Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketter: allt-om-lågkolhydratkostträning
Läst 444 ggr
redbull4life
1

bli biff på lchf?

tja jag undrar hur man kan bli biff på lchf. asså jag kör redan med proteinpulver, energidrycker och sånt utan socker men jag märker att jag blir extremt trött när jag har ätit mycket fett så jag pallar inte alltid träna och så går jag ner i vikt när jag vill gå upp, alltså bli en biff.

tips?

Sindri
1

Energidrycker blir du i alla falla inte biffig på. "Utan socker" betyder inte utan sötningsmedel. Dessutom skadliga mängder koffein. Det gör dig väldigt trött så fort effekten klingat av.
Vad äter du för fett? Det spelar stor roll vilket fett, när och hur.

Här lite tips:
https://www.xn--styrketrning-ncb.com/bygga-muskler-med-lchf/
https://www.dietdoctor.com/se/styrketraning-pa-lchf-fitnessguru

redbull4life
0

äter till frukost yoghurt bara, förut med bröd men inte längre. fast när jag ska gymma sockerfria proteinshaker o sånt för yani jag gymmar tidigt de ger bästa resultat

till lunch inget eller typ nån sallad så

middag, asså det finns problem för min mamma hon använder olja i maten och smör bara när hon kokar ris, jag äter inte bulgur eller ris yani de socker med fett, utan bara kött men aa ändå du fattar bror.

jag äter bara kokt ägg på kvällen.

tack för länkarna

redbull4life
0

asså är beroende av energi dryck, druckit sen ja var barn. är beroende typ, tycker kaffe e äckligt så de bättre jag dricker socker fri än med socker.
o sen nocco o dem de e nyttigare än red bull, powerking så ja dricker nocco eller celsius mest nu men ibland blir det powerking sockerfri om det inte finns annat

Sindri
2

Nej, inga energidrycker är nyttiga på något sätt. Har du ett beroende så får du svårt att få i dig riktig mat som du kan bygga en snygg kropp på.
Du måste helt enkelt fasa ut de där energidryckerna. De dränerar din kropp på energi, det är det enda de gör.
Att bygga muskler och få en manligare kropp handlar mycket om hormoner, och många hormoner (speciellt könshormoner) är fettlösliga, d.v.s. du måste äta rätt sorts fetter. Det är smör, grädde, kokosfett, ghee. Olivolja är en bra olja men skall hällas kall över sallad.
Du skall inte äta bara kött, grönsaker ger dig en bra tarmflora som hjälper kroppen att tillgodogöra sig näringsämnena.

Det blev många pekpinnar här, men ta ett steg i taget, läs på länkarna och leta vidare på nätet. Men som sagt; största hindret för dig att bygga muskler är den där värdelösa söta blasken som du häller i dig.

hemul
2

Så du äter lite mat och både fettsnålt och kolhydratstnålt och tränar och undrar varför du inte blir större? 😃

redbull4life
0

#5: aa men asså det är min mamma som lagar mat och du vet hon använder fel fett, yani hon har vegetariska oljor när hon gör kött och typ alltid med ris och sånt. vet att det inte är bra enligt lchf.

köper dock om jag hittar färdig mat som är ok enligt lchf när jag är ute

Sindri
3

Vad sägs om att överraska din mamma med att laga middag då och då.?
Det kan bli roligt och ni kan lära av varandra. Din mamma lagar ju inte "fel" mat för att vara elak mot dig. Hon gör som hon en gång har lärt sig.
Klaga inte utan försök få igång en dialog med din mamma och var positiv.

redbull4life
1

#7: asså vi är assyrier, tänk dig typ stereotypen av en assyrisk mamma. vi är inte som svenskar så det kan bli svårt haha yani i vår kultur är det inte killar som gör mat utan det är alltid mamma eller en storasyster som står för det till familjen

men ska faktiskt prova fråga henne o jag får säga på ett fint sätt kanske

Sindri
3

Jag kan inte stereotypen av en assyrisk mamma 😊, men alla kan lära sig nya saker utan att behöva överge det gamla. Jag testar gärna att laga mat från andra kulturer.
Nu bor du i ett land där det är mycket vanligt att killar/män lagar mat. Jag har två manliga goda vänner som lagar helt otrolig gourmetmat. Och om du tittar ut i restaurangvärlden och på kändiskockar så är ju övervägande delen män, av någon konstig anledning.
En dialog med din mamma är alltid det bästa. Du kan berätta för henne om dina mål och säga - "Jag läste att….. Kan vi prova det? Jag hjälper gärna till."
Du kan också handla hem lite saker som passar in i din kosthållning.

• Redigerat 2020-11-22 17:16 av Sindri
hemul
2

#6: Jaha, men du kan väl köpa ett paket smör själv kanske? Så pillar du ut köttet ur såsen, tar grönsaker men inget eller väldigt lite ris och slänger på en klick smör.

Äter du det din du beskriver att din mamma lagar rakt av äter du inte low carb och det beror ju knappast på lowcarb då att du inte blir större.

Men som jag sa känns det som du äter lite generellt också och mer pulver än riktig mat. Skulle ta an titt på det också.

Pewpewz
0

Jag har både lyckats gå upp i vikt och blivit starkare på LCHF. Men det är inte det lättaste. Dock så gäller det som allt annat att äta tillräckligt mycket mat. På LCHF är det lite svårare eftersom mättnadskänslan är stor.

Brukade fasta förut, men fick börja äta frukost igen för att lyckas med viktuppgången

Zepp
0

#8:
Hallå, du har gjort en resa.. jag kan avslöja för dig att det oftast är lika här, dvs mammorna är de som står för matlagningen!
De har lärt sig från sina mammor.. osv!
Iallafall, våra mödrar vill ge oss, den bästa diet de vet, som de har råd med.
Nu blir det konstigt.. för det hon lärde sig kanske inte stämmer så bra med att ha alla tänkbara livsmedel att tillgå?
Oså har jag ingen koll på om Assyrier är Muslimer, som inte äter fläskkött?
Iallafall här i Sverige så är vi arvingar till Vikingar, dvs fläskött är festmat.. ju fetare dessto bättre!
Du kan om du vill testa vår svältmat, dvs vad våra mödrar serverade oss när knappt något att fanns att ställa fram!
Dvs jag vill att du iallafall testar vår svältmat.. när våra mödrar gjorde så gott de kunde!

Först ut är sill.. olika sillinläggningar, de nuvarande är rätt bra, finns att köpa på burk/glasflaska.. jag föredrar löksill!
På det så vill jag att du åtminstone en gång i livet testar "surströming", de flesta avskyr detta, men man bör testa det minst en gång i livet, iallafafall om man är bosatt i Sverige, då får man lixom reda på hur folk mådde förr i tiden, när de tyckte att surströming gick att äta!
Dvs du får av mig en surströmingschallenge, du skall veta att inte många svenskar klarar det!
Gör det helst ihop med några svenskar som gillar surströming.. för det är en av världens värst luktande matvaror!

Hoppas du vågar?
Iallaafall.. här lever vi på potatis.. före det levde vi rovor!
Och kryddorna kunde vara dill och kummin!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.