Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2742 ggr
[linda-pinda]
0

Lunch på jobbet?

Hej!

Nu börjar jag bli redo för att ta ytterligare ett steg i LCHF-riktning. Min fråga är nu: vad har ni med er och äter till lunch på jobbet? Gärna flera olika förslag. 

En annan fråga: hur gör ni som inte vill använda micron för att värma maten? Äter kall mat till lunch? Jag blir själv alltmer skeptisk till mikron, men vill inte heller äta kall mat eftersom jag inte tycker att det är lika mättande och inte heller lika tillfredsställande. Vi har ingen spis eller ugn på jobbet heller…

Tacksam för svar och förslag!
Linda

Gojkan
0

Det finns små dosor (miniugn) som värms upp med el, eller ett litet gasolkök.

Mervi
0

Jag brukar laga mer middag än det går åt och så gör jag en lunchlåda till dagen därpå. Då behöver jag inte kladda med mat hela tiden.Flört Om man inte vill äta samma mat två dagar i rad kan man planera och spara det lite längre fram.

Jag värmer min mat i mikron, det finns inget annat alternativ och på vintern gillar jag inte att äta kall mat, då fryser jag.

[linda-pinda]
0

Tack!
Gasolkök på mitt jobb… nja, det har jag svårt att föreställa mig. Ni skulle förstå om ni visste hur det är på mitt jobb ;-) Det får väl bli mikro ett tag till.

Middagsmat från dagen före; absolut! Men jag tycker att sås och kött lbir rätt otrevligt att värma (köttet blir segt och såsen liksom bara försvinner). Upplever inte du det?

Och kärnpunkten i mina funderingar: hur tacklar du/ni kollegornas utbrott när de ser tallriken med kötto ch fett plus ngon liten broccolibukett (i alla fall får de utbrott på mitt jobb: de är allihop antingen vegetarianer elelr äter lågfettskost med viktväktarna som ledstjärna)?

Gronstedt
0

Matrester, om jag har några. Annars är standardlunchen 2 askar makrill i tomatsås + 1 dl olivolja eller macadamiaolja + chilisalt. Oljan kan man diskret röra ned så den inte syns så tydligt. Ätes med haklapp!

Dessutom har jag en ask kokosfett med kakao i på mitt bord och smyger ned en sked i kaffet.

Tintaglia
0

Jag har en plastburk med kokta ägg stående i kylen på jobbet, samt en trea grädde (till téet), en tub majonnäs (till äggen) och så brukar jag ta med ett par tre kotletter så det räcker ett par dagar. Det brukar bli en kotlett, två ägg med majo samt en kopp té till lunch. De andra har vant sig nu…:)

Mervi
0

Jag äter inte så mycket sås, gillar inte det, men ett par matskedar smör tar jag gärna till. Jag tycker inte köttet blir konstigt.  Mina kollegor har slutat att stirra på min mat och så har jag lite salladsblad typ ruckola med som jag slänger på.

NancyAlke
0

Jag har små påsar i frysen med div tillbehör till "pizza utan bröd". Skinka, köttfärssås, kyckling…

Häller en påse i en matdosa och strör över massor med riven ost och lunchen är klar… efter mikron alltså…

Arbetskamraterna får man stå ut med tills man börjar tappa kilon, då blir dom tysta och man börjar få lärlingar i stället Flört

suneb
0

Brukar också tvingas äta kall mat då och då, några förslag enligt nedan:

Ägg och bacon är helt ok att äta kallt. 

Lax och ål och även rökt fisk typ makrill går ju också utmärkt att äta kallt.

Kalla biffar/köttfärslimpa är också helt ok.

Kokt ägg med majonäs och räkor går väl också ner ibland.

Angående arbetskamraterna så tycker jag snarare det är rätt kul då viktväktarna och de fettskrämda håller på att svimma i ren förtvivlan när de ser vad man stoppar i sig, tjata lite är ju rätt kul om man nu tar det på rätt sättFlört

andreas0
0

Jag brukar värma något kött genom att dela köttet i lagom stora bitar, smälta ca 50 gram smör i en kastrull, lägga i köttet och på med lock. Sen låter jag vattenångan från smöret och trycket som blir på grund av att locket är på värma maten.

