Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 3094 ggr
Livia
0

Blixtsnabb broccolisoppa i multimixer

Jag har köpt en multimixer på ÖB, som jag snabbt har blivit förtjust i. För er som inte vet, kan man beskriva en multimixer som en pytteliten matberedare med en massa tillbehör.

Har man ingen sådan kan man givetvis använda stavmixer eller liknande, men då missar man poängen med att koka, tillaga och äta i samma mugg. Min diskmaskin har tidigare haft en förmåga att fyllas till 95% av konstiga plastbunkar.

Den här matiga soppan har räddat mig flera gånger denna veckan, när jag kommit hem trött och orkeslös efter jobbet. 

Recept 1 portion:

• 1-2 hela vitlöksklyftor, skalade

• 1 dl buljong

• 2-3 dl frysta broccolibuketter

• 1 dl grädde

• En bit fetaost

• Ev peppar eller annan krydda

Lägg vitlök och buljong i en av de tillhörande mixermuggarna och fyll på med broccoli. Kör i mikron i 2 min.

Tillsätt grädden, skruva på dubbelkniven på muggen och mixa tills du får så finfördelat som du vill. Känns soppan sval, kan du mikra nån minut till.

Bryt fetan i ett par bitar och lägg muggen och ta ev ett par tag med pepparkvarnen. Kör lätt på handen ett par "mixer-brumm" till, men sluta medan fetan fortfarande är små klumpar.

Gillar man inte vitlök eller någon annan ingrediens, kan man givetvis utesluta den eller ersätta med något annat. 50/50 broccoli och blomkål är också gott. 

Ät med sked ur muggen, eller häll i djup tallrik.

Disken fixar man med hett vatten i muggen samt ett par droppar diskmedel. Mixa 5 sek och skölj rent.

parsley
0

Snabbt och smart. Jag älskar broccoli.

Pasi
0

Smart!Glad