Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5857 ggr
andreas0
0

tandkräm?

Vad använder ni för tandkräm?

Alla som finns i affären har ju massa sötningsmedel och andra kemikaler, som i alla fall jag vill undvika. Kanske finns fritt från kemikaler i hälsokostaffärer, men det brukar vara så dyrt i sådana affärer.

En alternativ tanke jag har är att eftersom man inte får i sig massa socker och andra kolhydrater, vilket är den främsta anledningen till att man får dåliga tänder, så kanske det räcker med att borsta rent med vatten? Vad tror ni?

Wildrat
0

Än så länge tänker jag använda tandkräm. Har dålig saliv (får hål hur lätt som helst) och känsliga tandhalsar. Jag använder Zendium eftersom den inte löddrar. Blir illamående av löddret och dessutom är ämnet som löddrar inte bra för tänderna!

Men jag har nyss börjat med LCHF så jag kanske ändrar mig så småningom.

andreas0
0

Själv har jag aldrig haft några som helst problem med mina tänder, trotts att jag tidigare ätit en hel del godis, druckit massa dricka, och slarvat mycket med borstningen. Jag tror att det beror på att jag har druckit väldigt mycket mjölk under hela min uppväxt (och gör det fortfarande, fast inte lika mycket sen jag började med LCHF, på grund av mjölksockret).

Margareta
0

Vi köper tandkräm på Hälsokosten - utan fluor. Vi räknar med att vi får nog av det med det kommunala vattnet.

Kingfisher Mint heter den.

Numer pensionär i Nynäshamn

Ulf-S
0

Weledas tandkrämer, olika beroende på humör. Oftast blir det den röda.

andreas0
0

#3, är det något sötningsmedel i den?

Margareta
0

Pasi
0

Man ska nog även undvika alla med triklosan (triclosan) och sodium lauryl sulfate….de förstör den naturliga bakteriefloran i munnen. Kanske orsak till att människor nu för tiden får så mycket hål (felaktiga bakterier kan etablera sig) om vi äter frukt etc trots att vi egentligen ska klara det?

Pasi
0

Kanske nåt sånt här är bra?Glad

[linda-pinda]
0

Jag har jättemycket lagningar i mina tänder sedan jag var liten. Av min tandläkare som jag har nu har jag fått veta att eftersom jag har så fina tänder som vuxen, har han svårt att tro att jag verkligen hade så många hål som liten - och han berättade även att tandläkare på den tiden (jag är född 1973) brukade borra upp och fylla igen tänder som inte hade hål men var lite gropiga - som en förebyggande åtrgärd! Idioter! De har alltså fyllt min mun med amalgam - som en förebyggande åtgärd! *gaaaah* Jag har mycket god kvalitet på mina tänder, säger tandläkaren. Jag har varken hål elelr tandsten trots att jag inte använder tandtråd, ibland slarvar med tandborstningen och (brukade äta en massa godis och hälla i mig läsk). Tror det är genetiskt betingat med tandkvaliteten, kanske även mjölkdrickandet spelar roll som AndreasO säger, för jag är uppvuxen med rika mängder fullfet mjölk.

Tandkrämen är jag jättenyfiken på, för det är flera år sedan som jag först hörde talas om att vanlig tandkräm är hälsovådlig. Men jag harl iksom inte funnit något alternativ. Läste idag texten som det länkades till härifrån om mannen som slutat använda tandkräm och bara borstar med vatten. Intressant! Kommer följa tråden med förväntan!

[linda-pinda]
0

Oj vad ni hann göra inlägg medan jag skrev! Kul!

Margareta
0

linda-pinda det stämmer nog för jag har varit med om samma sak. Jag trodde till och med ett tag att så fort man hade en rejäl fyllning i varje tand - kunde det inte bli fler hål….

Margareta
0

Jag skall testa den som Pasi skrev om i #8. Den jag länkade till var den enda vi hittills hittat som inte hade fluor.

Besika
0

Forever Bright, baserad på aloe vera, men även propolis och klorofyll-berikad. Fantastisk tandkräm utan fluor.

