Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1506 ggr
Caeli
1

Ersättningsmjölk

Testade Garants havremjölk och blev ordentligt besviken. Var enligt mig rena blasket! Kunde lika gärna använt vatten på gröten och i kaffet behövdes betydligt mer än när man tar vanlig mjölk. Finns det några bättre alternativ?

Sindri
0

Vad för gröt äter du? 
I kaffet använder många s.k. äggmjölk, använd sökfunktionen på sidan så hittar du recept.

hemul
1

Äggmjölk är faktiskt riktigt gott. Jag är inte rädd för vanlig mjölk, men jag testade att göra äggmjölk en gång av ren nyfikenhet och blev förvånad över hur likt mjölk det smakade.

Caeli
1

Äter havregrynsgröt. Räcker det att blanda med hett vatten? Känns lite väl rått.

Sindri
0

Det räcker för att ägget inte skall vara rått.

Havregrynsgröt är väl inte så LCHF, och havre är lite illa sett här eftersom det innehåller fytiner vilka hindrar kroppens upptag av vissa näringsämnen.  Har du testat t ex chiagröt?

Caeli
1

Fytiner i havre? Och jag som älskar havregrynsgröt! 😭

hemul
4

Vet du att du är på ett lågkolhyratforum? 😃

Caeli
0

#6 Jodå - sorry. 

Jag undrade om "mjölk" men råkade visst komma in på ämnet havregryn… 🤪 Det här med kost är ju rena djungeln tycker jag!

hemul
0

Äter du lågkolhydrat då?

Caeli
1

#8 Tror inte min kost kallas något speciellt… 🙂

hemul
0

De flesta här undviker nog mjölk p.g.a. kolhydraterna, dock inte jag. Men jag bälgar inte i mig. Och havregryn är tabu för lågkolhydratare. Bara så du vet varför du fick de svar du fick.

Men varför vill du hitta en ersättning för mjölk då? Laktosintolerant eller?

Caeli
0

Som så många andra så testar jag lite olika saker med kosten. Undviker sedan många år socker och skräpmat/snabbmat och försöker äta så ren mat som möjligt utan tillsatser. Gärna lite åt det antiinflammatoriska hållet. Men så är det mjölken. Skulle gärna vilja testa utan. Men den behövs ju till havregrynsgröten och i kaffet…

adelai
0

har du provat kokosmjölk?

Sindri
0

https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/51f76bd78e0e74725b003b8c-aggmjolk-den-stora-traden

Grädde med vatten innehåller mindre laktos än mjök.
Kokosmjölk är ok om det är Santa Marias i lila tetra. Annars är den oftast tillsatser i den.

hemul
0

Fast kokosmjölk till gröten låter ganska äckligt.

Sindri
0

Det tycker faktiskt jag med. I alla fall till havregrynsgröt.

Zepp
1

Havremjölk och litta liknande produkter är rena skiten, smakmässigt och för det mesta även näringsmässigt.

Hur som helst så har du uppfattat att detta forum främst är ett lågkolhydratforum.. alla andra får äta som de vill.

Iallallafall du älskar havregrynsgröt, testa vanlig mjölk, den fetaste!

Såå.. jag vågar påstå.. ät vanlig mat.. även havregrynsgröt med vanlig mjölk. och/eller grädde!'

Undvik alla ersättningprodukter, det finns inga genvägar till hälsa!

Sen till det där med frukost och havregrynsgröt.. för det första så lär de flesta inte vara hungriga på morgonen, sen så är det bara några timmar till lunchen, där man typ hur som helst drar i sig åtminstone halva dagsbehovet av både kalorier samt grönsaker/andra näringsämnen.. eller mer!

Ät gröten på kvällen om du inte orkar laga mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
3

Gröt med grädde är jättegott. 😃

Testa äggmjölken. Det är det närmaste riktig mjölk du kan komma, tror jag. Eftersom du inte är rädd för kolhydrater, tillsätt en nypa socker. Då blir det antagligen på pricken som vanlig mjölk. Det är det bristen på sötma som skiljer jämfört med hur vanlig mjölk smakar, tycker jag.

Annars får du väl helt enkelt avstå. Om man utesluter en massa grejer kan man inte räkna med att maten ändå ska smaka precis som förut. Antingen accepterar man surrogaten eller så avstår man. Finns liksom ingen annan väg.

kaisakavat
1

Jag har justerat kosten lite från lchf till ALP-kost, mejerifri, och har ibland havremjölk till kaffet.

Den bästa jag testat är Valios Oddly Good Barista. Inte lika söt/i övrigt vämjelig som endel andra. Mindre blaskig än ICAs m fl, får jag för mig. Vet inte hur deras ’vanliga’ havremjölk är, men kanske värd att testas?

Mina affärer har nyss börjat ha dessa i sortimentet, man kan behöva fråga efter dem.. tror de är nya.

• Redigerat 2020-11-25 10:57 av kaisakavat