Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 4191 ggr
MaMaMade
0

Ny, intresserad o förvirrad!

Men det ger sig väl! Glad

Känner igen en del här från andra forum på iFokus. Det här m kolhydrater intresserar mig o har gjort en längre tid…faktiskt från innan begreppet blev aktuellt inom hälsovärlden. Inte så att jag aktivt tänkte på det men det har alltid funnits i bakhuvudet att stora intag av vissa ämnen inte kan vara bra…att fett i stor mängd skulle vara bra har dock aldrig fallit mig in! Förvånad

Jag har hela mitt liv haft problem m hormonsvängningar som blivit värre o värre ju äldre jag blivit. Svår mensvärk, värre o värre PMS, finnarna kom som på posten vid ägglossning…började när jag var 27 år. Har aldrig haft sådär jättestort sockersug men det går i vågor alltefter hormonsvängningarna…choklad är det som jag har störst sug efter.

Har problem m rygg o axlar men det har sina orsaker. Min vädervärk kan kanske däremot komma sig av kosten…el vad tror ni? Jag har alltid sovit mkt lätt o som äldre småbarnsmor m värk sover jag ofta obefintligt. Behöver jag säga att humöret är uruselt? Rör mig lite, spec vintertid, då jag får jätteont i bihålorna o örstygn av att vistas ute när det är kallt el blåser…slemhinnorna trilskas också när det är kallt = torr luft. Trivs bäst i hög värme o luftfuktighet.  Ett trilskande knä o fotled gör inte saken bättre. Jag har också alltid haft kalla händer, näsa, fötter, bröst, rumpa…ja, allt som sticker ut!

Började lägga på mig några kilon i 27-årsåldern. (Mage, rumpa, bröst…i den ordningen) Rörde mig mindre, otrivdes på jobb o deppade pga ofrivillig barnlöshet…blir ju lättare ju äldre man blir dessutom. I våras började jag gå in i klimakteriet. Mensen uteblev flera månader, magen svullnade upp, lite mer gaser o jag fick inte avföring lika ofta som förr…på gränsen till förstoppning. Undrade först om jag hux flux blivit gravid då jag hade alla symptom på det men så var det ju inte! Viktmässigt ligger jag nu 4 kg över min "gamla" vikt som jag inte heller trivdes med. När byxorna passar i midjan pösar de som säckar över låren…är kort i rocken dessutom. Kan inte ha blusar för knapparna stramar över brösten o magen. Jag som var platt som en planka när jag var yngre!

Jag gillar att laga mat…anv inte ngt m sötningsmedel, dock gärna farin- el råsocker samt sirap i t ex kålpudding o korvkaka. Inte så ofta jag gör det dock…gillar grönsaker men kan inte äta så mkt råa…får jätteont i magen då. Tomater o sallad går bra, gurka o finrivna morötter i lite mängd om jag tuggar minutiöst. Föredrar dock tillagade. Anv rapsolja o smör att steka i. Fixar inte olja som den är, i sallader ed. Dricker nästan aldrig mjölk…ibland om vi äter pannkaka (tala om laktoschock!), palt el korvkaka…väldigt sällan alltså. 

Jag gillar ost, helst vällagrad m smak o mögelostar…getost…mmmm! Gräddsås är jag inte främmande för men grädde som den är har jag svårt för…till chokladtårta då möjligen o då mellangrädden…men man vänjer sig väl. Jag äter bröd…1 skiva om dagen till frukost. Har svårt att äta mkt på morgonen. Då ska det vara mittemellan, varken fullkorn el vitt. Gärna surdeg o dinkel….älskar att baka!

Gillar pasta men äter det mest för att det är enkelt o ungarna gillar det. Potatis kan vara gott ugnsstekt men kokt…bara till sill o surströmming. Ris kan gärna gå bort helt. Fisk, kyckling o skaldjur är favvosar…men vi äter älgkött i mängd då min Guben min är älgjägare. Inte lika gott då man äter det för ofta, torrt o svårlagat, klickar ofta både olja o smör över stekarna. Sa jag att jag är totalt insnöad på soya?

Vet inte egentligen varför jag skriver ner hela min biografi men förmodligen vill jag ha era synpunkter på min kost o min hälsa. Funderar på att försöka höja andelen protein o fett o minska ngt på potatis o pasta (äter inte så mkt av det ändå nu.) Mitt största problem är nog saltsuget…är (o har alltid varit, sedan barnsben) tokig i salta snacks…ostbågar, chips, hemgjorda popcorn dränkta i smör o salt…*himmelriket*! Oskyldig

Annat…har börjat träna pilates i en grupp m "uschliga" damer o stortrivs även om vissa rörelser får gå bort pga axlar o nacke. Hoppas kunna träna lite mer här hemma…bara jag blir av m småtjejerna ngn timme i v. Funderar på att skaffa ett löpband för dagliga promenader under vinterhalvåret då jag har svårt att vara ute o dessutom måste dra på tjejerna som inte vill gå så långt o fort som jag vill.

Kan detta vara ngt för mig…jag som redan gillar fett i viss mängd etc?

Margareta
0

Hej och välkommen hit!

Det är klart det kan vara något för Dig - jag är så naiv att jag tror det är något för alla - på ett eller annat sätt.

