Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 782 ggr
maxiq
1

Wikipedia om fetma

Nu är väl inte Wikipedia det mest tillförlitliga uppslagsverket men det är märkligt att detta fortfarande finns kvar i artikeln om Fetma "Enklaste metoden för säker viktreduktion är att ta bort allt fett i maten tills kroppen har förbrukat överskottet av kroppsfett. En ny märkning av maten i butik och restaurang håller på att utarbetas för nyckelhålet som kan utgöra den hjälp konsumenten behöver för att kunna välja rätt mat. Kolhydraterna är fysiologiskt det bästa bränslet om samtidigt fettet reduceras i maten"

hemul
8

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fetma

Det står också…

Men råd om medelhavskost är bättre än råd om lågfettkost när det gäller hjärt-kärlhälsa. Flera slags kostråd kan leda till att feta personer minskar i vikt eller midjeomfång. Långsiktigt är råden likvärdiga för vikten, men på kort sikt ger råd om lågkolhydratkost större viktnedgång än råd om fettsnål kost.

Tycker inte det är så märkligt. För det första behöver inte "enklast" betyda bäst eller hälsosammast. Sen är det väl fortfarande en spridd uppfattning att fettreduktion är "bäst" också. Men felaktikt är det. Ingen förordar väl att man ska ta bort "allt fett". "Att kraftigt minska andelen fett" eller liknande vore kanske bättre.

Men hela artikeln är jättedåligt skriven, både språkmässigt, innehållsmässigt och rent logiskt.

Du får väl gå in och förbättra den själv! Men om du skriver att LCHF är bäst är det lika dåligt det.  En bra artikel skulle spegla olika sätt att angripa saken på ett neutralt sätt, markera vad som är den gängse officiella uppfattningen, men också påpeka att detta är ifrågasatt.

Effie
2

Ja, jag vet ju inte vad "enklast" betyder. Jag vet bara att jag varit fettvettskrämd i mest hela mitt liv, och det enda det ledde till var 40 kg övervikt.

Inte var det enkelt heller. Ständig hunger. Ständig jakt på käcka tips som "man kan smörja formen med en ituskuren lök i stället för smör". Och maten smakade ändå inte särskilt gott.

Men det kanske funkar på någon annan, vad vet jag?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
3

Grejen är att som redaktör för ett uppslagverk, det må vara ett bokverk eller Wikipedia, så är det viktigt att förhålla sig neutral och inte lägga in sina egna åsikter och känslor i det man skriver.

Att vi tycker det är bättre att ta bort kolhydrater än fett är en sak. Men det är en åsikt. Om det stod att det är bästa sättet i den där wikipediaartikeln skulle det vara helt fel och färgat av redaktörens åsikter.

Det är lite som att skriva om politiska partier och peka ut vilket som är "bäst" och försöka få folk att rösta på det.

Kostdoktorn gjorde försök i den riktningen när han en tid engagerade sig i wikipedia. Han ändrade inte beteende trots att han blev tillsagt vilket resulterade i att han som jag uppfattar det blev avstängd. Och det var i så fall helt rätt.

ALLA använder Wikipedia och alla är inte kritiska till det de läser. Det är otroligt allvarligt om artiklarna är färgade av personliga åsikter.

Effie
2

Jag har inga planer att skriva på Wikipedia, eftersom jag bara har mina egna erfarenheter. Men jag tycker fortfarande inte att fettreduktion är vare sig nyttig, effektiv eller enkel som bantningsmetod.  Även om den som skrev på Wikipedia har den åsikten. För en åsikt är det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
3

Det kan man nog tycka. Jag sa ju att jag tycker artikeln är dålig, men att den speglar den rådande uppfattningen är väl ganska naturligt, även om det borde ha framhållits tydligare att den är kritiserad.

För att vara jä'ttetydlig: det är en skitdåligt skriven artikel. Men det är inte wikipedias uppgift att bedöma vad som är "bäst".