OT - Höns
Är det någon av alla kloka och vackra människor på detta forum som vet vid vilken ålder bruna Lohman-hybrider brukar börja värpa? Jag går och tjatar i hönshuset varje dag, men det blir inget resultat, och förra omgången börjar sina. Det blir bara ett eller två ägg om dagen, och det räcker ju ingenstans!
Va, har du ingen pli på dem.
Tupp i hönsgården och allt! När jag växte upp hade mamma/pappa höns, det enda jag vet är att det blir klenare vintertid med ägg- de kanske vintervilar?
Jag planerar att fixa hönshus och skaffa höns, men men… Tiden räcker inte riktigt till allt som jag vill göra!

Precis det blir inte många ägg lagda den här tiden på året så jag tycker du ska sluta tjata på dom stackars pullorna.
Om du kan schå dig till runt påsk ………..så ska du få se på annat!!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Njä, det där med att de inte värper den här tiden på året gäller främst "riktiga" höns, gamla hederliga Leghorn och Orpington och allt vad de heter. Det här är Lohman, värphybrider - den sort som används i äggfabriker. De ska värpa ett om dagen i 50 veckor och sedan lägger de av. Förra året hade jag vita, och de började snällt efter 16 veckor och var uppe i full fart efter 20, och har sedan givit ett ägg var om dagen fram till för en månad sedan. Men de här bruna fulingarna bara äter och kacklar och presterar ingenting! De är 5 månader nu …

Jag förstår omdu känner dig lurad Gronstedt , varför bytte du färg?
Lägger bruna höns bruna ägg, när de väl kommer igång?
Grönstedts hönor lägger gröna ägg. Fattar väl vem som helst!

En normal höna lägger ägg efter 21 veckor. Sedan beror det på mat och miljö. Minst 8 timmars ljus…räcker inte med dagsljus den här årstiden utan man måste ha tilläggsljus(lampa). Varmt och dragfritt är också en nödvändighet.Och till sist foder. Värpfoder till dom hönsen man vill ska värpa dygnet runt. Man kan få vilken hönsras som helst att värpa 1 ägg om dagen …frågan är hur hönan mår…men det är en helt annan sak…
. När jag började ha höns så hade jag också "värphybrider" men sen tyckte vi att det var så pass roligt med hönsen och att kunna ha en tupp …och ta kycklingar till sommaren att vi byte till lanthöns/rashöns.Jag för min del tycker att hönsen ska få följa årstidens rytm…men jag har å andra sidan höns för hönsen/trivsel skull och inte bara för äggen.
Men det är inte jättekul att mata 48 höns nu och inte få ett enda ägg…men jag tröstar mej med att det kommer dessto fler till våren.
#5 och #6: Tyvärr, mina bruna lägger (förhoppningsvis) bruna ägg! Det är bara aracauna som lägger andra färger, tror jag. De vita Lohman lägger vita ägg.
#4: Kycklingförsäljaren hade bara bruna när min mammahöna var på gång. Hon är en kochin-paduanblandning som ruvar på ingenting (lägger 8 ägg, lägger sig och ruvar antingen hon har äggen kvar eller inte), så jag köpte 7 kycklingar till henne när hon legat ett par veckor. Jag har gjort så två gånger, hon tar dem till sig direkt och föder upp dem perfekt.
#7: Tack för info! I morse låg det ett tomt, hinnliknande äggskal (inte riktigt utbildat) under sittpinnen, så jag tror de är på gång! Mina får Värpfor, hel havre, matrester och vad de kan hitta i trädgården. Lampa i hönshuset, men inte mer värme än de själva åstadkommer. Värphybriderna funkar som vanliga höns när de föds upp som vanliga, men de lever inte så länge. Får de bara kalk värper de både ett och två år, men mängden avtar efter cirka 14 månader. Den här gången köpte jag 6 höns och 1 tuppkyckling, tuppen är dubbelt så stor som hönorna, men varken gal eller uppar sig ännu. Få se vad det blir av honom.

