Funderingar kring majonnäs
Har funderat över det här kring majonnäs. Jag har ju köpt hem kravmajonnäs, för det lät ju bäst
. Den innehöll socker och 3g kolhydrater. Därför så har tankarna kommit att jag ska göra min egen majonnäs, men nu hade ju jag bara rapsolja hemma(troligtvis ej kallpressad eftersom det inte stod det på flaskan).
Jag gjorde majonnäs i alla fall på den. Sen när jag tittade på min kravmajonnäsburk så stod det veg.olja. Igentligen vad vet jag,,,den kanske innehåller samma olja som min egen. Den kanske är gjord på rapsolja och kanske inte ens kallpressad.
Vad tror ni?

Kan vara gjord av varierande smakfri olja då, dvs den som är billigast för tillfället och knappast av en kallpressad…kan antagligen oxå innebära oljeblandningar…jordnötsolja, majsolja, solrosolja och rapsolja.
Det låter som att Du själv svarat på frågan redan…
Jag äter köpt majonnäs IBLAND enligt principen, silar mygg och tar bort elefanter
Numer pensionär i Nynäshamn
Ok, då kan jag lugnt äta av min egen majonnäs och äta av köpt någon gång ibland. Vilken olja använder ni när ni gör egen majonnäs?

Jag äter sällan majonnäs (köpt, de få gångerna) och om jag skulle äta det ofta så skulle jag använda makademiaolja, vilket tyvärr är lite för dyrt i Sverige.
Jag gjorde egen majonäs i går enligt receptet härifrån.
Rapsolja använde jag, mild och smakar inget.
Majonäsen blev god, även om jag tyckte att det var lite för mycket vinäger i, i dag ska jag slå i en gula och mer olja så den blir utspädd. Nästa gång tar jag bara hälften vinäger och provar mig fram.
En egen gjord majonäs måste ju vara bättre än den köpta som innehåller socker.

Mona-Lisa, om du anvander farska agg bör du ju inte spara majonasen flera dagar i kylskapet! Jag har just atit hemgjord majonas pa olivolja, det var lite val utpraglad olivoljesmak, men eftersom jag vet vad det ar i, borjar jag vanja mig och det blir smakligare varje gang. Anvander 1 agg + pressad citron (1 sked) + lite salt + olja (som jag haller medan jag vispar (elviskp). Idag at jag det till hamburgare av flaskfars stekt i smor och med en gratinerad ostskiva over.
Macadamiolja finns tex. här:
http://www.sannanature.com
Kallpressad. En fet olja.
Bra för torr och åldrande hud.
Hållbarhet ca 2-3 år.
Pris: 39 kr
Storlek: 100 ml
Pris: 167 kr
Storlek: 1 liter
Pris: 825 kr
Storlek: 5 liter
Med tanke på den långa hållbarheten så känns det inte så dyrt.
Nästa gång jag beställer grejer till de salvor jag brukar göra så ska jag köpa en liter till matbehov.
Airam rekommenderar en blandning av kallpressad rapsolja och tryffelolja. Men nu när hemlige kocken har skrivit om bluffen med tryffelolja så räcker det väl med kallpressad rapsolja. Hur många dar kan den hemgjorda majonäsen stå i kylen utan att bli dålig?