Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5154 ggr
Skogstrollet
0

Otålig om grädde

Rubriken är ingen höjdare rent språkligt men den säger allt. Jag kan inte vänta tills jag är i affären nästa gång… Visst finns det grädde som är i en sprayflaska? Men troligen innehåller den konstiga saker och troligen är den inte svensk? Någon som vet?

Mona-Stina
0

Den är mestadels kemikalier, sådan köper jag aldrig.

Tänk dig själv hur länge den håller där den står i butiken, den står inte ens i kyldisken i vissa affärer.

hemul
0

Den är dessutom skitäcklig. Köpte en en gång och det gjorde jag aldrig om. Det var iofs 10 år sedan.

Man nu kom jag på en sak. Visst finns det spraymojänger som man själv laddar med grädde? Sådana de har på kondis fast lite mindre?

fettbramat
0

Makapären kallas för gräddsifon. Finns säkert där man köper köksprylar. Sökte på nätet "gräddsifon" och hittade denna sida. Kan inte gå i god för dem. Men det finns i alla fall bild på en gräddsifon.

http://www.whipcream.se/content.asp?page=prod

asagasa
0

Jag har en sån och den är perfekt!!

Skogstrollet
0

Hur funkar det?

Ulf-S
0

Visst verkar det praktiskt med en sifon, men den drivs med lustgas som är en kraftig växthusgas…

Ett annat enkelt sätt att snabbt vispa lite grädde är att hälla en slatt i en burk, skruva på locket och skaka hårt.

Skogstrollet
0

Får väl bli elvispen även fortsättningsvis…

venuseva
0

Nu i det nya livet, ställs elvispen aldrig undan längre och den perfekta byttan för att vispa grädde används varje dag. :))

Efter 2 helger där all grädde förutom Icas egen var slut, hade man laddat ordentligt med 3 rader 1liters grädde där det tidigare inte fanns någon 1liters alls. Tycker jag är roligt. Fnissar fett över sånt.  

En färdiga sojagrädden i sprayburk är inte rolig alls heller.

fettbramat
0

Asagasa kanske vet exakt. Men som jag förstår det har man dels en behållare som man häller grädden i, dels en drivgaspatron. Sedan är det drivgasen som "vispar" grädden.

Det finns ett alternativ till handjagarvisp, elvisp och gräddsifon. Tupperware säljer en Snabbshaker (0534) där man häller i grädden och skakar. Det går inte att spritsa ut grädden lika tjusigt som ur en sifon men man slipper drivgas eller vispar.

Om du följer länken kommer du åt årets katalog. Där hittar du artikeln på s. 16.

http://www.tupperware.dk/Sweden/today/30.html

asagasa
0

Precis, så funkar det. Man häller i grädden i behållaren, tillsätter gasen och sedan skakar man behållaren och så har man vispgrädde. Jättebra!!! Men jag har faktiskt inte tänkt på att det kanske inte är direkt miljövänligt med gasen…Generad

maxiq
0

Det är väl bara vanlig kolsyra som man använder till sifonen? Ingen annan gas är väl godkänd för att användas i livsmedel?

asagasa
0

Det står n2o på förpackningen… lustgas alltså. Jag trodde också det var kolsyra innan jag kollade.

hemul
0

Vi får konstruera en där man själv pumpar upp tryck. Patronerna verkar ändå väldigt dyra. Det är väl en per laddining antar jag?

asagasa
0

En patron vispar 5 dl grädde. Grädden klarar sig upp till 10 dagar i kylen. Men visst, det är absolut inte det billigaste alternativet, men det är väldigt smidigt att ha tillgång till vispad ekologisk grädde när man vill! Glad

Mimsivimsi
0

men hur ekologiskt blir det då om man vispar ekologisk vispgrädde i en sån där icke-ekologisk-makapär? Oskyldig
Blir det som att vispa vanlig grädde med elvisp?

asagasa
0

Vad jag vet är inte min elvisp heller ekologisk… jag får nog börja vispa för hand!!

magma
0

Jag kör alltid på Ulf_S linje. Brukar ha i grädden i en plastbehållare med lock (typ en shaker, men jag har ingen sil i den) Tar bara ett par minuter och får lite träning på köpet.Räcka ut tungan Ibland med några frusna hallon i, blir som hallongräddglass…

arcus
0

#1  Grädde på sprayburk är inte mestadels kemikalier.
På min burk står det 99% vispgrädde.

Att den håller sig så länge beror på att den är hållbarhetsbehandlad genom värmebehandling vid ca 135-140 °C i 2-4 sekunder och därefter förpackats aseptiskt, alltså ingen tillsats för hållbarheten. Det är den behandlingen som förändrar gräddsmaken, Man kan tillsätta kemikalier för att återställa gräddsmaken men det har inte gjorts.
Det är nog få produkter idag som består av 99% äkta vara.

parsley
0

Välj ekologisk el tlll elvispen som används för att vispa den ekologiska grädden.Flört

asagasa
0

#19 Skrattande

Snurran
0

Annars är det bra för gäddhänget att vispa själv, jag menar nu när man går ner så snabbo…