.
- Redigerat 2021-04-09 03:32 av hemul
Tacksam för svar Hemul! Om man blir kass i magen igen tror du en matsked linfrön med vatten varje morgon skulle hjälpa? Är bara orolig för att t fådem problemen igen.
Använder du kokosolja? Det funkar för många, smörjer tarmarna. Även en viss sorts magnesium, men kommer tyvärr inte ihåg i vilken form.
Men viktigast är att ta det i samkat mak. Det är svårt för tarmarna att ställa om sig så snabbt. De skall bygga upp en delvis ny tarmflora. Läs på lite om tarmflora så kan du lättare förstå vad som händer.
Jag rekommenderar också syrad mat, det stärker din tarmflora och gör så att de "goda" bakterierna får övertaget. Skall du köpa surkål så köp bara den som står kallt i butiken. Att göra t ex syrade morötter är lätt och går snabbt, det finns trådar om syrning här så sök så hittar du.
2 msk linfrö i ett glas vatten som får svälla över natten, hjälper. Kanske måste man ta det flera gånger. Kokosfett är också bra. Det tar jag till kaffet dagligen. Och som Sindri säger Magnesium. Ledins Magnesium 250mg, sätter fart på magen för mej. Har den alltid med mej när jag åker utomlands och då brukar jag äta mycket skaldjur, som gör mej hård i magen. Speciellt bläckfisk, som är hårdsmält.
Kanske mycket grönsaker hjälper också (fibrer). Hade bara måttliga såna problem några dagar, så ingen erfarenhet. Men jag åt också extremt mycket fett, badade närmast i smör och grädde. Ingen rekommendation, bara ett resultat av att ha levt fettsnålt i många år och vara lössläppt i fetthimlen. 😛
#15: Tacksam för alla svar😃! Jag har inte stött på några problem än men det är bara andra dagen haha! Men äter mkt mer grönsaker och det verkar göra suset som de känns just nu och så tar jag magnesium varje dag en tablett till varje måltid. En fråga bara hur länge har ni hållt på med LCHF?
Jag har hållit på drygt 12 år. Hade innan trappat ner på kolhydrater och gjort mig av med värsta sötsuget. Kände absolut inga omställningsproblem, mådde bara som en prinsessa, började sova, blev piggare och gladare än på länge. Aldrig hjärndimma. 👍
Ätit lågkolhydrat sedan 2005, men inte just LCHF.
Levt med LCHF i 14 år och innan dess 1 år med GI, vilket gjorde att jag inte fick några omställningsbesvär. Kroppen hade redan vant sej.
Av vilka anledningar börja ni med LCHF? Ni har kört länge med LCHF jag hoppas köra lika länge som er! En fråga bara jag har nästan konstant spända vader och idag vaknade jag o kände mig yr något ni vet vad jag kan göra så jag slipper det?
#20: Jag började med GI för att gå ner lite i vikt, och fortsatte med LCHF efter att ha sett Dr. Annika Dalkvist på Tv. När jag sen märkte hur bra jag mådde, redan på ett tidigt stadium, så har jag bara fortsatt. Kommer aldrig att byta livsstil.
20-30 gr kolhydr./dag + 16/8 alltid. Frukost kl 8, mellanmål kl 12 middag kl 16 sen bara kaffe och te´. Detta mår jag bäst av. Man får prova sej fram.
Kramp i vaderna har jag lite då och då trots att jag äter Magnesium dagligen. Men i mitt fall tror jag att det beror på att jag har restless legs.
Mitt största problem var mitt blodsocker som åkte berg-och dalbana. Jag mådde väldigt dåligt av det, inga läkare kunde hjälpa mig. Lade också på mig alltmer och bara på magen. Var orolig att få diabetes.
Ville inte äta var 3 timme. Läste om GI och det fick mig in på LCHF. Blev av med sockersug, plus några kilon, hittade min midja igen, började sova astman + årliga UVI försvann, aldrig sjuk, alltid glad och pigg, stark och fylld av energi. Känner mig mycket yngre nu än jag gjorde för 12 år sedan.
Kram i vader kan vara magnesium- eller saltbrist. Ta Great Earths Magnesium till kvällen.
Började också för att jag hoppades gå ner i vikt. Tyvärr hör jag till dem som det inte händer så där magiskt för som det ska enligt reklamen. Gick inte ner ett dugg första åren, faktiskt upp ett par kilo. Man jag blev i stort sett frisk och blev av med besvär som jag trodde skulle vara livslånga. En del var faktiskt neurologiska skador som ingen människa, inklusive jag själv, trodde skulle bli bättre efter så lång tid som det gått. Men så blev det. Och därför fortsätter jag.
Vikten kämpar jag fortfarande med. Fick dock gott resultat av kombination av lowcarb, motion och viss restriktion av intaget. Men sen råkade jag ut för en olycka som gjorde att jag inte kunde motionera på rätt länge, men var lika hungrig…
Efter det har jag inte riktigt orkat ta tag i det igen. Eller jag försöker, men har väl inte samma motivation länge. Bakslag har den effekten. Inte kul att göra om samma sak liksom. Gick upp 10-12 kilo och har väl gott ner hälften av dem, så helt kört är det inte. Och jag gick ner mycket mer än så innan det sket sig, så det är fortfarande klart på minus. 😃
- Redigerat 2021-04-13 05:27 av hemul
Många tror att LCHF är en bantningsmetod, men så är det inte. Har man många kg övervikt, så går man ner, men det gör man alltid om man byter livsstil, från att kanske ätit mycket skräpmat innan. Själv var jag väldigt noga med maten även före LCHF , men lyckades inte gå ner dom 5 kg som jag önskade. Gick i stället upp 3 kg, som jag lyckades ta bort, men efter 14 år så är det +-0 för mej.
