Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 12982 ggr
KatNyb
1

flatbröd

Jag har under en period ätit 2 flatbröd (Kavli, fullkornsråg) till frukost.  Innehåller 3,5 g kolhydrat  per skiva. Men det kanske inte är så bra? Har läst SSS GI-noll och tänkte strama åt så att det händer något på vågen.

KatNyb
0

Hallå! Jag vill ha lite respons!

Wildrat
0

3,5g kolhydrater per skiva blir 7g kolhydrater på bara brödet. Vad har du till och hur mycket vill du gå ner? 55+ kan inte äta nåt bröd alls, knappt grönsaker medan 10+ kanske kan äta EN skiva.

asagasa
0

Ja, du bör nog undvika bröd under viktminskningsfasen iallafall. 3.5 g/skiva låter ju inte mycket, men det räcker nog till för att stoppa upp viktminskningen, och många bäckar små….

Laurel
0

Hej!

Jag följer SSS och äter inget bröd alls. Det blir alldeles för många kolhydrater om man äter det! I boken GI-noll ger SSS förslag på många olika frukostar som man kan äta. I dag åt jag cirka 3 dl räkor blandade med majonnäs och ett kokt ägg till. Allt det blev ungefär 3 kolhydrater. (0m jag minns rätt). Sen äter jag 3 till lunch och 3 till middag. Jag älskar mackor men det har gått bra att avstå! Jag försöker fokusera på allt gott jag får äta!

Wiland
0

Jag har ätit 1 st flatbröd/dag under hela min LCHF-tid och haft rejält med bregott och ost på eller majonäs och ett skivat ägg. Hittills har det gått bra och om något hekto har jag tappat 19 kg sedan i april-07. Det är kanske inte det bästa - men GOTT, riktigt GOTT! Vi är väl alla olika, för en del funkar det att äta flatbröd, andra inte. Man får pröva sig fram.

KatNyb
0

Trots Wilands goda erfarenhet kanske jag ändå ska avstå från flatbröd till jag minskat i vikt. För det står ganska stilla trots att jag LCHF:at i nio månader. Visserligen har midjemåttet minskat 6 cm, men på vågen är minskningen marginell. Under den period jag ätit flatbröd så har jag haft på ganska mycket smör o ost.

Så idag började jag med en annan frukost. Bacon o äggröra. Förresten så är det synd att Calcounter inte finns längre.

KatNyb
0

PS Jag ska gå ner ca 20 kilo.

Wildrat
0

Calcounter finns att ladda ner och installera på datorn. Gjorde det för ett par dar sen och det funkar hur bra som helst.

Länk till att tanka ner programmet finns längst ner på den här sidan.

ullna
0

Lar dig baka Polarbröd är mitt råd. Recept i GI-noll. Finns dessutom här till vänster under mat  ä bröd

[linda-pinda]
0

En fråga: vad är flatbröd?

Wiland
0

ett väldigt tunnt "knäckebröd" eller vad man ska kalla det för. Jag började äta brödet när jag läste Annika Dahlqvist kostprogram. Angående polarbrödet är det också gott men det blir ju mjukt i stället och så ska man "baka" det också. Lite lättare att bara ta ett färdigt paket - lat som jag är ibland.

Mervi
0

Jag äter inte bröd pga att inte vill ha mjöl i maten. Undviker alltså spannmål. Inte bara ur viktsynpunkt utan at hälsosynpunkt.

[linda-pinda]
0

Det heter alltså flatbröd (när jag skall leta efter det i affären) och står bland hårt bröd?

Pasi
0

Jag gör som Mervi, undviker alla spannmål av hälsoskäl.Glad Däremot kan ett o annat polarbröd slinka ner ibland….om nu polarbröd överhuvudtaget bör kallas bröd?

Margareta
0

Jag undviker också spannmål av hälsoskäl - jag får ont i magen och problem med förstoppning.

Numer pensionär i Nynäshamn

Wiland
0

Linda-pinda: Ja det står i den hyllan.

KatNyb
0

Jag började också med flatbröd när jag läst lAnnika Dahlqvist kostprogram. Men som sagt, det får vänta till jag är klar med min viktnedgång. Tack för tipset om Cal-Counter, Wildrat!

ullna
0

WILDRAT, Cal-counter är stängt pga att der tar för mycket serverscript i anspråk, men man kan ladda ner ett gammalt program. Calcounter låter för mig som kaloriräknare, och enligt GI-noll behöver man inte räkna kalorier bara kolhydrater. Förklara för mig vad Calcounter går ut på.

Tilda-T
0

Du kan se fett procenten och Hur många procent proteiner du har ätit

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

ullna
0

För övrigt tror jag numer att bröd och mjöl göder Candidan, och att det är därför man blir bättre när man äter LCHF

Wildrat
0

Onlineversionen är avstängd men programmet går fortfarande att ladda hem och installera på datorn. I det anger man vad man äter och ja, man får kalorier MEN man får också ut energiprocenten.

Jag har svårt att hålla koll på hur mycket kolhydrater jag får i mig så programmet hjälper mig planera min mat. Jag får fram exakta siffror på fett, kolhydrater och protein samtidigt som jag kan se att jag inte äter för lite kalorier. Det är en bra hjälp när man precis börjat, svart på vitt istället för att gissa sig fram.