Är född 71 och min tandläkare borrade också upp och la i amalgam i massa tänder. Detta har jag numera  bytt!

Har inte haft ett enda hål sedan jag bytte till den här tandkrämen för 7 år sedan. Och inte längre blödande tandkött.

Tandläkaren ger beröm till de flesta som använder den här, men blir sedan förfärade när de inser att den inte innehåller fluor… Skrattande

[linda-pinda]
0

Pasi: vet du om den finns i hälsokostaffären, eller kan man bara beställa den på nätet?

[linda-pinda]
0

Hur viktigt är flouret då? Vet vi det? jag tänker på "flourtanten" som regelbundet besökte skolan när jag var liten…

Besika
0

Googla på fluor och förfära dig över alla hemska historier om barn som dött, benskörhet osv.
Det lär räcka för att avstå från fluor resten av livet…

[linda-pinda]
0

Ojdå! Jag som faktiskt trodde att flourtanten gjorde en bra insats för oss barn… Dött??? *måste googla*
Jag köper ny tandkräm imorgon! Till både mig och barnen!

andreas0
0

Vilket/vilka ämnen är det i tandkrämen som gör att det blir bra? Är det bara en version av tvål som inte smakar äckligt, eller är det något som har någon speciell effekt, och i så fall vilken? (Förutom fluor då).

Pasi
0

linda-pinda - Den tandkrämen finns nog att köpa lite varstans.

andreas - Förr tror jag tandkräm bestod av pasta gjord på tvålflingor…vilket senare ersattes med lätt slipande kräm med laurylsulfat som ger en skummande, stickande och viss bakteriedödande effekt.
Sedan kom väl triclosan som visade sig vara bra mot tandköttsproblem….

Men egentligen funkar allt antagligen lika bra utan tandkräm.

Karin20
0

Tandkräm med triclosan ska ni kasta på en gång. Men på ett vettigt sätt. Triclosan är ett miljöfarligt ämne läste jag för ett tag sedan.

Fluor tror jag är bra, beroende på var man bor och hur mycket fluor det redan finns i det kommunala vattnet. Fluor stärker emaljen och kan t o m "laga" mindre hål eller början till hål.

//Karin

andreas0
0

Jag tror inte att vi behöver fluor, hål i tänderna skapas ju av bakterier som level på socker och andra kolhydrater, jag tror att det är effektivare att helt enkelt inte föda dom genom att inte äta kolhydrater. Vi har ju inte fått fluortillskott genom årmiljonerna, och inte borstat tänderna heller (men gjort rent dom har vi säkert gjort med fingrarna), så lever man och äter naturligt tror jag inte att vi behöver det. Evolutionen skulle inte ge oss så dåliga tänder att dom inte klarar normala omständigheter, eftersom dom är så viktigta för att få i sig mat.

zeretki
0

Så i princip kan man borsta tänderna helt utan tandkräm med bra resultat?

clajo
0

Använder också Kingfisher tandkräm.

Den innehåller i och för sig monofluorofosfat, men det räknas inte lika giftigt som natriumfluorid (dvs munsköljnings-fluor)

Innehåller även sodium lauryl sulfat. vilket enligt informationen på tuben, kommer från palmolja…

Skogiz
0

Se Glennarts:s tråd om flour. Jag tror inte det är något som vi överhuvudtaget behöver.

Matmamma
0

#13 Forever Bright marknadsförs i Sverige med argumentet att den ej innehåller slipmedel. Om man läser den engelska innehållsdeklarationen på tuben så säger den bl.a Hydrated silica, vilket betyder slipmedel.

Pasi
0

#25 - Hydrated Silica är ju kiseldioxid. Används som slipmedel!
Vilket lurendrejeri!?Fundersam

shintaida
0

Jag använder Zendium Sensitive…och borstar försiktigt.

// Shintaida

ullna
0

#25  Må så vara - jag använder sedan 5 år tillbaka Forever Bright och både jag och min tandläkare är jättenöjda med resultatet. Använder tandstickor varje kväll också.

