Kan nån förklara
varför en del människor kan äta hur mycket som helst och vad som helst utan att gå upp i vikt? Jag har ett levande exempel på det i min närhet: han (för det är en man) kan alltså trycka i sig hur stora portioner som helst , bra mat, skräpmat, desserter, godis, öl ja vad som helst. Och han är smal, på gränsen till undernärd. Han har jättebra kolesterolvärden, suveränt blodtryck… han röker dessutom som en borstbindare. Jag, som bantat från och till under större delen av mitt vuxna liv, tycker att det är orättvist. Och jag förstår inte varför det är så här.
Jag har också en sån - vet inte heller men det är FRBNNT orättvist. Det ligger kanske något i teorin att fettet lossnar från smala personer och fastnar på de tjocka medan vi sover
?
Men allvarligt så ligger nog förklaringen just I att du bantat hela ditt liv. Eftersom bantning ju bidrar till metabolt syndrom.
Förklaringen är att dom har hög förbränning.
Bantar man så förstör man gradvis förbränningen, kroppen blir van att bränna mindre mat eftersom man äter mindre, för att försöka spara energi. Det är är därför det blir svårare och svårare för varje gång man försöker banta. En del har också sämre förbränning från början, det är genetiskt, men äter man rätt så påverkar inte den genetiska delen så mycket.
Äter man LCHF så brukar man få igång förbränningen igen, även om det kan ta lång tid om den har blivit riktigt dålig genom olika bantningskurer osv.

När jag var storrökare var jag också smal, men jag är hellre överviktig än rökare.

heja
Håll ut bara
..Ge honom ett tiotal år till så kommer nog skräpmaten att minska hans insulinkänslighet och fettförbränning.
Sen är inte kulmagen långt borta..