Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4334 ggr
Bengt-Olov
0

Storleken - på portionerna

Hur var det nu igen - hittade inget bra sökord här - vilka negativa konsekvenser får man eller i alla fall riskerar, om man äter lite väl mycket, när man "haft turen att fälla ett byte"!? Det anses ju bättre att begränsa intaget föda vid varje tillfälle (och istället kanske lägga in en extra måltid per dag, även om man tycker att "lyssna på kroppen" innebär att inte avbryta ätande förrän man känner av mättnaden). Ja, vad är anledningen/anledningarna nu igen?

venuseva
0

Kluriga B-O är framme igen.

Stor uttänjd magsäck kan väl bli en konsekvens av för stora portioner? Eller är det bara en tanke som inte gäller?

Om man slänger in mycket ved i brasan brinner det ordenligt en bra stund och värmen ligger kvar länge i huset. Är det samma med magen och kroppen?

Pasi
0

Enda konsekvensen jag upptäckt med stora portioner är att man inte blir hungrig på länge efter man ätit. Ev höjs även ämnesomsättningen något vilket gör att man "slösar" med maten. Värt att tänka på om man har ont om bytesdjur eller pengar.Flört

Ulf-S
0

Jag förstår inte riktigt vad som avses om jag ska vara ärlig.

Att begränsa matintaget är nog inget allmänt accepterat, i alla fall inget jag går med på! Jag äter så mycket jag vill, tills jag är ordentligt mätt.

Räcka ut tungan

Det man ska akta sig för är först och främst att äta för lite under längre perioder. "Uttänjd magsäck" är nog ett större problem om man äter mycket kolhydrater, som ger en slags mättnadskänsla genom att helt enkelt fylla upp magsäcken. Man äter ju sällan till bristningsgränsen när det är kött och fett på tallriken.

Bengt-Olov
0

Kanske inget allmänt accepterat i "kretsen". Har verkligen för mig att jag snappat upp ett par eller några enskilda spekulationer i så fall, då. Stod inte möjligen Glennart för en av dem…

MegN
0

Varför skulle det vara bättre att begränsa mängden mat per tillfälle? Jag tycker de flesta säger "ät när du är hungrig, inte för att klockan säger så" och "ät tills du blir mätt, inte en portionsmängd som någon annan har bestämt". Så säger åtminstone jag.

Kan inte tänka mig mycket negativa konsekvenser av att äta ett stormål - att man håller sig mätt länge är väl inte något problem. Däremot ska man ju inte TVINGA i sig mer mat än vad man egentligen vill ha, det kan aldrig vara nyttigt.

Pasi
0

Urmormor och -farfar tryckte nog i sig så mycket de kunde när de fällt ett byte, precis som alla rovdjur gör….detta för att man inte vet om köttet kommer bli stulet av annat djur, förstört på annat sätt men även för att det skall bli mindre att bära.
Tror inte att människan någon gång i forntid tänkt på portionsstorlek annat än att den ska vara så stor som möjligt.

Bengt-Olov
0

Nae, det kan inte jag förstå heller MegN. Så resonerar jag också Pasi. Ja, därför var jag lite nyfiken på de funderingar som gick stick i stäv. Fast om ingen "ger sig till känna", så…

Arnedanc
0

Jag äter mycket mindre nu än i början och jag klarar inte att få pressat in mer än två måltider per dag. Jag behöver ingen lunch längre, men så äter jag ingen jättetidig frukost heller, men eftersom jag kanske är upp länge på kvällen/natten, så är ju dygnet lika långt ändå, fast i fel ände kanske *S*

Nu är ju sanningen att jag aldrig vant mig till att äta den 'tunga' svenska lunchen dom 7,5 åren jag bott i Sverige (norrman som jag är), och då är det kanske enklare att stå över den.

Jag har försökt öka frukosten för att se om kroppen skulle förstå att det fanns mer fett tillgängligt (ref. Skaldemans första bok där han beskriver platåer), men jag blir nästan illamående av detta och då är det väl fel.

dufva
0

Jag tror inte att jag äter mer men däremot mer effektivt. dvs snabbare,  energikoncentrerat och färre måltider (när inte det sociala livet kräver anpassning av mig)..

Tror knappast våra förfäder tog fikapaus varannan timme mitt ute på savannen  heller Flört..

venuseva
0

Har alltid undrat hur man kunde jobba på fälten hela dagen utan mat, nu vet jag. Man åt mycket fett till och höll sig mätt, helt enkelt. Känner mig lugn nu i min förvissning. Behöver inte undra längre.