Att den inte innehåller flour ser jag som ett plus.

Om man inte vill ha NÅGRA tillsatser är väl det enda raka att bara borsta med vatten och eltandborste. Eltandborste säger iallafall min tandläkare är överlägset vanlig borste

Besika
1

Sökte på google och det ämnet beskrivs som milt polerande.

Jag har testat på ett plastglas, gnuggat en klick Forever Bright på plasten, den blir skinande och klar. Gör jag likadant med en annan tandkräm blir det repigt, grått och ogenomskinligt.

Jag har även använt den på bilen, vid fläckar, den polerar och slipar INTE.

Dessutom känns tänderna som när tandläkaren förr i tiden polerade dem. Detta behöver han numera aldrig göra.

AnnaCathrina
0

Jag har slutat använda tandkräm och har bara positivt att säga om det. Nu är det ju inte någon längre tid sen jag slutade (två veckor) och jag har haft bra tänder även tidigare. Men det känns jättebra utan, tänderna blir rena även med bara borste och vatten och dålig andedräkt har jag inte alls längre.

[linda-pinda]
0

Jag testade igår att borsta tänderna med enbart vatten. Och vet ni vad? I morse vaknade jag utan den där äckliga beläggningen på tänderna som jag alltid annars har på morgonen. Intressant effekt! Jag skall fortsätta att testa utan och se vad som händer. Fast jag känner att jag saknar den där friska smaken av mint. Men beläggningen sakanr jag inte! :-)

stellina
0

Eltandborste och vatten-fungerar jätte bra!

Pasi
0

Jag har kört utan tandkräm i 2 veckor…känns lite konstigt då den friska smaken man vant sig vid, saknas.Fundersam
Men jag tänker nog fortsätta testa såhär eller köpa t-kräm utan tillsatser.

[linda-pinda]
0

Jag blev intresserad av den där urtekram eukalyptys (se länk ovan) men med frakt blev det väl dyrt. Om någon hittar den i en vanlig affär i Göteborgsområdet, så säg till bitte bitte!

Sagittaria
0

# 34. De brukar finnas i vanliga hälsokostaffärer, har jag för mig. Annars kanske de kan ta hem om du frågar?

Bookjones
0

Jag brukar använda vanlig baking soda (bikarbonate of soda). Smakar urrk men är milt, ofarligt och munnen känns oerhört ren och lätt söt efteråt plus det tar bort kaffe och andra fläckar. Doppar bara våta tandborsten i en förpackning och borstar på.

Farmor berättade också att man brukade borsta tänderna med salt då hon var liten…

hemul
0

# 8 Vad lustigt. Den där tandkrämen är från Urtekram (förstorade upp bilden) men tuben ser helt annorlunda ut än den jag brukar köpa. Kanske en gammal bild. Jag kör med Tee Trea.
http://www.bodystore.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=3&funk=visa_artikel&artnr=A3476-6

Ulf-S
0

#36: Bikarbonat är ju ett gammalt beprövat tips! Hade faktiskt glömt bort det…

Tydligen bör man inte använda det mer än ett par gånger per vecka eftersom det kan slita för mycket på emaljen om man borstar med det varje dag. Jag vet inte om det stämmer eller inte?

Wildrat
0

Här finns information om ingredienserna i tandkräm…

Och här finns recept om man vill göra egen tandkräm Glad.

grona-marie
0

Det vikitgaste är att tandkrämen inte innehåller natriumlaurylsulfat eftersom det bryter ner slemhinnan. Sensodyne och Dentosal är ok. Men de innehåller säkert en massa annat. Det mesta av tandkrämen spottas ju ut såjag tror inte man får i sig så mycket, och om man inte tar mer än ca en ärta två gånger om dagen så räcker en tub länge.

Arnedanc
0

Använder Sensodyne. Vänter på någon säger att den inte är bra, då, eller? Cool

Wildrat
0

Zendium är också utan natriumlaurylsulfat, det är det som ger skum i vanliga tandkrämer (har jag för mig). Det bryter ner emaljen också om man är torr i munnen.