Men jag tolkar det som att kroppen vill att jag ska ha dom kilona.
#24: Men sitter inte kilona på andra ställen nu? Så är det för mig. Förut var jag helt rak i kroppen, utan midja, men även om jag går upp nu så finns midjan kvar. Vete sjutton var de sätter sig?
#25: Jo, jag håller med. Kilona har flyttat på sej. Därför har jag kastat ut vågen, då det ju bara är siffror. Känner mej smalare men vikten är samma som tidigare. Kläderna sitter bättre. 👍😊
#25: när jag började med LCHF förra året innan jag slutade så hade jag gått ner 7kg på 6 månader kände inte mig uppblåst eller så längre man mådde bokstavligen otroligt bra tills problemen men förstoppning kom! Jag åtstrikt LCHF max 20 kolhydrater om dagen.
#27: Har du fortfarande problem med förstoppning? Har du testat det jag skrev i #14 ? Det borde ge resultat. Om inte, så får du köpa något av apotekens produkter, tills du har löst problemet.
#28: hej igen. Förstoppningen är bättre mkt bättre än förra gången så får hålla tummarna att det är så här hela tiden! För jag mår som allra bäst när jag äter LCHF 🙂 tar 2-3 magnesium per dag o dricker 2-3 liter vatten per dag tror det gör så att jag nt blir förstoppad.
Åt en pizza och har jävligt mkt ångest över det var på en födelsedag och så serverade dem det där.. något och ha ångest över eller bara fortsätta som innan ? Jävligt dåligt av mig!
Kan man ha dagar då man "fuskar" lite? Eller va tycker ni?
LCHF skall inte vara en tvångströja. Man går så mycket all in som man klarar och vill.
Att få ångest hjälper dig inte ett dugg. Antagligen dör du inte av ett felsteg heller.
Huruvida man vill "fuska" eller inte avgör man själv och det beror på hur man mår.
Själv har jag en väldig avsmak mot allt med gluten och blir inte ens frestad. Jag har heller aldrig känt något som helst socialt tryck att göra som Svensson. På julen äter jag lite hemgjort godis och (glutenfria) kakor. Händer att jag tar en sked av makens dessert på restaurang. Så länge blodsockret håller sig i schack funkar det.
Du kanske får baksmälla men kör du vidare på LCHF-vägen.
Jag äter ju mer kolhydrater än LCHF (ivf som LCHF var förr). Men jag äter 0 spannmål t.ex. Första 10 åren eller så fuskade jag aldrig, förutom provsmak på mataffären. Det har alltid varit tillåtet i min bok, eftersom det är så lite man får.
Numera kan jag dock äta tårta eller pizza om det är det som bjuds. Det är så sällan.
Tror inte "fusk" i måttlig mängd spelar nån som helst roll för resultatet, inte om det stannar vid det. Risken är väl ivf i början att det lätt blir mer eller oftare än man tänkt sig. För mig tror jag det vara bra att hålla mig till reglerna i början. Lärde mig att det GÅR att säga nej till en bulle även om folk tycker man är konstig o.s.v. Sug har jag inte, men det kan ju vara ett problem för många och har man det gör man nog bäst i att avstå.
Så jag tycker det är upp till var och en hur man vill göra. Men inte tror jag man förstör ett halvårs schysst ätande för att man tar en bulle eller en hamburgare eller vad det nu kan vara och sen återgår till sin kost igen.
- Redigerat 2021-04-18 02:55 av hemul
När jag började med LCHF så berättade jag för mina vänner. Ibland försökte dom fresta mej med olika saker, men jag har alltid varit ståndaktig och inte ätit "för deras skull". En del blev inte glada, men jag berättade att jag fick ont i magen av för mycket kolhydrater, nu när kroppen vant sej vid annan kost. Det är lite konstigt egentligen, tror inte att man försöker truga i en vegetarian, kött.
#33: Har återgått till LCHF igen efter igår.. jag är seriös nu det var längesen man besökte en toalett och gjorde nummer två så många gånger under en och samma natt! Min kropp gillar verkligen inte den skiten om jag får kalla det så det var helt klart allra sista gången jag åt de ska hålla mig till LCHF det är då jagmårallta bäst!
#34: jag har en en nära vän som alltid ska fresta en med bullar kakor chips glass och såna saker men går aldrig in i den fällan jag står emot det är inte så svårt men igår var det svårt då min äldsta dotter hela tiden sa snälla pappa kan du äta pizza med mig så jag gav upp till slut så klart ska jag äta pizza med henne! Men jag har lätt för att få ångest då jag lever med panikångest sen ett år tillbaka jag vill verkligen sköta den här kosten! Sen har jag en annan fråga när ni är sötsugan då menar jag SÖÖTTTTTSUGNA vad äter ni då som är LCHF vänligt? Behöver lite tips🙂
- Redigerat 2021-04-18 13:40 av Magnus7
Har man sötsug så gäller det tyvärr att vara på sin vakt. Men 90% choklad kan jag ta ibland. Blir lite sugen på det efter ett glas rödvin.
Att äta tillsammans har en stor social betydelse, men jag tror din dotter förstår om du säger att du får ont i magen av pizzan, men att hon kan äta det och så äter du något annat tillsammans med henne.
#36: Jag har inget sötsug alls nu, efter så lång tid med LCHF. Det brukar i dom flesta fall försvinna redan efter 2-3 veckor. Men för varje gång man "fuskar" så får man sötsuget tillbaka. Man måste välja. Om man väljer att äta något sött varje gång suget sätter in, ja då är det svårt.