Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 3193 ggr
hemul
0

Dags att köpa choklad

Brynhilde
0

mmm… jag har köpt Equadorchokladen tidigare hos Lidl. god är den…

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

hemul
0

Ja, fast den är lite skum. Jag bärgade ett större antal kakor och festade loss med att snaska i mig en halv kaka, Blev lite dålig i magen och då kom jag ihåg att det hänt förr. Jag är numera laktosintolerant (grrr!), men det står att den kan innehålla spår av mjölk och så små mängder borde jag inte reagera på. "Spår" måste ju vara långt mindre än 1 g. Fundersam

Pasi
0

Det är nog bara för att ta bort deras skuld ifall det skulle hamna lite mjölk i chokladen pga att det finns mjölkpulver i samma lokal, kan damma dit. Normalt skall inte mörk choklad innahålla nån mjölk.

hemul
0

Ja, det är så jag har tänkt också. Det är inget kontigt i. Sojalecitin förstås, men det är det ju i nästan all choklad. Det är bara den här jag reagerar på. Typiskt att jag köpte 10 kakor. Räcka ut tungan

Pasi
0

Du får skicka dem till mig så skall jag analysera……Räcka ut tungan

hemul
0

Jag ransonerar! Skrikandes

Margareta
0

Snålis Flört

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

hemul, du kan väl bjuda på gäster under helgerna.Flört

hemul
0

Magen klarar det om jag gör ischoklad på den. Skrikandes

reamdn
0

Hur är det med socker/Kolhydraterna i den chokladen egentligen? Sneglat lite på den i butikerna men av ren intution antog jag att etiketten läser socker följt av diverse e-nummer och annat syntetiskt skit, men uppbenbarligen inte?! Får läsa på förpackningen nästa gång jag ser en! Glad

hemul
0

De har inte mörkare än 70% så sockret ligger alltså runt 30%, 31% för att vara exakt. Inga konstiga tillsatser listade mer än sojalecitin.

* kakaomassa
* socker
* kakaosmör
* emulgeringsmedel: sojalecitin
* vanille (ska väl vara vanilj?)
Kan innehålla spår av hasselnötter, mandel och mjölk.

Prot 7.6 g. kh 31 g. fett 42 g

85 procentig choklad brukar innehålla runt 20 g socker. Det är ju bättre, men äter man bara några bitar eller gör ischoklad eller mousse på den så blir skillnaden per "portion" inte så stor. Jag gillar smaken på den här chokladen. Och priset förstås! Räcka ut tungan

hemul
0

Kom just ihåg att det finns andra kakor av samma märke som är lite mörkare. 3-4 'bars' ligger i ett paket. Men de är inte näringsdeklarerade så jag vet inte om det verkligen är mindre socker.

Mervi
0

Jag tycker att denna choklad är gott.Hemlis och brukar tåla den bra.

Så jag åker väldigt sällan till LIdl och handlar för det åker alltid med lite choklad. Inte så bra att ha det hemma jämt.

reamdn
0

Intresant. Jag är dock inte så inbiten chokladälskare att jag vill "offra" mig, 31g kolhydrater låter väldigt mycket, jag har svårt för att äta lite när jag väl börjar äta.

venuseva
0

Jag köpte Carob från England och de är sockerfria men innehåller sojamjöl. Med Candida-dieten skall jag avstå från sojamjöl, så jag har ett gäng chokaldkakor som ligger och tittar på mig nu. det goda med det hela är att det funkar att ha den ligga här, för jag köper ingen annan choklad.