Kan majonnäs stå för kallt?
Alltså, tro det eller ej man jag har aldrig misslyckats med majonnäs. Förut alltså. Nu har jag förslösat säkert 3/4 flaska olivolja och ett antal äggulor.
Majonnäsen verkar hur bra som helst, men när den stått i kylen övern natten är den liksom för fast och delar sig när den kommer ut i rumstemperatur. Trodde det var oljan, en sort jag inte köpt förut, så jag köpte en ny flaska av en sort jag provat tidigare och samma skit händer!
Jag har kallare i kylen än förr. Hade problem med att den var för varm, mjölken surnade. Trodde kylen höll på att paja, och drog på till max. Men det verkar ha rättat till sig, kanske var kylen för full bara. Men rädd för att det ska hända igen har jag lite kallare än förr, även om inte på max längre. Har en termomoter i ett dörrfack och den står på strax under 5 °, så någon grad kallare inne på hyllorna antar jag.
Jag gillar att ha lite kallare, grädde och sånt står sig mycket längre än förut. Men vad tror ni, kan det vara det som sabbar majjon?
- Redigerat 2021-03-08 00:45 av hemul
Jag skulle gissa på för kallt. Men jag har rätt kallt och min majjo brukar inte skikta sig. Du har säkert något ställe i kylen där det är lite varmare. Jag gjorde en skiss på min kyl och mätte varje hylla plus dörren. Enligt konstens alla regler, vilket innebär att man ställer en ugnstermometer i ett glas med vatten och flyttar den från hylla till hylla, skriver i temperaturen på sin skiss. Sen vet man. Det stämde inte med kylskåpstermometern kan jag säga.
Jag flyttade termometern till mittenhyllan. Där var det bara +2. Var inte så noga som du dock, bara ställde den där. Det är nån slags köldfälla där. Har jag väldigt fullt i kylen händer det att grönsaker som ligger där fryser, även innan jag sänkte temperaturen. Det var nog där majjon stod.
Undrar vad gränsen för att detta ska hända är? Och vad är bästa platsen enligt dig? Högsta dörrhyllan kanske? Eller näst högsta, för högst upp bor äggen.
- Redigerat 2021-03-09 18:32 av hemul
Svårt att veta. Generellt så skall det vara kallare nederst och varmare upptill. Jag har också en zon i mitten där det är kallast, där bor kött och fisk. Men allra längst ner finns mina grönsakslådor och de är ju lite varmare. Så det beror lite på hur kylen är konstruerad. Men högst i dörren kan nog funka, du får testa.
Om du tar ut majonnäsen så den blir varm och vispar den mycket borde den gå ihop igen. Går inte det kan du vispa en gula och långsamt tillsätta den "skurna" majonnäsen under vispning. Det borde absolut funka. Men obs! att allt måste vara rumstempererat då.
Ja, grönsakslådan ja. Det är så skumt tycker jag att den ska vara varmare. Borde väl vara kallare längst ner.
Ställde på prov den enda burkan jag inte hällt ut i ett dörrfack och den delade sig när den stod där. Det måste ju betyda att det är varmare där. Ska göra en pyttesats på typ en halv gula och ställa i dörren får se.
Men skumt är det. Hade inte jättevarmt i kylen förut heller och ställde burkarna var som helst där de fick plats.
Man borde ha en jordkällare!
- Redigerat 2021-03-10 05:34 av hemul
Ja, det vore toppen. Jag har ett stort skafferi och det funkar jättebra höst och vår och inte för kalla vintrar. Har också matkällare och där får jag lägga ner saker när det blir för kallt på vintern eller för varmt på sommaren.
Men drömmen är att ha ett helt svalskåp som alltid håller +15. Det vore perfekt för många livsmedel.
Men varför slängde du majonnäsen? Den gick väl att vispa upp och använda mellan varven?
Nej, det funkade inte. Kanske om jag börjat om med en ny äggula, men den såg väldigt trist ut.
Så synd! 😢
Ja, där rök hela veckans besparingar på extrapriser! 😃
Nu har jag haft en burk stående på näst högsta dörrhyllan sedan i morse och so far so good!
Vilket väl bevisar att det var kylan. Majjon frys nog där på mittenhyllan. Termometern visar +5 i dörrhyllan. Med ovetenskaplig metod. 😀
- Redigerat 2021-03-16 21:07 av hemul
😊 Huvudsaken det funkar! 👌
Är fortfarande OK. Borde ju ha begripit på en gång vad som var problemet, jag vet ju att det kan frysa där på mittenhyllan. Men var jag så inställd på den ovana oljan…
Tack för supporten! 😉
- Redigerat 2021-03-17 13:36 av hemul
Passar på att lägga in ett majonnäsrecept här. Vi har ju pratat om förut att man lätt tröttnar på majjo gjord på olivolja. Jag är så, utom när det gäller aïoli, som jag kan äta med sked.
