Eko på Willys?
Några som handlar mycket på Willys? Har fått en ny, stor butik i närheten och undrar om de är bra på ekologiskt. Främst frukt/grönt och kött.
Har de något eget ekomärke? Har de någon annan specialitet som kan vara värd att kolla in?
Vet att det kan skilja mellan butiker, men vill bara veta om det är värt att ta sig dit.
Ja, jag handlar det mesta på Willys utom kött. Har två Willys relativt nära så… Kött köper jag bara där undantagsvis. De har väldigt litet sortiment när det gäller det. Jag måste ju vara lite om mig och kring mig och de är i särklass billigast på det mesta, så jag handlar allt tråk där (diskmedel, tvättmedel, toapapper…), men även mejeri, frukt och grönt och en del torrvaror.
Tycker de har större utbud av eko på frukt och grönt och torrvaror och definitivt bättre priser än de andra. Speciellt deras djupfrysta grönsaker gillar jag. När det gäller det färska finns standardsaker som potatis (jo, det är standard för mig) gul och röd lök och vitlök. Morötter, palsternacka, gurka och en massa mer. Tyvärr har de slutat med ekologisk purjolök som jag brukade köpa.
De har även slutat med fryst makrill och sill, som båda var jättebra. Hör inte till ämnet, men det retar mig oerhört. Nu finns i princip bara norsk snusklax, torsk och pangasius. 🤢
Märket är väl Garant. Men inte allt som säljs under det namnet är eko.
Här är en del. Det frysta verkar inte vara med. Vet inte hur man hittar det, de har gjort om.
https://www.garantskafferiet.se/vara-produkter/garant-eko/
Gå med i kundklubben och kolla flygbladet (finns på sajten). Det lönar sig. De har ofta jättebra extrapriser och man får även personliga erbjudanden som för ovanlighetens skull ibland grundar sig på vad man faktiskt köper. Och vissa extrapriser är bara för medlemmar.
De har t.ex. regelbundet rejält extrapris på ekomorötter, minns inte om det är klubbpris. Så det väntar man på när det ska syras. Och ofta extrapris på Valio smör, dock ej eko. Förra veckan kostade det 24:90. 😉
- Redigerat 2020-12-12 05:38 av hemul
Titta, så här kunde man göra! 😜
Kan ju nämna att på mejeri sparar jag minst en krona, ofta mer, på varje förpackning mjölk, fil och grädde jämfört med om jag skulle ha köpt på min närmaste ICA. Det blir en del på ett år. Kan ha relativt bra extrapriser på ost också, men inte lika bra som City Gross.
Nu frågade du ju inte om priserna, men varav hjärtat är fullt… 😁
Jag handlar inte så ofta på Willys, föredrar Ica, men vissa saker köper jag som kokosgrädde Garant. Den är tjock och krämig och perfekt till glass. Kött köper jag inte där, då dom har mest danskt kött.
Tack för all info! 🌹
Kollade deras senaste flygblad på nätet, men hittade inget intressant där. För många år sedan öppnade de i en annan lokal och då var jag där och frågade efter eko-varor, men fick till svar att det inte var deras grej….
Man tycker mig ha sett här att andra skrivit om just eko-mat från Willys. Jag skall botanisera nästa gång jag handlar.
Tycker Willys är en bra affär. Bra varor och sortiment. Hyggliga priser speciellt om man blir plus-kund. Fin "frukt och gröntavdelning".
Butiken här i närheten har speciella hyllor där man sänkt priset på varor pga antingen kort datum och/eller frukt och grönt som ser lite tilltufsade ut.
Handlar det mesta där just nu då vårat Willys har breda gångar, gott om plats och möjlighet att självscanna. Saker som känns viktiga i nuläget.
#5: Nä, den här veckan var det ingenting. Var rätt skönt att inte behöva bestämma sig för om och hur mycket man skulle köpa! Mjölk och grädde, sen var det klart.
De där frysta ekologiska grönsakerna dyker upp på extrapris då och då också. Då brukar det var typ köp 3 för si och så mycket och så får man blanda som man vill.
Deras eget märke mörk choklad är faktiskt jättegod, speciellt den med havssalt, fast den är bara 70%. Ofta extrapris, men är billig till fullpris också. Gillar den bättre än Lindt nu.
- Redigerat 2020-12-12 12:56 av hemul
Nu kommer jag ihåg att jag förra vintern var på jakt efter bondbönor och Willys var den enda som hade det. Frysta och svenskodlade. Då fick jag åka iväg en bit.
Vet du att bondbönor och favabönor är samma sak? Så de kan finnas under det namnet.
Glömde säga att chokladen finns både eko och oeko.😁
Tack, jo jag läste det där om bondbönor och favabönor.
Vad gör du med bondbönor? Lite nyfiken bara. Äter dom kokta eller?
Smörsvänger med vitlök och eller lök.
Eller bakar bröd. Såg ett recept på guacamole med bondbönor ist för avocado, men det var inte gott.
#12: Men då kokar du väl dom först? Dom är ju ganska hårda.
Jaja, absolut, skulle förstås skrivit det.
Fick en mycket underhållande bild i huvudet av dig rörandes guacamole av hela torkade bönor. 😁
P.S. Jav vill ha riktiga smilies! De här fulingar hämmar min förmåga att uttrycka mig. Finns inte ens nån arg en ju. :mad:
#15: Ha så kul!!!! 👍
(Men det var inte gott!)
Vad är riktiga smileys? Den här tycker jag duger som arg. 👿
Apropå smileys, hur gör man för att få fram dessa?
Sindri lärde mig. På Win10 är det Windows-tangenten + punkt. Då kommer det fram ett klent urval. Funkar i de flesta program. Hur man gör på andra OS vet jag inte.