Buljong utan glutamat
Läste en liten notis i G-P i morse om att Coop skulle komma med en buljong (fond) utan glutamat. Detta efter påtryckningar från kunniga konsumenter, eller vad det stod; jag är inte så vaken vid den tiden på dygnet… Låter som ett alternativ för oss som inte har kommit till långkoket av märgben ännu.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Det låter strålande!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Hoppas den blir populär, så dom förstår att vi vill ha andra produkter utan också.
Jag har funderat på att gå med i närmaste Coop-affärens grupp med folk som får tycka till och påverka, just för detta + att de kanske kan skylta lite mer och bättre (jag är lite trött på att plocka upp skinkpaket efter skinkpaket och läsa…glutamat, jaha, tillbaka med det paket, nästa….glutamat…). Mer skyltning så jag hittar det nyttiga! Och lite mera nyttiga varor…
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Visst vore det väl schysst med en ny sorts märkning (typ nyckehålet) som markerar att varan är fri från alla E-kemikalier!?
(Nåja, vissa som askorbinsyra kan man kanske stå ut med, men jag är allmänt tveksam till att sätta till saker i ett livsmedel som inte finns där naturligt - måste ju bero på att råvaran är undermålig på något sätt??).

Har just gjort mitt första långkok av märgben… det gick bra. Köpte benen från Ystegården i Hälsingland + kött. Blir bara husligare och husligare ju mer jag får veta om alla tillsatser i maten.
Har hört många kommentarer ang. boken Hemlige kocken som "jag tänker aldrig läsa den, jag vill inte veta!" Och: "Jag är så gammal ändå så det gör nog inget nu…"

Hur är det med trans- omestrade- vegetabiliska fetter i den köpta buljongen?
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Det finns redan buljongtärningar utan glutamat! Tror det är knorr som producerar… Kolla i hyllorna gott folk…
#5 Mina föräldrar köpte också därifrån. Supergott kött! Hur kokade du buljongen? :o)
Jag laste i en annan trad att glutamat kan gomma sig i halsokostens buljong under annat namn, men jag hittar inte den traden nu. Nagon som minns?
Glutamat kan kallas MSG också, annars är det nog jästextrakt du tänker på. Jästextrakt och glutamat är smakförstärkare båda två och förekommer ofta ihop. Tycker inte om jästextrakt heller och det hittar man inte så lätt buljong utan.
Biofood producerar en grönsaksbuljong som är utan glutamat, jästextrakt och socker (som det ofta är i buljong!). Den heter "buljong utan jäst och socker ekologisk". Det är en burk med pulver och jag köper den på hälsokosten.
Oftast är det härdade fetter (och de vet vi ju hur bra de är) i buljongtärningarna och fonderna i vanliga affären.
jästextrakt var det! Tack!
Knorr "buillon" heter buljongtärningarna som är utan glutamat, för den som undrar..
Men visst innehåller den både lite mättade fetter och socker… "vegetale" var smask!
#12 Och jästextrakt, eller hur?
Du är listig du, wildrat. 
Det finns också jättegod glutamatfri och saltfri örtbuljong på hälsokostaffärerna. herbamare är märket. den finns både med alt och utan. Jag föredrar den utan salt för då kan man få mycket smak i maten utan att det blir för salt.

Ja visst var det gott kött, kalven från Ystegården.
Buljong är väldigt enkelt. Först rostar man benen i ugnen ett tag, 175 grader. Sedan lägger man dom i en STOR kastrull, på med vatten och stekta grönsaker och låter sjuda i 12-24 timmar. Sköter sig sjäv. Sedan har man guld… näringsmässigt guld alltså. Fryser som små kuber, tex i istärningsfacken.
#16: vilka mängder av ingredienserna använder du? Proportioner?
Jag blev väldigt sugen på att göra egen buljong, men är feg nog att behöva ett riktigt recept.

Man kan nog inte misslyckas med att koka ben - den mest ursprungliga matlagning som finns(?).
Jag tog så många benbitar som fick plats i en riktigt stor kastrull; till detta 2 lökar, 1 morot, en stång selleri. Sedan kryddor, timjan, lagerblad och svartpepparkorn.
Man kan steka benen först eller bara bryna dem i ugn. De uttjänta benen blir en julklapp till hunden.
(Min hund föredrar benen okokta och orensade, säger han buttert.)
Tack! Jag har aldrig vare sig köpt eller kokat ben. Jag föredrar filéer av olika slag :-) Hund har jag ingen, så de kokta benen får nog hamna i kompostpåsen.

Det går ju att låta en bit högrev tex. puttra med tills den känns mör, 1,5-2 tim. Ta sen bort den och låt benen koka färdigt. Om du bryner benen, bryn högreven oxå. Köttet gör man gryta på tex.
Ett par vitlöksklyftor i koket ger fyllig smak. Lite tomatpure (osockrad) är oxå gott att ha i. När du silat bort ben och kryddor är det bra att koka ihop buljongen. Den blir mer koncentrerad och tar mindre plats i frysen.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Det är ju ingen slump att buljong är en av baserna i klassiska kök… Inget slår en äkta buljong som fått koka sakta, sakta!
Det finns en artikel om hur man kokar sin egen buljong, kika där ni som vill ha ett recept och vill prova på.
Hittade den! Tack!