Har länge gjort citronmajonnäs som jag tycker funkar bättre än "plain". Citronen tar ut olivsmaken på nåt sätt. Jättegott att dippa räkor i eller till stekt kyckling, kall som varm. Och fisk förstås. Men jag äter den numera även till ägg. Till räkor och fisk kan man lämpligtvis röra i en massa hackad dill också, men det kan man göra när man ska äta den. Bättre att den är basic från början. Blir mer allround så. 😊
Gör precis som vanligt men använd pressad citron istället för vinäger, skippa senapen och ta istället kajenn efter smak. Salt tycker jag också det ska vara i.
Det funkar bäst om man startar med en liten mängd citron, ungefär så mycket som man annars tar vinäger. Så kan man smaka upp med mera citron på slutet. Det ska var tydlig citronsmak och det är risk att majjon blir tunn om man har i allt i början.
- Redigerat 2021-03-27 18:58 av hemul
Vissa olivoljor funkar bättre än andra, men nästa gång jag gör majjo skall jag prova med avocadoolja. Det är lite dyrare än olivolja, men kan vara värt det. Är ju i Spanien nu och här är den inte så dyr.
Är avocadoolja nyttigt? Är det inte en massa fleromättat i det?
Garants olivolja, en av dem ivf, är ganska mild i smaken. Till aïoli kan jag gärna ha kraftig smak på oljan, då hör det till liksom. Men inte annars.
Avocado är ju supernyttigt, innehåller enkelomättade fetter, samma som i olivolja.
Jaha. Det är jättesynd. Vi hade en suverän butik förut med olja och vinäger i lösvikt. Hela rummet var fullt av hängande glasmojar som man kunde "mjölka" godsaker ur. Men fick ta ett fat och små brödbitar och sen gick man runt och spritsade på fatet och doppade brödbitarna och mumsade - jo, jag gör undantag från brödfriheten när det beger sig!
Hade precis upptäckt den när de slog igen p.g.a. chockhöjning av hyran.
Köpte nog ingen riktig dyra olja, men de hade oljar som jag aldrig hört talas om. Men några fantastiskt goda vinägersorter köpte jag. Annat än de tråkiga som finns i vanliga butiker. De har ju bara sina egna märken, ofta bara en sort, vattning och tråkig, plus en uppsjö av fuskbalsamico. Jag vill ha vanlig vinäger - men god! Vill jag blanda druvmust i vinägern kan jag göra det själv. Så det! 😠
- Redigerat 2021-03-28 01:05 av hemul
#16: Men vad tråkigt med en så speciell affär. Låter helt drömlikt. De finns inte kvar som grossister?
Igår hittade jag här en ekologisk jungfruolja som jag vet är god, 1 liter för 3,95€.
Det finns avocadoolja på min Ica, även tistelolja och olika sorters sesamolja. Kanske fler som jag inte upptäckt ännu.
Har du kollat på nätet om du kan hitta motsvarande det du köpte i den där affären?
Jag tycker det finns hur mycket som helst - kanske även vinäger. Jag köper Zetas ekologiska balsamvinäger och tycker den är god. (Men det kanske är för att jag inte vet bättre?😉) Har gjort både dragon- och basilikavinäger av den.
Har du kollat om det finns någon REKO marknad i närheten av där du bor? Där brukar finnas människor som gör mycket "hemkok" av olika slag.
Idag skall jag testa att göra citronmajonnäs med avocadoolja. 👍
- Redigerat 2021-03-28 10:22 av Sindri
Men jag vill inte ha balsamvinäger, jag vill ha vanlig rödvinsvinäger. Det är det som försvunnit nästan helt från hyllorna. Nu är det bara "balsam".
Affären finns nog kvar, men inte här i stan. Tror de hade ett par tre butiker. Stockholm antagligen. Men jag minns inte vad affären hette så…
Ja, det var suveränt! Man kunde ta med egen flaska eller köpa en rätt billig där. Man kunde köpa hur lite man ville också, så man kunde liksom prova olika sorter.
- Redigerat 2021-03-28 13:24 av hemul
Kan det vara den här?
https://www.thehouseoftaste.se/Vara-produkter/Olja--Vinager
Finns i Örebro, men har webshop. Något att testa när jag kommer hem. Skall spara som bokmärke.
Nä, avocadoolja var tyvärr inte så gott. Har haft den på sallad och då var den väldigt mild och god. Annars har jag den mest i hudprodukter.
