Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 485 ggr
morochdotter
1

Blodgruppdieten

Någon som äter efter sin blodgrupp?

Jag äter efter min blodgrupp 0

Det står jag ska undvika komjölk, gluten vilket även stämmer in på min allergi utredning.

Jag är 0 rh+

Sindri
1

Jag har samma blodgrupp som du. Berätta gärna mer om hur du äter och vilka skillnader du märkt på hälsan sedan du började.
Har läst om det där för länge sedan, men tog det inte på sås tort allvar, men sedan jag läst mer om olika blodgrupper och hur de uppkommit har jag blivit intresserad på nytt. Gluten har jag inte ätit på många år. Använder inte ren mjölk, men mycket grädde, smör och ost.

CasaRamon
1

Jag har blodgrupp 0RH- och har läst att jag är känslig mot gluten och kolhydrater. Tur att man valde rätt då, när jag valde LCHF för 14 år sen.

morochdotter
0

#1: Jag är laktosintolerant och tål inte gluten och har även problem med sköldkörtel som dom flesta med blodgrupp 0 har. Jag äter efter matlistorna jag har laddat upp här. Jag mår bättre när jag äter kost som är anpassad för min blodgrupp. Jag mår bra av animaliskt protein och mjölk mår jag inte bra på. Det är inget blodgrupp 0 är anpassad till mjölkprotein kaseinet som skapar inflammation i kroppen. Jag dricker mandelmjölk mycket godare. Havregrädde smakar bättre. Smör använder jag inte men ghee utan mjölkprotein och laktos 100% animaliskt.

morochdotter
0

#2: Men det är ju mejeriprodukter i LCHF? Då äter du ju mejeriprodukter som inte är lämplig för blodgrupp 0. Jag tycker inte LCHF fungerade för mig det var därför jag bytte och började äta efter min blodgrupp. Jag mår bra när jag äter kost som är baserad på min blodgrupp. Det är kolhydrater i mejeriprodukter så det äter jag inte. Eftersom mejeriprodukter har samma lektiner som i gluten blir det en korsreaktion i kroppen. Fast jag tål mjölkprotein men inte laktos men jag väljer hellre dricka mandelmjölk smakar godare.

CasaRamon
0

#4: Jag använder smör och grädde, inga andra mejeriprodukter . Så har jag gjort sen jag började med LCHF och mår alldeles utmärkt. Kolhydrater mellan 20-30 gr/dag. Fastar 16/8 så gott som alltid. Jag har tittat på listorna för blodgrupp 0, men många produkter passar inte mej.
Att LCHF inte passade dej, kan bero på annat än blodgruppen. Alla klarar inte av att äta mycket fett och kött. Själv kan jag få sug på kallt, stekt fläsk och kokta ägg. Allt bröd bakar jag själv. Efter 14 år på LCHF har jag funnit den livsstil som passar mej och kommer aldrig att byta.

Effie
0

Jag försökte äta enligt blodgruppsdieten (B) för några år sedan. Lite svårt att förstå (undvik spannmål, men knäckebröd är bra - ?).
I det stora hela var det väl som jag brukat äta i LCHF; lite fler tillåtna livsmedel vill jag minnas.
Jag höll på ett tag. Jag mådde inte bättre. Jag gick upp några kilo.
Jag tänker inte testa igen. Men nu vet jag att det inte funkar för mig.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

mooonlight
3

Att välja diet efter blodgrupp låter ungefär som att leva efter vad man har läst i ett horoskop i Aftonbladet.

Däremot skulle jag förespråka att äta efter ens egna genetik. Vi är alla unika individer med våra unika genetiska förutsättningar. Givetvis spelar bl.a. levnadsmiljö och livshistorik in i vad som kan vara lämpligt för någon att äta, men en person som inte har hyggliga genetiska förutsättningar för att bryta ner och hantera viss mat gör man nog bäst i att ta det vackert med sådana ingredienser, oavsett vilken matfilosofi man gillar.

morochdotter
0

#5: Blodgrupp 0 har mycket magsyra gör att kunna smälta kött bra. Jag äter ghee det är godare än smör. Det är 100% animaliskt fett. Jag kokar bort protein och laktos så smöret luktar kola. Ljuvlig doft. Ghee läker också tarmen

morochdotter
0

#6: Funkade inte blodgruppdieten på dig?? Var LCHF bättre??

Effie
0

#9: Jag åt redan lchf. Blodgruppsdieten var ingen större skillnad, förutom några fler saker som rekommenderades. Det var så länge sedan att jag glömt vad.
Nej, jag trodde väl inte mycket på den. Men man kan inte avfärda något utan att testa.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

fiskenihavet
0

#1 varför skulle inte en med blodgr 0 proffitere på kokosmjölk och kokosolja? Vad händer med dig om du äter det? Ser oxå att det är ok att inta tussilago, men inte hästhov. Lite förvirrande. Vad har förbättrats för dig när du ändrade kost?