Fråga om en maträtt
Hej på er alla glada och duktiga medsystrar/bröder!
Varannan vecka kommer det en Finsk delikatess buss och säljer god Finsk mat här. Jag brukar handla Finsk korv av dem eftersom jag tycker den är så himla god.
Igår var jag dit och shoppade, korv till maken, men jag får nog stå över den varan själv, istället fann jag en Alatoopi/Aladob i disken där, Kalvsylta är ju tilåtet, så jag testade och köpte en bit. Ingen innehålls förteckning fanns det, så jag chansade.
Och det var den godaste syltan jag någonsin har ätit. Jösses Amanda säger jag!
Jag upplevde aladoben som mycket mer köttig än den syltan vi har här, den var ej heller så dallrig, istället mera fast tycker jag.
Nu till min fråga…Finns det någon här som vet vad Finsk Alatoopi innehåller. Vågar inte köpa mer förrän jag vet lite mer om den.
Hoppas såklart på att den innhåller ungefär liknande som Kalvsyltan här i Sverige.
Visst hade jag kunnat fråga där, men jag tror inte jag skulle fått rättvist svar, dels på grund av att han som säljer alltid säger det man vill höra om någon vara, och dels för att kön var jättelång av väntande otåliga människor.
Finns det någon som vet ?
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=747&lang=sv
Kolla länken.
Fineli är bra
.

Tack!
Då ser jag att det innehåller socker….attans också ,även om det är litet.
Brukar ni äta sådan?
Och vet ni om det går att frysa?

Kalvsylta går att frysa men du måste koka om den när du tinar den för att smälta ner den och sen kyla ner den så den går i hop igen.

Mmmm kalvsylta! Norrifrån!
Här där jag bor (08) är kalvsyltan hård, med massor av gelatin och dessutom är den rödrosa.
Kalvsylta ska vara grå, utan gelatin, nästan bredbar!
Så jag gör egen varje jul! Och snart är det jul!
//Karin