Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1802 ggr
hemul
0

Finska svin

Fy! Ser ni på Rapport just nu? Djurrättsaktivister har tagit sig in och filmat på massor med svingårdar. Döda och sjuka och döende grisar, hemska bilder, de bara låg där. De påstår att döda grisar fanns på var tredje gård! Finska Skogs- och jordbruksminsterns gård var en av de gårdar de var på. Ledsen

hemul
0
hemul
0
magma
0

Usch, stackars djur… Har inte sett rapport, antagligen kommer det på TV4 ikväll också så jag får kika då. GråterSkrikandes

Grodan
0

jag vågar nog inte klicka på de där länkarna… tur jag inte har tv

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hemul
0

Den första kan du klicka på. Det är bara en artikel. Den andra är filmen.

hemul
0

#3 Och stackars människor. "Du är vad du äter".

Mymlan
0

Nu ska vi ej dra alla finnar över en kam, alla vanvårdar ej djur. Det är bra det kommit upp och jag hoppas de gör något åt det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

hemul
0

Nej, självklart inte. Jag funderar på om samma förhållanden råder här.

Mymlan
0

#8 Undrar om vi ej har större  koll  här i Sverige.. Men finns säkert ett mörkertal med..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

anki1
0

Jag finner inte ord, efter att ha sett inslaget på nyheterna. Är mållös. Usch vad vidrigt. Att man kan behandla djur på det viset. var det än sker.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

MiaP
0

Jag såg också på Rapport, och jag som ska hämta min julgris nästa vecka.

Har beställt en halv gris på http://www.kungsbyn.se/ så sedan blir det roligt jularbete med korvstoppning och pastejbak. Bra kvalitet på allt där och priset blir man ju glader av.

hemul
0

Ja, där verkar bra. Jag har ju inte bil, annars skulle jag också handla där,  Vad får du ge per kilo?

[TILLÄGG]
Jäklar vilka extrapriser!http://www.kungsbyn.se/erbjudanden/erbjudanden.php
Fast det är inte eko va?

asagasa
0

Det gick en dokumentär för några år sedan, "Danska Svin" som visade hur grisuppfödning i Danmark. Efter det köper jag inte danskt fläsk!

Bl.a har man en policy där att grisen själv måste kunna gå från lastbilen in i slakthuset, och 10% var i så dåligt skick att de inte klarade det! Där var det på den tiden, ca 4-5 år sen, inget krav på att grisarna skulle ha hö eller boss att ligga på, de fick ligga direkt på cementgolvet i stallarna vilket gjorde att de fick extrema liggsår… USCH!!!

hemul
0

Samma här. Jag minns den mycket väl. Speciellt bilderna på suggor som stod uppbundna så de inte kunde lägga sig ner ens när de hade kultingar som skulle dia.

MegN
0

Då känns det rätt bra att Sverige har helt annan standard på djurskötsel - eftersom vi har hårdare kontrollkrav. Tyvärr är det ju så att de flesta går efter köttpriset i affären och tänker inte på att de svenska djuren är uppfödda enligt hårdare regler och alltså blir dyrare att "tillverka".

Jag är medlem i LRF och nog får man höra om vanvård lite då och då, men då beror det alltid på att djurägaren har hamnat i en svår personlig kris - t.ex. nybliven änkling som fallit ner i djup Depression. Och oftast går det sociala nätverket in och stöttar - dvs att grannarna hjälper till med djurskötseln tills man har hittat en lösning (sålt djuren, återhämtat sig, anställt hjälp …). Sen finns det ju excentriska original som missköter sina djur av rent oförstånd, men då handlar det nästan alltid om "keldjur" som hundar, katter, hästar osv. inte professionella livsmedelsproducenter.

hemul
0

Föder du upp köttdjur, MegN? Kyss

MegN
0

#16: Nej, tyvärr. Min svägerska gör det, hon har KRAV-uppfödning av Charolais (kor alltså, en "köttras"). Själv är jag "bara" landsbygdsföretagare (Internetprogrammering) men upptäckte att LRF hade mycket matnyttigt vad gäller företagsutveckling m.m. som inte bara berörde "den gröna näringen". Så nu sitter jag med i kommungruppen…! Det är väldigt spännande, även om jag är uppväxt på en bondgård så ger det mig nya kunskaper och kontakter - sånt är alltid nyttigt!

hemul
0

Hmmm. kanske kunde du inspirera någon att föda upp potatisgrisar och sälja per postorder? Skulle inte säga nej till Charolais heller! Räcka ut tungan

MegN
0

#18: Jag försöker faktiskt! Håller på och diskuterar med producenter  av "kvalitetsmat" i näromgivningen (dvs KRAV- och betesuppfödda osv) att dels gå ihop och marknadsföra sig bättre och dels bli bättre på att erbjuda sina produkter lokalt, med gårdsbutiker etc. Då brukar jag hänvisa till att jag "känner massor med konsumenter som efterfrågar era produkter" - och menar då alla kvalitetsmedvetna kolhydrater.iFokus-are!!!

Fast försäljning per postorder tror jag inte riktigt på…! Inte förrän postverket börjar med kyltransporter!

hemul
0

Jättebra! Jo, men är kylttransport så dyrt om det rör sig om lite volym, typ en halv gris? Men kan ju tänka sig att kilopriset kan hållas lite lägre än i handeln då ett led skippas, så det kanske jämnar ut sig.

Visst borde väl potatis vara jättebra mat för grisar? Billigt är det ju och feta borde de bli utan allt omega-6.

Hoppfull hemul. Kyss