Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1254 ggr
Agoran
2020-08-26 01:56
0

Pepp

Jag har ätit LCHF sen 2008 men slutade på min läkares inrådan för snart 3 år sedan när min man varit sjuk i cancer i 2 år och jag höll på att gå in i väggen. Att bry sig om och laga mat blev det kravet jag kunde plocka bort för att orka allt annat. Han gick bort för snart 2 år sedan och jag har försökt gång på gång att gå tillbaka till LCHF. Jag mådde ju bra av det, men jag mår fortfarande inte bra och tappar det hela tiden. Orkar inte laga mat när jag är deppig.. Jag tror jag behöver lite pepp, stöttning och tips på vad jag kan äta de deppiga dagarna. Jag vill tro att jag kommer må bättre bara jag klarat det några månader.

davidia
2020-08-26 08:00
1

När jag är deppig och inte orkar nåt så har jag gjort så att jag får äta vad jag vill,av det jag gillar. Huvudsaken är att man får i sig nånting 🙂

Effie
2020-08-26 13:01
2

Orkar du göra storkok och frysa in färdiga portioner, att ta fram och värma på sämre dagar?

Orkar du göra omelett?

Kallskuret? Med feta röror. Konserver? (Makrill i tomat). Ost. Fet yoghurt. 

Jag tror på att bra mat får oss att må bättre, både fysiskt och psykiskt.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
2020-08-26 15:53
3

Men det går väl lika bra att köpa low carb färdigmat  som vanlig färdigmat?  Chark, färdiggrillat, färdiga sallader… Inte så nyttigt kanske, men det är väl inte det du äter nu heller.

Och är det så att du lever på mackor nu, så koka en hel drös ägg så har du i många dagar. Sen käkar du det du brukar ha på mackorna till dina ägg istället. En klick majo eller CF piffar upp.

Agoran
2020-08-28 01:08
1

Tack för svar! #1 Det är så jag gör idag och det är det jag försöker komma bort ifrån. Men du har en poäng, mår ju inte bättre om jag inte äter alls. #2 Storkok är en bra idé, tycker bara det är svårt att hitta rätter som är goda efter att de varit frusna. Fastnat på chili con carne och gulaschsoppa. Tyvärr har jag svårt för omelett, mår illa bara av att tänka på det. Synd, för det är ju bra mat som kan varieras… Det är de där feta rörorna jag behöver få till. Äter ost och charkuterier men blir inte nöjd och då slinker det där onyttiga ner efter en stund. #3 Är nog fast i mitt tänk på nyttig LCHF, du har helt klart en poäng. Behöver inte vara 100% bara det är bättre än det jag äter idag. Kokta ägg är ju superbra att ha i kylen, det hade jag ju alltid förr.

hemul
2020-08-28 02:40
4

Håller med om att många djupfrysta rätter inte blir lika goda som färska. Men den nöten knäckte jag för länge sedan, ivf när det gäller grytor.  Om du t.ex. tänkt göra en gryta med kött, lök, morötter och grädde, gör som du brukar men stunta i såsen. D.v.s. använd bara vatten. Sen fryser du det i buljongen bara. Grädde  och eventuell redning har du i när du värmer maten sen. Såser förstörs i frysen. De krymper ihop eller torkar inpå nåt sätt och man måste tillsätta ännu mera grädde för att fräscha upp dem.

Kryddor, även salt och peppar, slår också av sig på nåt sätt. Så krydda lätt bara och krydda färdigt när du värmer. Själv har jag slutat med helt med kryddor till storkokskött. Då kan det bli vad man vill. En gång kanske man vill ha vitlök, en annan gång vill man inte ha det.  En gång vill man ha tomater i såsen, en annan gång nånting anant.

CasaRamon
2020-08-28 09:16
2

Jag gör en röra med tonfisk och majonäs. Salt och peppar. Det äter jag varje frukost med äggröra. En annan god röra är: kokta rödbetor (köper färdigkokta) skärs i bitar och blandas med yoghurt, purjolök, gröna ärtor, salt och peppar.

Agoran
2020-08-28 11:44
0

#5 Tack hemul, vilken toppenide!

hemul
2020-08-28 14:28
1

Vad bra att du kunde läsa fast jag skrev så slarvigt. ☺️

Var rädd att det skulle kännas för krångligt, så det var ju också bra, att det inte gjorde det. 😉

Sindri
2020-08-30 23:07
1

Aromsmör! Gör en rejäl sats, det håller länge i kylskåp. Tillräckligt fett!

Tsatsiki - håller också flera dagar i kylskåp. Crème fraiche kan man smaksätta med massa olika kryddor. Paprika, tomatpuré, chili, bostongurka, citron, örter mm.

Pulled pork är en av mina favvorätter - funkar bra att frysa in och är god även kall, med t ex vitkålssallad, eller surkål, inlagda grönsaker som gurka, gröna tomater mm.

Potatissallad är bra med sin resistenta stärkelse och passar till bl a kyckling. Gör en dressing med senap och äggula i.

evabirgit
2020-08-31 14:47
1

storkok på köttgrytor, t ex biff stroganoff,  köttfärs med vitkål, fläskköttsgrytor, kycklinggryta gärna med kokosgrädde, fryses i portionsstorlek, Köttgryta blir alltid godare när den varit en vända i frysen, sedan kan man ta kött grytan till om man vill valfri grönsak kall eller varm, t ex vitkålssallad , kokt eller stekt blomkål  eller bara en klick klet dvs lite creme fraiche och majonäs eller lite rysk yuogurt (17 procent fett)  Färdig kryddade kycklingklubbor som görs klara i ugnen  är också bra när suget kommer