Psykisk hälsa
Jag har snubblat över något intressant i mitt sökande efter psykisk hälsa. Har inte hört om detta förut, tror jag. Kanske nån av er har? Eftersom jag hela mitt liv brottats med återkommande ångest/depression och lite social fobi mm har jag experimenterat en hel del med kost och tillskott. I somras åt jag under ca 5-6 veckor riktigt strikt LCHF. Likaså prövade jag för två år sedan karnivor-dieten, också en period på 5 veckor. Anledningen var just att människor med ångest/depression blivit fria från sina livslånga besvär, samt även från andra sjukdomar och då menade att detta var den bästa kosten (kosterna) för psykisk hälsa.
Vad hände då? Jo, istället för att må bättre fick jag bägge gånger stark ångest och Depression. Mycket mer än vad jag då och då haft under hela livet. Var tvungen att sjukskriva mig och gå till doktorn bägge gångerna. (Man kan tycka att jag var dum som provade så lågt med kolhydrater en andra gång, men jag hoppades och intalade mig att om jag bara höll ut så skulle det lyckas denna gången… 🙄)
Förklaringen till detta fann jag hos Matt Janes, som har mycket kunskap om det autonoma nervsystemet. Han pratar om att det finns tre typer av människor. En där det sympatiska nervsystemet är dominant, en där det parasympatiska nervsystemet är dominant och en där de är i balans. Olika livsmedel, tillskott och träning främjar de olika systemen och därmed också de signalsubstanser som styrs av de olika nervsystemen.
Han gav som exempel Jordan Peterson och hans dotter Mikhaila, vilka båda led av långvarig svår Depression. De blev friska genom karnivor-dieten. Bägge är, enligt Matt Janes, typiska personer som domineras av det parasympatiska nervsystemet. Då måste man stimulera det sympatiska, vilket man kan göra genom att äta mycket rött kött. Personer som domineras av det sympatiska systemet blir sämre av den kosten, de måste äta en i huvudsak växtbaserad kost (med mindre inslag av animaliska livsmedel). Målet är att balansera systemen. Är man i balans kan man äta en kost som ligger mitt emellan dessa båda dieter.
Det var denna video jag först såg med Matt Janes:
Han har skrivit en bok och han har en hemsida. För den som tycker det är intressant och vill söka vidare.. Min beskrivning var väldigt kortfattad och inkomplett 🙂
"Every point of view is a view from a point."
Intressant :) Ska kolla på videon när jag får tid.
//Jessie
Så har du provat motsatsen, en övervägande vegetarisk kost?
- Redigerat 2020-11-28 21:55 av hemul