Det är svårt att säga konkret var Du skall börja - de flesta brukar börja med att läsa en bok. En del läser något av Sten Sture Skaldeman (den nyaste heter GI-noll!) och andra läser Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt. I januari/februari kommer en ny bok av dr Annika Dahlqvist.

När man läst har man mer teoretiska kunskaper (kött på benen) och vet vilken nivå som verkar lagom att börja med.

Om Du vill testa ändå - kan Du ju börja med att plocka bort Ris/Pasta/Potatis/Bröd och istället tillföra mer smör. Att tillföra mer fett är viktigt - annars blir man hungrig. Att ta bort kolhydrater räcker inte.

Du får ta Dig en funderare och tänka ut hur Du vill börja, men att Du skall testa tycker jag absolut!

Lycka till!

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

Det mesta av saltsuget går faktiskt bort när man börjar med ren LCHF! Var förut alldeles tokig i saltlakrits och salta chips men det är som bortblåst och då har jag ändå bara hållit på i knappt 2 veckor. Kanske är det för att jag äter bacon nästan varje morgon. Jag väljer den sort som blir salt när man knapersteker den, eftersom jag tycker det är godast Glad.

Nästan inget godissug och inget sug efter chips. Det sitter kvar lite i hjärnan (plockandet när man tittar på tv) men suget är borta.

Jag kan rekommendera GI-noll av Sten Sture Skaldeman för tips om hur man ska äta (137kr på AdLibris, inget porto) och Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt för information om varför…

Den hemlige kocken är också en jättebra bok om mat och tillsatser även om den inte handlar om lowcarb.

Lycka till och välkommen hit!

venuseva
0

När du fyller dig med fett lugnar det ner sig inombords och livet blir lättare. Tror att dina pms-besvär kommer att klinga av, humöret kommer att lätta betydligt. du kommer bli som en lugn filbunke framöver.

Så bort med socker och kolhydrater så mycket det går och fyll på med protein och fett, så löser sig det mesta. Lycka till och berätta framöver hur det går.

dufva
0

Välkommen hit!

Tack för en fin presentation..

Hoppas du hoppar på tåget.

Att ha en jägare i familjen och älgkött i frysen är är perfekt när man äter LCHFFlört..

Vad gäller saltet rekommenderar jag dig att skaffa en saltkvarn av hög kvalitet och börja använda vanligt havssalt som smakar mycket bättre och har en sund sammansättning.

När man har överdrivet saltsug kan det vara en mineralbrist som kroppen försöker kompensera genom saltet.

Med vanligt salt går det inte, det innehåller bara NaCl men med ett havssalt med massor av spårämnen kan problemet vara löst..

Bookjones
0

Pmsbesvären blir bättre nästan omgående. Nack och ryggvärk brukar blåsa bort (gjorde det för mig) kommer tillbaka när jag inte äter som jag ska. Magtrassel i stora hela bara försvinner för de mesta. Humöret jämnar ut sig och efter en vecka eller så mår man ofta tvärbra psykiskt. (euphoria?)

I alla fall kan bara rekommendera att du provar. Tror inte på långsam avtrappning eftersom hälsovinsterna kommer när kolhydraterna går bort och behåller du dem (kolhydratena) så håller sig hälsovinsterna borta med.

MaMaMade
0

OK, tack för supporten! Det låter lite mastigt m antal kalorier osv men det är väl som allt annat; man kommer in i det successivt. Hade önskat att flickorna hade varit lite äldre dock…som det är nu kryper de in under skinnet på mig varje dag! Men nästa höst börjar Mellis FSK-klass o Minstan börjar FSK efter nästa jul…*hurra*!

Jag stickar en del framför TV:n o i bilen (vi bor på landet, 1 mil fr närmaste lanthandel, 3 mil från närmaste samhällen o 5 mil in till stan.)

Vilket får mig att tänka på att jag inte berättade så mkt annat än mina matvanor i förra inlägget! Ooops!

Jag blir 44 år, bor i en by m 10 hushåll i Västerbotten. Gift o har 3 barn; Sonen som blir 12 i jan, Mellis som snart är 5½ o Minstan som fyller 3 i dec. Alla adopterade, sonen från Colombia o flickorna från Kina. Vi har 2 hundar o 2 katter, gillar att påta i trädgården men m 2 tjejer mellan benen + en ond rygg ligger jag lågt. Handarbetar; syr i lappteknik hela året o stickar vintertid…när jag kan stjäla mig en stund.

Älskar fjällen…de riktiga alltså; Vindelfjällen o de i Norrbotten. ;) Drömmer om en fjällstuga men priserna, de priserna! Det stannar nog vid en dröm är jag rädd. Jag har inte jobbat sedan vi kom hem m sonen -97 o jag vägrar gå tillbaka till vården så vem vill ha mig? Kan inte så mkt o även där har det väl hänt en del på 10 år…

Nu ska jag sätta mig på soffan o få en saga läst för mig. Vaknade m världens halsont inatt när Minstan ropade. Gubben har jobbarhelg förstås…o nu har febern kommit igång. Mat idag; ett tunnbröd m bregott o en 1 l tekanna. Nu har jag snart sörplat i mig en kopp m kycklingbuljong o ett par msk kikärter…ungerfär vad jag mäktar med just nu med den här halsen. Ha en trevlig helg allahopa!