Får jag passa på att fråga här:
Höns som matas (eller lyckas samla ihop till själv) med så mycket sniglar, mask och annan animalisk föda med omega 3 som hönornas instinkt driver dem att äta, hur ser omegakvoten ut för dessas ägg? 1/1?
Ja, och hur ser egentligen omegakvoten ut för vanliga KRAV-ägg resp. "sprätthönsägg" och "burhönsägg"? Någon som har koll?
Precis som för andra djur ger grönfoder O3. Höns bör alltså äta gräs och blad. De där O3-äggen som säljs ibland kommer väl från höns som matats med algmjöl.
Så bara sprättägg är ingen garanti för O3 i äggen, det hänger på om det finns gräs där de sprätter
. Men jag har ingen koll på siffror.

Då är dom nog på gång!! Det är ju så himla gott med färska egna ägg. Jag håller tummarna för dej och dina höns.
Själv har jag i dags läge 3 hönsgårdar:
1 gård med enbart Kindahöns(genbank).
1 gård med blandade raser(Maran,Brahma(3 olika färger),Sussex,Araucana/Isbar/leghorn…..och sedan några som är en korsning av alla dessa.
1 gård med Chabo.
Men som sagt just nu inga ägg!!
#11: Då har du gröna ägg då - i alla fall när det är säsong?

Ok, de får väl kortkedjade Omega 3-fetter genom div. växter, men ingår inte mask och andra smådjur också i hönsens NATURLIGA diet, eller är jag helt fel informerad!?
Ingen annan som hade koll på omegakvoterna för olika sorters framställda ägg?
#13: Jodå, förutom gräs, blad, frön och rötter tjorvar de i sig allt de hinner ifatt, mask, grodor, kattspyor, as, insekter, hundskit (förmodligen också kattskit och hundspyor, men det har jag inte själv sett
) … De kan äta och må bra av saker som skulle vara giftga för människor, till exempel ruttet kött, tack vare sina matsmältningsenzymer. De är verkligen allätare. Och suveräna på att förvandla spannmål och andra gräsfrön till människoföda.
Det enda jag vet ger mer O3 i äggen är dock stråfoder (och algmjöl, då, men det hör väl inte till det höns hittar i naturen till vardags). Huruvida den animaliska födan bidrar till mängden O3 vet inte jag.

Ja har hört óm omega 3 äggen att där får hönan tillskott av linfrö. Ja har 25 hönor lohman som värper 21-22 ägg om dan nu dom börjar värpa när dom är ca 20 v.
Jag hade för en del år sedan en liten frigående flock Lohmann Braun-hönor (20 stycken). När de var drygt 20 veckor började jag också undra när de skulle börja värpa egentligen. Jag beklagade mig för min granne, som rodnade sött och sa att - Ja… hm… det har de gjort i flera veckor nu. I vår syrenbuske. Äggen är väldigt goda!
Jag måste också få berätta att sedan jag hade skaffat en tupp så lurade en av dem mig och gick undan och ruvade fram 9 kycklingar! Så visst finns det en del naturligt kvar i dem.
För övrigt så bor jag i Kinda-bygd, men vet inte hur kindahöns ser ut. Det är dåligt…

#12..Jupp..dom är väldigt vackra..mina blandrashöns har värpt ljusblå ägg..tror att det är en inblandning av Brahma hos dom.
#16.Kindahöns är den enda lantrashönan som härstammar från Östergötland.Kolla under min personliga sida…fotoalbum…Där finns ett foto på dom….Med en mycket vacker tupp!
Men vad fint du bor! Och både höns och getter har du. Inte vara avundsjuk, inte vara avundsjuk, inte… 

#18Tack!…Jag trivs så himla bra på landet…skulle aldrig kunna bo bland folk längre…:)
Jag vill också bo så…
Adoptera mig! 
Ägg från höns, som går omkring i någons trädgård eller ute på landet bör kunna jämställas med Kravmärkta ägg. dessa höns har ett "naturligt" levnadssätt, oavsett om de får lite kraftfoder. Det skulle innebära att äggen innehåller mindre av AA, arakidonsyra, som är inflammatoriskt/inflammationsdrivande, och helst ska undvikas, jfr stresshormon.
Jag har också hört att omega-3-ägg fås av att hönsen får tillgång till linfrön. Jag tvivlar inte på att hönsen kan omvandla vegetabiliskt omega-3 till animaliskt dito, men då krävs nog att hönsen får leva naturligt.
Alltså för den som inte har egna höns, köp krav-ägg, framför omega-3ägg.

