Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1143 ggr
SoeN
2020-01-27, 17:13

Gluten, förklara gärna

Hej hej! Jag hoppas någon kan förklara för en novis person. Jag har säkert ingen intollerans men har ett tag undvikit gluten, va vad jag har trott, varit matprodukter gjorda på mjöl. Alltså ingen pasta, inget bröd och så vidare - men nu när jag läser lite finns det ju olika sorter, alltså någon kan äta vete, någon annan råg och så vidare. Blir smått förvirrad. Jag undrar, VAD kan man äta (inte äta) om man tror att pasta, bröd och annat man använder vetemjöl i påverkar magen och må_bra_känslan. Jag har undvikit ovan nämnda ett par veckor och tycker magen fungerar bättre, blir inte uppsvullen och så vidare, men tänkte baka glutenfritt bröd, googlade och hittade då denna "förvirrande" info. Tacksam för kloka svar :-)

[Tante Aubergine]
2020-01-27, 17:22
#1

Gluten syftar på just vete, och det finns många olika mjölsorter som det inte är vete i. Själv använder jag oftast majsmjöl till matlagning, men det är ju sedan en smaksak. Vilket som funkar bäst för dig är väl egentligen bara att prova dig fram. :)

Namiko
2020-01-27, 17:45
#2

#1 Gluten finns i vete, korn och råg. Det är alltså inte enbart vetegluten som glutenintoleranta måste undvika.

TS Vad man klarar av får man försöka lista ut själv. Folk som kan äta råg men inte korn tex är ofta allergiska mot stärkelsen i sädesslaget och tål gluten. Jag reagerade på vete men har med tiden kommit fram till att det är vetestärkelse jag inte tål. Jag kan därför äta korn, råg, havre och även rent gluten från vete. Havre är naturligt glutenfritt men kommer ofta från fabriker där även andra sädesslag hanteras så är man väldigt känslig får man hålla sig till havre med glutenfri märkning på förpackningen.

För att testa sig fram till vad man tål så kan man undvika allt som innehåller det man misstänker under två veckor och sen äta tex en macka gjord på vetemjöl eller vetepasta. Det ger kroppen tid att återhämta sig från en reaktion så du verkligen kan känna av om du mår dåligt av det. Ge sen kroppen en paus igen innan du testar nästa livsmedel, tex råg eller korn, alternativt rent gluten eller ren stärkelse för att lista ut vilken del av vetet du reagerar på.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sindri
2020-01-27, 19:12
#3

Gluten finns som sagt i mer än vete. För att "räknas" som glutenintolerant i vården skall man få svåra direkta besvär av att äta gluten, men det finns andra, mer diffusa besvär som inte alla inom sjukvården tror på kommer från gluten. Mycket ny forskning tyder dock på att det är så.

Det finns glutenfria mjöler som ändå innehåller veteprotein och många blir dåliga av det också.
Själv avstår jag från alla de fyra vanliga sädesslagen, utom havre ibland.

En mycket gammal teori som avfärdats i decennier, men som nu blir allt vanligare att man talar om i vården är begreppet "läckande tarm". Det innebär att de vassa fibrerna i mjölet perforerar tarmslemhinnan så att ämnen kommer ut i blodet som inte skall komma ut i den formen. Tarmslemhinnas skall långsamt absorbera näringsämnen från tarmarna, som sedan sugs upp av blodet och transporteras dit det skall. Men då måste man ha en bra matsmältning så att näringsämnena har rätt form och de måste vara bearbetade.
När fel saker kommer ut i blodet så drabbas vi av det som kallas låggradig inflammation. Den låggradiga inflammationen ligger bakom en mängd sjukdomar och symptom i våra kroppar som t ex allergier, astma, MS, psoriasis. Det senaste i forskningsväg talar för att det även ligger bakom Depression och alzheimers.

När det gäller att hitta alternativ till mjölmat så har du kommit till rätt ställe. 
Det finns massor med recept om du tittar bland rubrikerna i gröna fältet till vänster.

Det finns en mängd olika mjölsorter man kan använda istället (mandel, kokos, majs, teff, bovete, havre…), man behöver dock ofta tillsätta något som gör att degen håller ihop, som tex fiberhusk (psylliumfröskal) och ibland en del ägg. Recept på bröd, pajer mm hittar du här till vänster.

Istället för pasta kan man äta mer grönsaker. Det finns t.o.m. färdigstrimlade grönsaker av olika slag att köpa. Vi som hänger härinne undviker kolhydrater mer eller mindre strikt, varför även potatis och ris förekommer sparsamt i recepten.
Sötpotatis tycker jag är hundra gånger godare än potatis och nyttigare också.

Zepp
2020-01-28, 00:43
#4

Många utläggningar om ditten och datten.. och de är lixom inne på rätt bana, dvs det finns mer än Gluteintollerans!

Iallafall.. pratar vi om gluten och celiaki, så är det en specifik orsak!

Dvs det är en autoimun orsak, dvs glu,tenn uppfattas av kroppen som något kroppsfrämmande protein/en inkräktare/eventuellt någon patogen?

