Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2540 ggr
Gronstedt
0

Enklaste godiset

Smält kokosfett, rör i kakao och kokosflingor, låt stelna, ät med sked!

Ganska bittert, men det tycker jag är gott. "Fyller" bra (en sked eller två räcker) och tillfredsställer både hunger och sug.  Det går säkert att ha i stevia eller så, om man vill.

parsley
0

Vilket kokosfett har du? "Äkta" vara eller silverpaketet? Låter som ett tips värt att pröva.

Gronstedt
0

Jag är så barbarisk att jag kör med silverpaketet - med det går säkert lika bra med finare sorter.

parsley
0

Borde kunna fungera som matsäck / nödproviant  också, om man blandar det i en liten burk. Hållbart och mättande.

chapp
0

Om man byter ut kakaon mot mörk choklad, kan det vara något? Blir lite (lite!) sötare då?!

Mervi
0

Visst, om man inte är sockerberoende, det finns socker även i mörk choklad.

Wildrat
0

Testade godiset alldeles nyss, skillnaden jag hade var att jag tillsatte en droppe pepparmynta (jättegott) MEN det var nånting som jag inte klarar av just nu. Känner mig just nu en aning illamående och magen är orolig Ledsen. Är bara på tredje dagen av LCHF så jag kanske inte är van vid fettet. Eller så är det kokosflingorna…

chapp
0

Aha! Det är detta som är ischoklad! Har inte vetat om det eftersom jag aldrig ätit just ischoklad förut (alldeles för fett och äckligt för mitt gamla fettskrämda liv förstås). Och relativt sött om man ska ha 200 gr mörk choklad i, till 100 gr kokosfett, som det står i mitt recept.

Gronstedt
0

Fast jag hade bara kakaopulver, inte choklad …

Brynhilde
0

Använder man kallpressad kokosolja finns ju kokossmaken där redan. Det finns choklad med 100% kakaomassa (inget socker). Har man riktigt mörk choklad behöver man inte ta dom mängderna som står i vanliga godisrecept, det går ledigt att halvera (eller minska ännu mer) chokladmängden. Konsistensen blir ändå bra eftersom mörk choklad är hårdare.

Jag har gjort Chokladmousse på 86% choklad (fast 100%-ig måste ju vara ändå bättre). Recept:

100g choklad, 2 äggulor, 3dl vispgrädde. Vispa grädden (inte för hårt). Smält chokladen, blanda ner en gula i taget. Smeten kan bli grynig men det ändrar sej. Vänd ner den vispade grädden i den avsvalnande chokladsmeten. Häll upp i serveringsskål och ställ in i kylen ett par timmar.

Det finns nåt som heter ganache och som används som fyllning i praliner och som glasyr. Man värmer vispgrädde och smälter ned choklad i det och låter kallna. Klart!! Hårdheten på ganachen varierar man med mängden choklad. Ju mer choklad man har i desto hårdare blir det.

Kom på detta just nu; Om man blandar tex glögg- eller pepparkakskryddor med kokosolja och låter det dra ca 1 vecka innan man värmer det och silar bort kryddorna borde man kunna använda det som bas till ischoklad.

Eller droppa i 100%-ig eterisk olja. Det går att köpa som är gjord på olika citrusfrukter bla. Sök på eterisk olja eller aromaterapi tex. Finns många onlinebutiker som säljer såna. OBS! måste vara 100% eterisk annars kan man inte använda den i mat.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Wildrat
0

Jättebra eteriska oljor finns det hos www.crearome.se. Nackdelen med dem är att man måste beställa för minst 500kr. MEN de har butiker på några ställen i Sverige och de flesta hälsokostaffärer kan beställa därifrån. Beställ katalogen eller kolla på hemsidan.

De har även kakaomassa och olika örter man kan göra te av. Den som saknar energidryck kan använda sån här…