Kan alltid göra aioli av majjon, då känns den inte besk.
Hittade faktiskt vad den hette. Jag för kassabok på datorn. Jättepraktiskt när man letar efter namnet på nån butik. Oil and Vinegar hette den rätt och slätt och jag handlade där 2011, så det var ju ett tag sen.
Hittar ett företag i Malmö med det namnet. De omsatta 50000 SEK förra året, så det är nog inte rätt, eller så har det fortsatt att gå utför.
Ska kolla närmare på den du hittade. Blir väl dyrt med frakt, förstås. Ska jaga runt lite på invandrarbutikerna också. De kan ju tänkas ha nåt mindre blaskigt.
Men vad säger du nu? Avocadooljan var mild och god men tyvärr inte så gott? Majjo blev inte gott på den eller? 😄
- Redigerat 2021-03-29 00:25 av hemul
Ja, oljan i sig är ok, och majjon rätt ok, men något händer när man blandar den. Ägget? Citronen?
Vadå? Majon smakar ok men är konstig på nåt annat sätt?
Ja, majjon är ok men inte lika god som jag hade förväntat mig med tanke på hur avocadooljan smakar.
Hajar! 😄
Börjar vänja mig väldigt bra vid majjo på olivolja. Åt äggsallad med tomat och skinka och min citronmajjo och lite CF i morse. Hur gott som helst.
Zeta har tydligen kommit med en extra mild olivolja. Inte dyr heller. Kanske ska prova den nästa gång.
https://www.willys.se/produkt/Olivolja-Gentile-D-vitamin-Mild-101332161_ST
Men de har tydligen pyttat i D-vitamin. Gillar inte när de gör så. Men in "innehållsförteckningen" står det 0 g. 🤔
Här verkar det vara mer ordning.
https://www.zeta.nu/produkter/olivolja-gentile-d-vitaminberikad/
Fast fyllig tolkar inte jag som mild.
Har turen att kunna köpa direkt från producent på Sicilien. Den funkar t.o.m till gravlaxsås.
Det har du rätt i, det står lite annorlunda på Zetas sajt. Det märkte jag inte.
Vad lyxigt att kunna köpa direkt! Fast just gravlaxsås har jag inget problem med. Den är så stark i smaken att den "tål" olivsmaken, tycker jag.
Vad hette den där sajten du hittade förut där man kunde beställa hela lådor med apelsiner och en massa annat godis som skickades direkt från odlarna? Visst hade de olja också?
Crowdfarming, det finns olivolja också! Där är ju allt efter säsong.
https://www.crowdfarming.com/en/farmers-market/overharvest.
Just ja! Tack! Jag vet att jag sparade länken, men hittade den inte.
Till vintern tror jag jag ska testa en låda apelsiner till mitt smarriga apelsinvin. Blev faktiskt billigare än att köpa eko här, om jag minns rätt (står inga priser nu). Kan spara rätt länge för att äta också. Har upptäckt att vår kallvind är perfekt att förvara frukt på - fast bara på vintern förstås.
Spännande! Du får rapportera om hur det funkade med leverans etc. Kanske göra en tråd om just Crowdfarming?
Synd att det inte finns kött! Vore kul med mer sånt här. Ja, absolut. Gör en tråd. Kanske finns fler som känner till andra, liknande sajter.
- Redigerat 2021-04-08 22:54 av hemul
Jag blir tokig! Det hände igen. När jag skulle provsmaka några timmar efter att jag ställt in majjon i kylen hade den börjat dela sig, trots att den stod högt upp i ett dörrfack.
Den här gången lyckades jag rädda den. Jag vispade i ett par msk vanlig Felix majjo. Kemikalierna gjorde susen. Den blev även mkt tjockare när den fått stå till sig.
Kom plötsligt ihåg att jag brukade göra så för länge sedan när jag gjorde majjo på vanlig (icke oliv-) olja. Inte för att den skar sig, utan för att jag tyckte det blev godare. Hemgjord majjo kan kännas lite oljig. Liten tillsats av köpemajjo fixade det.
Av detta kan man ju sluta sig till att de använder onödigt mycket av förtjockningsmdel, konsistensgivare och vad det nu är. När nu en sån liten tillsats fixar biffen för en hel burk…
- Redigerat 2021-04-17 18:38 av hemul
Bra tips! Ja, problemet med livsmedelsindustrin är väl att de använder mycket av allt möjligt. 😉
Men det är ändå irriterande. Hade liksom inte +10 i kylen förr heller och då gick det ju alltid bra. Börjar bli en dyr hobby detta. 😣