Direkt till Celiaki, det innebär att ditt eget immunförsvar förstör ditt eget tarmepitel. som har liknande proteiner!

Vi har alla mer eller mindre intollerans för gluten, det är fortfarande ett protein, från växter, väldans mycket i vete, speciellt i specialvete som främst används av tillverkare av böd och pasta, det är lixom det som gör att bröd jäser upp och hålls ihop likaså pasta.

Såå skall man ha höjd och volym på brödet samt Al dente på pastan så skall det vara vete med hög andel Gluten!

O andra sidan det finns andra problems, dvs den massiva förekomsten utav snabba kolhydrater i samma matvaror vilket är ett större problem, speciellt kopplat till allt socker vi äter!

Hur som helst, får väl sammanfatta,, gluteintollerans heter Celiaki i sina sena stadium, det är autoimunt, man bryter ner sina tarmepitel, man får svårt att tillgodogöra sig både kalorier och andra macronitrienter och näringsämnen!

Det karaktäriseras utav dels magtarmbesvär,, förutom magtarmplågorna oxå utav diaree!

Iallaafall,, glutenintolleras är faktiskt inte så vanligt, 

Man kan facktist även äta en massa kolhydrater, varav Gluten inte är en kolhydrat utan en protein , utan att drabbas utav den "västerländska sjukan", dvs hyperinsulinemi/metabolt syndrom!

Man får lixom skilja på olika grejer.. Gluteintollerans/Celiaki och västerländska sjukan/hyperinsulinemi/metabolt syndrom!

Iallafall,.. glutenintollerans är bullshit, tills man får Celiaki, då bryts ens tarmepitel ner, då får man f*n svårt att ta upp födan.. så ett säker sätt att diagnostisera just detta är ränneskita och kraftigt förlorad vikt samt hälsa.

Nu så vill jag inte nedvärdera alla andra som svarat,, utan de har lixom kommit med just det där lite andra aspekter än just Celiaki!

Celiaki är en sak. litta Glutenintollerat är lixom något annat, dvs vi år alla Gluteintollernta, lika bra att lägga ner det där med att leva utav vete eller andra sädesslag!

Hur som helst.. LCHF/Keto är glutenfri diet, om man väljer att göra den helt glutenfri.

Problemasejet kommer om du vill köpa din mat i vanliga affärer, de puttar så många kolhydrater och gluten i sina produkter för bästa pris/vinst.. iomed att de är billiga och folk väljer som regel lägst pris!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2020-01-28, 09:15
#5

Varför blandar du ihop gluten och kolhydrater? TS har bara frågat om gluten.

Kolhydrater= socker är en annan grej, som visserligen också har med tarmhälsan att göra, men låt TS ta en sak i taget.

mooonlight
2020-01-31, 12:08
#6

Celiaki, glutenintolerans, glutenkänslighet, veteintolerans, -allergi, etc… Det finns flera varianter och namn.

Om man har besvär av specifik mat bör man nog undvika den - och kanske försöka luska ut varför den orsakar besvär.

Att tänka på är att man mycket väl kan vara känslig/intolerant mot gluten och/eller vete även om man inte upplever magproblem av det. Enda sättet att ta reda på det är genom att testa, lämpligen test för gliadin-antikroppar IgA och IgG samt IgE. Att äta det som framkallar antikroppar i ens kropp leder till inflammation och skadar kroppen, oavsett om man har magproblem eller ej.

SoeN
2020-02-02, 10:03
#7

Hej och stort, stort tack för era utförliga och informativa svar! Det uppskattas verkligen! Jag gjorde faktiskt så, att jag inte åt något av det vanliga som jag i alla fall visste innehöll vete (även om det i sig inte säger gluten), som pasta och bröd under ca två veckor. Jag tyckte magen upplevdes mindre svullen och jag skötte dessutom magen varannan dag, efter en vecka, utan att behöva äta fibertuggtabletter (som jag köpt på apoteket och varit det enda som satt fart på sakerna). Nu i förra veckan testade jag att äta lite pizza, och redan på kvällen kändes magen annorlunda (till det sämre). Nu vet jag inte om det berodde på just pizzan (vete) men jag kopplade det såklart till det. Jag gör så att jag fortsätter testa för att se vad jag kanske bör unvika och tackar er återigen för era svar!

Zepp
2020-02-03, 22:39
#8

#5

Mest för att det här är en site som till stor del handlar om LCHF, dvs att dra ner drastiskt på kolhydrater därav vete är en stor del av normalkosten.

För det andra att Celiaki faktiskt är väldans ovanligt, men många kan må bättre på att dra ner på vete iallafall.

Såå. det är lite svårt att säga utan diopsi om den upplevda hälsoförbättringen som vissa upplevt beror på Celiaki eller bara uteslutningen av vete?

Jag har en lite teori.. när man kuttar ut vete, så blir man tvungen att äta riktig lagad mat i stället?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
2020-02-11, 14:41
#9

#3 - Vassa fibrer? Mera att bakterier och gifter inte stannar där de ska.

Upp till toppen