#Hemul…vet inte vilket kön du har eller vilken ålder..måste kanske kolla med min sambo först?…
Jag är också avis…det är svårt att ha höns på balkongen åtta trappor upp. Hade höns för ett antal år sedan (inte på balkongen), en annan lantras, Åsbohöns. Tycker de liknade Kindahönsen, men hade många färger, vita, svarta, rödbruna, gulbrunspräckliga… och med lika tjusiga tuppar. Men det var då det
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
De får inte fiskmjöl då för att få upp omega 3 halten?

Fiskmjöl..vad jag vet..är inte så bra att ge höns…kan ge bismak på äggen..men jag har inte provat själv.
I går låg där två bruna ägg, och jag har bara en fullvuxen brun höna - så någon av småttingarna måste ha varit framme. Och i morse försökte tuppen gala - fast han kom bara till KUCKELI. Hönorna tittade lite konstigt på honom
.
#33 Äsch! Jag är lagom tjock i mina bästa år och androgyn som bara den! Skicka nyckeln nu! 
#27 ???

#27+28 Hemul vill ju bli adopterad!!
Jag skrev fel nummer. #22 skulle det vara. 

#Hemul…låter bra..jag har alltid tyckt om Karlsson på taket…Ska genast börja med pappersarbetet…Nyckeln kommer så snart "ditt" rum är klart och myndigheterna har sagt sitt…

De %&()=?* fäna parar sig och har roligt, men så ta mig humhum om de värper! Det kan aldrig vara rätt, bara ha det roliga och strunta i jobbet
!
#32 Jag väntar med bävan. 
En rolig kväll har jag fått som fått läsa om dina höns, Gronstedt. *LOL*

Men…är det inte så att man måste "öva" först ….det kan ju inte bli resultat jämnt…
.
Vill inte flytta in hos er, katarina2, men gärna komma under sommaren och hälsa på! 
Vi kan bytbo. Jag bor i Centrala Stockholm.
Hej Gronstedt.
Här har du en till på landet (flyttade från Sthlm till Småland för drygt 2 år sedan) med getter (Göingegetter) Ölandshöns och Myskankor. Alla utrotningshotade och med genbank. 
Höns och ankor hade vi redan i Sthlm. Vi var nog de mest suspekta villaägarna i hela Nacka… *ler*
Ja visst är det kul med djur. Vi har två killingar som är precis 4 veckor idag, och hur söta som helst. 
Säljer du getmjölk? 
Kul med getter - jag mjölkade en get dagligen som barn - innan jag gick till skolan.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej Hemul.
När killingarna blir lite större ska jag försöka vänja madame vid att bli mjölkad. Jag vill så gärna göra olika typer av getost. Hittills har jag bara provat getmjölk i mina naturtvålar, och de blir underbara, som att tvätta sig i grädde.
Om jag lyckas få ur henne några större mängder så kan det nog bli en skvätt till dig med. Vilken landsände finns du i?
Att skicka mjölk med posten är ingen höjdare, det vet jag av erfarenhet. Innan min äldsta get killade första gången så fick jag några deciliter från annat håll. Infryst, väl paketerat i folie och många lager tidningspapper. Men det mesta hade hunnit smälta ändå. (det var sommar & varmt ute) Jag undrar vad postis tänkte om det sladdriga, droppande, mjölkdoftande paketet som skulle "hällas" ner i min brevlåda. 
#40, Ni får köpa kolsyreis och packa in paketet i. Då håller det sig nog lite längre innan det rinner ut…
Ett annat alternativ är att frysa vatten som har fått mycket salt löst i sig. Eftersom det sänker fryspukten så håller det sig kallt mycket längre (även om det är i vätskeform, men jag tror man kan lyckas frysa det i en vanlig frys i alla fall, tar längre tid bara, fryspunkten flyttas väl till -20 eller något skulle jag gissa).
Lite enklare med något man kan göra hemma, istället för att behöva leta upp kolsyreis.
I värst fall får man väl skaffa lite flytande kväve
.
Annars får man väl skicka det i en förseglad glasburk? då lär det inte läcka. Metall kanske kan gå det med.