Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2587 ggr
shintaida
0

1½-2 L rött/vitt/grönt te/dag

Läste i en tidning häromdagen, att man kan dricka dessa téer, så tappar man vatten. Alternativt dricka 6-8 glas vatten.

Vad anser Ni är bäst?

// Shintaida

andreas0
0

Att man tappar vatten av te beror på koffeininnehållet som är vattendrivande. Samma effekt får du av att dricka t.ex. kaffe.

Men det finns väl ingen bra anledening att få ner vattennivån? Man tappar en del vatten inledningsvis på LCHF eftersom kolhydraterna i kroppen binder en hel del vattnet (3g vatten per 1g kolhydrat), och det försvinner när man använder dom sista kolhydraterna man har lagrade innan man går över till fettförbränning, och det vattnet kan man lika gärna vara utan, men man vill ju inte lida av vätskebrist heller, så att med hjälp av annan väg driva ut vatten som inte är bundet i kolhydrater utan som kroppen använder till annat är nog bara negativt.

Wildrat
0

Rött te innehåller inget koffein.

Verkar vara en sån där grej när någon suttit och funderat och sen gissat. Man tappar ju inte vatten av att dricka vatten?

Enda anledningen att dricka te är om man tycker det är gott! Sen om det bidrar med lite nyttigheter är det bara att tacka och ta emot, det är ju mest varmt vatten iaf.

vanessan
0

instämmer! :)

Mona-Stina
0

Te har jag druckit mängder av i många år, säkert 8-10 "baljor" om dagen och naturligtvis fått springa på toaletten men det har inte hindrat mig från att dricka det även sent på kvällen.

De sista fyra veckorna har jag bytt tesort, från earl gray till Rooibos röda te med vaniljsmak. Supergott och utan koffein, smakar lika bra med kokosolja som med en liten skvätt grädde. Första veckan hade jag huvudvärk, det var väl koffeinabstinens kan jag tro men nu känner jag ingenting.

Skönt att slippa koffeinet.  Skrattande  Te dricker jag för att det är gott, dessutom är det ett bra mellanmål med kokosolja men inte tror jag att jag tappar vatten av det inte. Det sägs ju att för varje kopp te eller kaffe man dricker ska man ta två glas vatten.

Wildrat
0

Jag fick magbesvär av svart te tidigare så jag har gått över till rött te och örtte nu. Kan varmt rekommendera pepparmynta örtte, gott och ska vara nyttigt (funka mot förkylning osv) och Yogitea som man köper på hälsokostaffären.

Grönt te har jag aldrig lärt mig dricka…

mollward
0

Måste bara tipsa om att Friggs har kommit med ett rött te smaksatt med blåbär! Det är hur gott som helst! Dessvärre verkar det vara flera i min ICA-butik som har gjort samma upptäckt som jag, för hyllan där de står gapar tomt allt som oftast! :-)

Wildrat
0

Har inte vågat testa det ännu. Har hur mycket te som helst här hemma, får inte plats med mer…

shintaida
0

Finns det bara på ica?

// Shintaida

Lillianna
0

Jag brukar dricka Rooibus Rabarber & Grädde. Har inget i, tycker det är gott som det är.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Effie
0

Brukar gå i teaffärer och handla Grönt och skönt (smaksatt grönt te som jag inte tröttnar på). Rooibos Heta stunder har de slutat med, åtminstone i affären jag frågade, av arbetsmiljöskäl. Och det kan jag förstå; chilin i teet fick alltid expediten att nysa ett antal gånger - men jag saknar det.. Dricker alltid te utan något i; tar hellre kokosoljan med sked bredvid.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet