Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 12254 ggr
annie27
24

Rött vin - antal kolhydrater?

Jag har läst att rödvin ska vara en tillåten dryck när man är LCHF-are men jag undrar hur många kolhydrater det finns i rött vin. Har inte kunnat hitta uppgiften någonstans.

Livia
0

Enligt Calcounter är det 1,6 gram för ett glas rödvin (2 dl).

Motsvarande glas torrt vitt vin ger 0,8 gram.

annie27
1

Tack för svaret Livia Skrattande

ullna
0

På  Fineli Finska livsmedelsverket har jag hittat tabeller på både vin och starksprit,  Jag vet inte om jag har lyckats med länken.

sök annars på Google

ullna
0

HAHAHA!!! Jag kunde…………….Skrattande

Mervi
0

Skrattande

annie27
1

Jättebra Ullna! Tack Skrattande

Gronstedt
0

Skulle det alltså vara 0 % kolhydrater i vodka?!? Yesss! Skrattande

virrirren
0

Blir det bra o blanda med flytande smör tror ni??

en sexa vodka me smör tack……….nya tider ,nya vanor!!!!!

Gronstedt
0

Släng i några kryddnejlikor så har du LCHF-glögg!

Bengt-Olov
0

En fråga i anslutning till detta. När torrt vin nästan inte innehåller några kolhydrater alls, ska det då verkligen ha någon betydelse om man "grundar" med lite ost eller annat, innan man börjar njuta av vinet, som Skaldeman menar!?

Gronstedt
1

Man blir mindre oregerlig per glas om man grundar lite Räcka ut tungan.

arcus
1

Om jag fattat det rätt så tar fettförbränningen ledigt medan levern bearbetar spriten = viktuppgång.

Roligare än så blir det nog inte!!!

Doc
1

Lite alkohol gör nog ingen större skillnad i fettförbränningen. Levern är ändå en rätt liten del av kroppen och resten bränner ju vidare av fettet.

Som "bevis": Har någon hört talas om "vinmage" eller "spritmage"? Nej, just det. Räcka ut tungan

arcus
0

Låter bra, då kanske man törs ta ett vinglas iland ändå!Skrattande

NancyAlke
0

Tänk bara på att man tål typ hälften så mycket alkohol på den här kosten, det har jag bittert fått erfara!!!

arcus
0

Generad

virrirren
0

Jaha då blir det en halv kork på lördag då Generad

hemul
0

Alkoholen atannar ju i kroppen bra några timmar. Vad spelar det för roll om inte levern bränner fett under så kort tid?

arcus
0

Beror väl på antalet glas?

hemul
0

Jo, men jag betvivlar att man kan dricka så mycket att det har påverkan under lång tid. Man har nog tuppat av långt innan dess. Förutsätter att det inte dricks stora mängder dagligen då.

NancyAlke
0

#20 Jag har testat Generad  Tuppade av i nattbusskön efter en småblöt kväll … *pinsamt*

hemul
0

Du ska då alltid skämma ut dig! Skrattande

ullna
0

Ost, Oliver, rädisor och nötter är väl särdeles sällskap till ovannämnda drycker SkrattandeSkrattande

PaulaW
0

På tal om detta att inte tåla. Vi var tre personer igår som delade på en flaska vin till maten. Och jag blev på kanelen…hmmm. Man kan se det så här; billigt och braGenerad

Tilda-T
2

Jag har sagt det förut och kan säga det igen, 2 glas vin i snabb takt och sen kan man lika gärna söka upp en säng att ankra i.

Ändå har jag märkt att det går betydligt bättre med vitt vin jämfört med rött(beror nog på alkoholhalt) så nu för tiden väljer jag hellre vitt, det är ju ändå kul att vara med en liten stund om man är på fest!GeneradOskyldig

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

annie27
0

ETT glas rödvin till middagen på kvällen är en god vana jag har och när jag nu vet att det innehåller så få kolisar så smakar det ännu bättreSkrattande

Gluggen
0

Tål mindre vet jag inte? Nu har jag bara kört 2 veckor hittils men i fredags drog jag säkert i mig över en liter vin + lite whisky och det gick bra (säger kompisarna) och dagen efter var inte så illa förutom att jag var dödligt pizzasugen. Första gången jag verkligen fått kämpa för att inte trilla dit.

virrirren
0

Säger bara det GOOOOO Nancy, I like…….Oskyldig

PaulaW
0

Gluggen. Det är nu det svåra kommer. Jag håller tummarna för dig att du skall fixa det.

linsen
2

Jag tycker att jag blir mer bakfull när jag äter så här-plus att det är svårt att veta hur mycket man täl… det finns inget mellanting…hm…. Skrattande

Pasi
0

linsen - Tåligheten blir bättre med tiden…iallafall har den blivit det för mig.Skrattande

Gluggen
0

PaulaW: Skaldeman skrev ju i sin bok att det är många som faller bort vid 3-veckorsgränsen. Hur kan det komma sig? Jag är ju nästan tillbaks på banan vad gäller kvickheten i huvudet och fysiskt känner jag inte av så mycket förutom då jag tränar. Är eventuellt lite piggare än med kolhydratrik mat men jag kan inte säga säkert. Hur som helst upplever jag inga större problem i dags läget. Vad är det som får folk att hoppa av vid 3 veckor egentligen?

