Kokt fisk med smör?
Kan det vara något, tro? Då menar jag med MYCKET smör! Ca 400 gr okokt fisk.
Har nu levt på bondomelett i tre månader till middag, blandad med broccoli. Visst, jag har gått ner i vikt….men nu vill jag ha lite fisk ibland också. Inte varje dag.
Något jag bör tänka på om - låt oss säga - äter sån fisk 3 ggr/ vecka?
Någon som kan ge mig tips? Inget krångligt, för guds skull!
// Shintaida
Hej!
Gör likadant med fiskfilé som man gör med lövbiff i receptet för rullader!
Eller fräs lite lök, slå på grädde och låt koka 5 min. Blanda i fiskfilér och låt koka med 10 min. Strö över dill Detta passar till all fisk, men jättegott med salt sill, stömming, makrill eller lax som ju är de nyttigaste fiskarna (och fetaste)
Kokt fisk med egen hollandaisesås är inte fy skam heller.
Vill du panera kan du doppa i sipad äggula med kokos, riven ost eller finhackade nötter.
Olika strömmingslådor att variera med. Fisk är verkligen gott.
Lycka till

Hej!
Jag har bott på kursgård i en vecka och förfasade mig först över hur missuppfattad jag kunde bli trots en hel radda med vad jag kan äta och inte äta. Sista två dagarna fattade de galoppen. Det som satt längst in var det där med MYCKET fett - inte ett kryddmått, animaliskt osv.
Sista dagen blev jag bjuden på kokt torsk, som kanske är lite magert, men med en fet "gucka" de gjort på hackat hårdkokt ägg, smör, purjolök, salt och peppar. Till detta grön sparris. Så gott! Jag höll mig mätt tills jag fick frukost dagen därpå med nostalgiska minnen från barndomens torsk i äggsås.
Kockarna på den här kursgården på Värmdö (Djurölandet) var väldigt intresserade och jag gav dem självklart URL:en hit så att de kunde förkovra sig. Jag utmanade dem att se till att bli bäst på LCHF bland kursgårdarna i Stockholmstrakten. Med den torskrätten tycker jag nog att det antagit utmaningen;D
Mycket bra initiativ Helena!
Vi kanske skall boka in oss där på stor en LCHF-träff?
Numer pensionär i Nynäshamn

Som barn älskade jag kokt gädda eller kokt torsk med skirat smör och riven pepparrot. Varför inte komplettera med hackat kokt ägg. Gud, vad gott det låter! Måste prova själv snarast!!!
Pepparrotsgädda! Definitift bland mina 10 i topp.
Jag har inte ätit gädda sedan jag var liten tulta, och var hos min farbror och faster.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Gädda tillagar min far i ugn med en massa vitlök inuti och ovanpå, han har även gjort gäddfärs och stekt. Jag har dock inte ätit gädda på flera år!

Har förätit mig på stekt gädda under min uppväxt men tycker fortfarande att gäddsuffle med smör är dundergott.
1kg gädda, lagad i ugn på låg värme (kräver inte fjällning)
8 äggulor
8 vispade äggvitor
6dl grädde
salt peppar
Finfördela gäddan efter rensning och rör ihop allt.
Gräddas på 150-175 grader till det stannat
Servera med massor av smält smör
Aha! Det receptet ska jag bjuda farsgubben på vid tillfälle, han gillar gädda! *sparar*