Man kan även lägga i lite grönsaker som kokas, t.ex. broccoli, dom blir lagom färdiga samtidigt som maten. Tar ett par minuter. Grönsakerna blir dessutom mycket godare på det här sättet,  antagligen för att mindre smak och näringsämnen som är vattenlösliga kokas bort som det blir när man har massa vatten.

Smöret som är kvar häller man över maten som sås Glad.

Tyvärr hjälper inte detta dig så mycket eftersom ni inte har någon spis, men man kanske kan göra något liknande i micron, med en microsäker burk istället för en kastrull? Fast jag skulle nog låtit det ta lite längre tid i så fall, och inte haft micron på högsta effekt. Och tättslutande bör väl inte förpackningen vara om du har den i micron? (eller kan den vara det? jag vet inte)

anispanis
0

Hellu!
En väldigt enkel lunchlåda är:

Wokade grönsaker i smör med olika alternativ:

1) korvslantar

2) tonfisk

3)makrill

4) kycklingbitar

5) kasslerbitar

i denna röra klickar du i en matsked creme fresh å sen lite paprika krydda. KLART! supergott å enkelt!!

ullna
0

#3 Linda-Pinda!  Om inte du får utbrott på vegetarianernas och Viktväktarnas matlådor, så varför skall dom få utbrott över dina?

Var och en borde få göra sina val i fred för andras kommentarer. Din mathållning är väl inte konstigare än deras tycker jag. Man kan ju undra varför viktväktarna för eller senare hamnar i vår krets.

STå på dig och var helt trygg i dina val

[linda-pinda]
0

#11 Nej, jag vet att det borde vara så… Men det är det inte. På mitt jobb har de gång efter gång förfasat sig över "Lindas hemska köttvanor" och jag orkade helt enkelt inte med tjatet vid varje rast, så jag återgick till "vanlig" mat igen. Tyvärr. Men nu tänkte jag ta mig i kragen och äta det som jag vet är bra för mig - och försöka strunta i vad de andra säger. Men det är jobbigt, tycker jag. Att varje rast behöva försvara mig och det jag äter.

Gronstedt
0

#11 och !12: Nej, så är det sannerligen inte.

"SKA DU ÄTA MAKRILL OCH OLIVOLJA!?!" och så en lång, kritisk blick upp och ned längs min figur, som det fortfarande finns en hel del av. Bläää! Tur att man blir lugn av fett Räcka ut tungan!

linda-pinda: Ett sätt att få i sig "rätt" mat kan vara att blanda en sallad och göra en fet dressing. Då syns det inte hur fett och kolhydratfattigt det blir.

andreas0
0

#12, vänta bara tills skillnaderna börjar synas, då blir det nog en del som är interesserade istället.

Jag själv hade nog sagt till dom att jag tror att jag äter rätt, och ifall dom inte har samma uppfattning kan dom hålla det för sig själva.

En mindre konfontrerande version är att säga att du tänker testa i ett par veckor och se vad som händer, det kan dom flesta nog förstå.

Effie
0

#13 Nu är ju mina kollegor väldigt rara människor; de undrar lite men accepterar. Men hade jag fått den kommentaren hade jag nog (hoppas jag) bara höjt ögonbrynen förvånat och svarat "Ja. Och?" eller "Fett löser fett. Visste inte du det???"

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Wildrat
0

Eller säg till på skarpen att du minsann inte kritiserar deras lunch. Lite sura miner ett tag men ni är ju vuxna människor allihop! Nån måtta får det ju vara på "välviljan".

De ska respektera dig lika mycket som du respekterar dem. Allt annat är mobbing!

hemul
0

De där "miniugnaran" som Gojkan nämnde är himla praktiska. En liten elugn kan de väl inte ha nåt emot? De är alltså inte större än några matlådor travade på varandra. Vet inte var man köper dem. De var vanliga bland jobbare förr, så kanske ställen som säljer arbetskläder och liknande? Biltema…

Det finns ju också kastruller med direkt elanslutning. Eller köp helt enkelt en kokplatta. Det är ju billigt och bra.