NancyAlke
0

#22 Jo, nog skämde jag ut mig ordentligt nog… eftersom jag var avtuppad tillräckligt länge för att ambulansen hann bli larmad… 

Skämt å sido, det var faktiskt rätt otäckt. Ambulanskillarna mätte upp ett gäng låga värden blodsocker/kroppstemp och blodtryck… så det blev en pinsam övernattning på akuten. Åt dåligt under kvällen eftersom fettkosten ju gör att man inte blir hungrig. Har efter det tuppat en gång till i samband med alkoholkonsumtion (men då vaknade jag tillräckligt snabbt för att slippa ambulansen). Den gången hade jag ätit ordentligt under kvällen, så det enda samband jag hittat är att jag bägge gångerna slutat dricka ca 2 timmar innan… så nu är jag noga med att hålla igång ända till hemgång Flört

Pasi
0

Gluggen - Sockersug, dåligt tålamod med vikten, påtryckningar från allmänheten och allmän osäkerhet angående kosten.Glad

Gluggen
0

Sockersug har jag aldrig haft, tålamod med vikten har jag. Accepterar att det kommer platåer osv så det borde inte vara nått problem. Påtryckningar från omgivningen gör ju det hela så mycket roligare. Allmän osäkerhet runt kosten har jag dock fortfarande. Läser mycket och försöker analysera det hela så gott det går i alla fall. Överlag fungerar det ganska bra även om jag är paniskt rädd kolhydrater just nu. Lite orolig att jag ska gå upp dom kilo jag tappat. I framtiden hoppas jag dock kunna äta Janssons och potatisgratäng nån gång då och då och ändå hålla vikten. Har inte så stora krav på snabb viktnedgång heller så länge det pekar nedåt i alla fall. Bastubärs kommer det också att bli i framtiden. Klarar inte kroppen av det så kommer det att krävas många kistbärare på min allt för tidiga begravning :)

Pasi
0

Vissa kan nog se omgivningsproblematiken som en utmaning…men många klarar inte det.Glad

Gluggen
0

Nej, det är ju väldigt kontroversiellt att äta på det här sättet. Skäms lite när jag är och handlar och handlar många gånger i veckan istället för ett storköp per vecka. Om jag går ned 10 kilo till så törs man kanske så för kosten lite mer.

hemul
0

Äsch, så ska man inte tänka. Bärgade 8 pkt smör förra veckan när det var billigt på Willys. Jag kände lite som du i början, men jag tror faktiskt inte folk bryr sig. De tror man har stor familj bara och ska storbaka eller göra storkok. Eller ha fest. Räcka ut tungan

Margareta
0

Jag köpte 3*500g smör 3*5dl vispgrädde och 3*6 ägg idag.

Storbak tänkte nog de som såg det!

Numer pensionär i Nynäshamn

ullna
1

Jag undrar om ICA som ju analyserar vad man köper på sitt kontokort har hajat att man bytt inköpsvanor så radikalt. Från minimjölk till gammaldags, från mellangrädde till 5dl vispgrädde ett par ggr i veckan. Ingen juice, inte massor av frukt, MASSOR av ägg, bacon bacon bacon etc etc.

hemul
0

Du sa nåt! Kanske vi kan ha nytta av att de spårar oss! Skrattande

Fast när de väl fattar, då höjer de väl priserna ännu mer. Fundersam

andreas0
0

Vad gäller alkohol, anledningen till att man går ner så snabbt på LCHF är att levern inte producerar något blodsocker när det är upptaget med att bryta ner alkohol, och eftersom man inte har något större lager av blodsocker när man går på LCHF, och vissa delar av hjärnan behöver blodsockret, så får man den effekten.

Om man inte är ute och festar så kan man ju ladda upp med ett litet lager kolhydrater innan om man vet att man vill dricka en del, om det bara blir en dag i månaden så är det ju inte så farligt ur hälso/vikt synpunkt, tror inte att dom kolhydraterna skadar mer än alkoholet. (och dricker man mycket oftare än så kanske man ska se över sin livsstil istället).

Men är man en av dom som mår dåligt av kolhydrater är ju det inget alternativ det heller.

hemul
0

Vad säger du, andreas0? Är det för att ni är packade hela tiden som ni går ner så fort? Att ingen har berättat det för mig förut! I can do that! Skrattande

"Vad gäller alkohol, anledningen till att man går ner så snabbt på LCHF är att levern inte producerar något blodsocker när det är upptaget med att bryta ner alkohol"

Förlåt, kunde inte låta bli! Räcka ut tungan

andreas0
1

Går ner var väl fel uttryck kanske, menade inte i vikt utan i mental kapacitet, och det gäller bara när man dricker alkohol.

(Förstår att du skojade, men ville förtydliga för eventuella nybörjare som läser det här).

Pasi
0

Eftersom lever behöver producera kollisar och ketoner så kan den inte bryta ner alkoholen så fort (min egen tes)…en dos kollisar innan borde hjälpa upp nedbrytningen av alkohol och göra att man kan dricka mer.
Om nu det är bättre!?Skrattande

Själv har jag märkt att alkoholkänsligheten minskat ganska rejält den senaste tiden, antagligen lär sig kroppen att lagra upp fina glykogenlager med tiden.